PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 492 Społeczne gospodarowanie | 84--96
Tytuł artykułu

Dziedziczenie ubóstwa a dług pokoleniowy

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Poverty Inheritance vs. Generational Debt
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Po raz pierwszy w historii ludzkości mamy do czynienia ze współegzystencją czterech generacji - świadków i uczestników przełomu dokonującego się w obrębie społeczeństw kapitalistycznych. Wśród szeregu transgresji "definiujących" owe pokolenia jedną z kluczowych jest odmienna percepcja zobowiązań pokoleniowych oraz rodziny. Zmiany tej percepcji skutkują szybko rosnącym długiem pokoleniowym, postrzeganym nie tylko w jego wymiarze ekonomicznym, ale także psychologicznym, socjalizacyjnym i politycznym (w jego konfliktogennym charakterze). Kluczowa dla poszukiwań rozwiązań tej niebezpiecznej dla rozwoju społecznego sytuacji jest redefinicja czy "reinstytucjonalizacja" modelu rodziny. Taki pogląd konceptualizuje zasadniczą tezę analizy (chociaż powierzchownej) problemu zawartego w tytule niniejszego artykułu.(abstrakt oryginalny)
EN
For the first time in the history of human being four different generations exist at the same time. Each generation features specifc characteristics, and perform typical for each so called transgressions. Transgressive perception of generational obligation between traditionalists and baby boomers may be treated as one of the crucial basis of so-called generational debt. Changes of that perception generate not only economic obligations, but psychological, sociological and political, as well. The potential solution of the rapid debt increasemight be found in the re-institutionalization of the family relations, or in the re-modeling of the family.(original abstract)
Słowa kluczowe
PL
EN
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Alsop R., 2008, The Trophy Kids Grow Up. How the Millennial Generation is Shaking Up the Workplace, Jossey-Bass, San Francisco.
  • Angel J.L., 2008, Inheritance in Contemporary America. The Social Dimensions of Giving across Generations, Johns Hopkins University Press, Baltimore.
  • Brokaw T., 2001, The Greatest Generation, Dell Publishing, New York.
  • Demko D.J., 2016, Gerontologist Coins New Term, "Zoomer". Awesomely Ageless Boomers, www.demko.com/zoomers.htm (dostęp: 20.03.2017).
  • Edelman M., 2006, The Marketing Generation Gap. Why Leading-Edge Boomers Are Starting to Hate Your Marketing?, [w:] L.M. Harris, M. Edelman (eds.), After Sixty. Marketing to Baby Boomers Reaching Their Big Transition Years, Paramount Market Pub., s. 1-14.
  • Erickson T., 2008, Plugged In. The Generation Y Guide to Thriving at Work, Harvard Business Review Press, Cambridge MA.
  • Ginott H.G., 1969, Between Parent and Teenager, McMillan FreePress, New York.
  • Goldsmith J., 2008, The Long Baby Boom. An Optimistic Vision for a Graying Generation, Johns Hopkins University Press.
  • Howe N., 2014, Introducing the Homeland Generation (cz. II), Forbes, 31.10.2014.
  • How To Be A Zoomer?, 2016, www.50plus-club.com/magazine/lifestyle/ho-to-be-a- zoomer-53.html (dostęp: 23.03.2017).
  • Kamenetz A., 2006, Generation Debt. Why Now is a Terrible Time to Be Young, Riverhead Book/Penguine, New York.
  • Krauss Whitbourne S., Willis S.L., 2006, The Baby Boomers Grow Up. Contemporary Perspectives on Midlife, Psychology Press, Hove UK.
  • Moschis G.P., 2007, Baby Boomers and Their Parents. Surprising Findings about Their Lifestyles, Mindsets, and Well-being, Paramount Market Pub., Ithaca, NY.
  • Reilly S., 2006, Earning, Saving, Investing, Spending, Managing Money. Into the Home Stretch, or Once More Around the Track?, [w:] L.M. Harris, M. Edelman (eds.), After Sixty. Marketing to Baby Boomers Reaching Their Big Transition Years, Paramount Market Pub., Ithaca, s. 77-91.
  • Romney M., 2010, No Apology. The Case for American Greatness, St. Martin's Press, New York.
  • Rosen B.C., 2001, Masks and Mirrors. Generation X and the Chameleon Personality, Praeger, Westport.
  • Russell Ch., 2001, The Baby Boom. Americans Aged 35 to 54, New Strategist Publications, Ithaca.
  • Sheahan P., 2005, Generation Y. Thriving and Surviving With Generation Y at Work, Hardie Grant, Melbourne.
  • Steinhorn L., 2006, The Greater Generation. In Defense of the Baby Boom Legacy, St. Martin's Press, New York.
  • Student Loan Hero, 2017, studentloanhero.com/student-debt-statistics/ (dostęp: 10.03.2017).
  • Szlendak T., 2010, Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Tapscott D., 2009, Grown Up Digital. How the Net Generation is Changing Your World, McGraw-Hill, New York.
  • Twenge J.M., 2006, Generation Me. Why Today's Young Americans Are More Confident, Assertive, Entitled, and More Miserable Than Ever Before, Free Press, New York.
  • Wątroba W., 2011, Second life generation. Zarys koncepcji, [w:] S. Partycki (red.), Społeczeństwo sieci. Gospodarka sieciowa w Europie Środkowej i Wschodniej, t. 1, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 32-43.
  • Wątroba W., 2012, Baby Boomers a obecny kryzys finansowy, [w:] S. Partycki (red.), Kryzys finansowy. Przebieg, skutki społeczno-gospodarcze w Europie Środkowej i Wschodniej, t. 2, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 63-73.
  • Wątroba W., 2014, Od producenta do konsumenta, [w:] F. Bylok, U. Swadźba (red.), Między pracą a konsumpcją. Co decyduje o miejscu człowieka w dzisiejszym społeczeństwie? Wydawnictwo "Śląsk", Katowice, s. 11-29.
  • Wątroba W., 2017, Transgresje międzypokoleniowe późnego kapitalizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2017.
  • Winograd M., Hais M.D., 2008, Millennial Makeover. My Space, YouTube, and the Future of American Politics, Rutgers University Press, New Brunswick.
  • Van Den Bergh J., Behrer M., 2011, How Cool Brands Stay Hot. Branding to Generation Y, Kogan Page, London.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171493192

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.