PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 489 Ekonomia | 483--490
Tytuł artykułu

Kształtowanie się świadomości społecznej oraz etycznej w procesie gospodarowania od przełomu XVIII/ XIX wieku. Zarys problemu

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Development of Social and Ethical Consciousness in The Economic Process since The Break of XVIII/XIX Centuries. An Overview
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Duże zainteresowanie społeczną odpowiedzialnością biznesu pojawiło się w czasach współczesnych, niemniej przedmiot badań dotyczący tych zagadnień ma dosyć długą historię. Kwestie społeczne, w tym głównie etyczne i moralne, rozważane były znacznie wcześniej. Problemy te rozpatrywał między innymi zarówno Sokrates, jak i Arystoteles. Etyka, w tym zasady odpowiedzialnego i moralnego zachowania, ma także swoje źródło w etyce określonych zawodów. Zanim rozpowszechnił się uniwersalny chrześcijański dekalog, istniały kodeksy etyki zawodowej, jak np. lekarski kodeks Hipokratesa, etyka adwokacka Cycerona, homerycka etyka rycerska. Problemy te nie były jednak ujmowane w kontekście szeroko rozumianej odpowiedzialności społecznej i w tak rozległym oraz wielopłaszczyznowym zakresie jak obecnie. Celem artykułu jest krytyczna analiza ewolucji badań obejmujących koncepcję społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw oraz wskazanie, że współcześnie rozwój tych badań nadal postępuje i jest ciągle przedmiotem publicznej debaty(abstrakt oryginalny)
EN
Although an intensive interest in CSR is observed mostly in contemporary times, the subject matter itself has a long history. Social issues, including mostly ethical and moral ones, have been obviously tackled by both Socrates and Aristotle. Also particular professions were a source of ethical and moral codes. Before the Christian Decalogue there were e.g. a medical code established by Hippocrates, Cicero's lawyer's code or Homeric knight ethics, etc. In that era the issues have rarely been referred to a wider social context as they are today. The aim of the article is therefore to conduct a critical analysis of the development of the research in that area including CSR as well as to present its continuation as a constant social issue(original abstract)
Rocznik
Strony
483--490
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Bowen H.R., 1953, Social Responsibilities of the Business, Harper&Braders, New York.
  • Carnegie A., 2006, The "Gospel of Wealth". Essays and Other Writings, London http://pl.wikipedia.org/wiki/Andrew_Carnegie (20.12.2014).
  • Chryssides G.D., Kaler J.H., 1999, Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa.
  • Lipiński E., 1968, Historia powszechnej myśli ekonomicznej do roku 1870, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
  • Lüchinger R., 2007, 12 ikon ekonomii. Od Smitha do Stiglitza, Studio EMKA, Warszawa.
  • Malthus T., 1798, An Essay on the Principle of Population, London Printed for J. Johnson, in St. Paul's Church-Yard 1798, http://www.esp.org 1998, Electronic Scholarly Publishing Project.
  • Stoner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert D.A., 1977, Kierowanie, PWN, Warszawa.
  • Wolska G., 2016, Społeczna odpowiedzialność biznesu narzędziem innowacyjności i integracji polskich i niemieckich mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Analiza. Rekomendacje, Soziale unternehmensverantwortungals innovations- und integrationsinstrument deutscher und polnischer micro-und kmus. Ist-stand-analyse und Handlungsempfehlungen, red. G. Wolska, A. Kwarcińska, P. Warszycki, Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development an der Universitat Rostock e.V. (HIE- RO), Rostock 2016 t, ISBN 978-3-945910-02-3.
  • Zagóra-Jonszta U., 2014, Podstawowe kategorie ekonomiczne w ujęciu wybranych kierunków myśli ekonomicznej. Kategoria wartości, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171494404

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.