Warianty tytułu
The Impact of Organizational Culture on Doing Socially Responsible
Języki publikacji
Abstrakty
Głównym celem artykułu jest ukazanie złożoności problematyki powiązania kultury organizacyjnej, jej wpływu na działania społecznie odpowiedzialne i decyzje podejmowane przez menedżerów w tym zakresie. W artykule zaprezentowano popularne modele społecznej odpowiedzialności i kultury organizacyjnej oraz autorski model łączący te zagadnienia. Model ten ukazuje nowy sposób rozumienia wpływu kultury organizacyjnej na podejmowanie działań społecznie odpowiedzialnych, z uwzględnieniem roli interesariuszy i kontekstu organizacyjnego. (abstrakt oryginalny)
The main assumption of the article is to illustrate the complexity of the relationship of organizational culture, its impact on socially responsible behavior and the decisions taken by managers. The article presents popular models of corporate social responsibility and organizational culture and author's model combining these issues. This model presents a new way of understanding the impact of organizational culture on socially responsible behavior, considering the role of stakeholders and the organizational context. (original abstract)
Twórcy
autor
- Politechnika Rzeszowska
Bibliografia
- Aniszewska G., Gielnicka, J. (1999). Firma to ja, firma to my: poradnik kultury organizacyjnej firmy. Gdańsk: Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr.
- Aniszewska, G. (2012). Wykorzystanie CSR w budowaniu przewagi konkurencyjnej przez zagranicznych inwestorów strategicznych. Perspektywa środkowoeuropejskich filii. W: A. Kaleta, K. Moszkowicz (red.), Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii. Prace Naukowe UE we Wrocławiu, 260. Wrocław: Wyd. UE we Wrocławiu.
- Aniszewska, G. (red.) (2007). Kultura organizacyjna w zarządzaniu. Warszawa: PWE.
- Bartkowiak, G. (2011). Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym. Warszawa: Difin.
- Bowen, H. R. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York: Harper.
- Cameron, K., Quinn, R. (2006). Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiany. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
- Carroll, A. B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review, 4.
- Carroll, A. B. (1993). Business and Society. Ethics and Stakeholder Management. Ohio: South-Western Publishing Co. Cincinnati. 45-55.
- Carroll, A. B. (1999). Corporate social responsibility: evolution of a definitional construct. Business and Society, 38(3).
- Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34, 39-49.
- Czerska, M. (2003). Zmiana kulturowa w organizacji. Wyzwanie dla współczesnego menedżera. Warszawa: Difin.
- Hofstede, G. (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
- Krasodomska, J. (2011). Społeczna odpowiedzialność w praktyce polskich przedsiębiorstw i kształceniu studentów. W: Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska (red.), Społeczna odpowiedzialność organizacji. Polityczna poprawność czy obywatelska postawa? Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 220. Wrocław: Wyd. UE we Wrocławiu.
- Maignan I., Ferrell O. C. (2004). Corporate social responsibility and marketing: an integrative framework. Journal of the Academy of Marketing Science, 32 (1).
- Mullins, L. (2006). Management and Organizational Behavior. London: Prentice Hall.
- Norma BS ISO 26000:2010 (2010) Guidance on social resposibility, BSI, Wielka Brytania.
- Prusak A., Strojny, J., Stefanow, P. (2014). Analityczny proces hierarchiczny (AHP) na skróty - kluczowe pojęcia i literatura. Humanities and Social Sciences, vol. XIX, 21(4).
- Robbins, S. (2004). Zachowania w organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
- Rok, B. (2012). Społeczna odpowiedzialność biznesu. W: W. Gasparski (red.) Biznes, etyka, odpowiedzialność. Warszawa: PWN.
- Rybak, M. (2004). Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Warszawa: PWN.
- Santos, F. (2009). Koncepcja odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorczości. W: N. Craig Smith, G. Lenssen (red.), Odpowiedzialność biznesu. Teoria i praktyka. Warszawa: Wyd. Studio EMKA.
- Schein, E. (1986). Organizational Culture and Leadership. San-Francisco.
- Stawicka, E. (2012). Kierunki polityki społecznej odpowiedzialności w małych i średnich przedsiębiorstwach. W: Zarządzanie i Finanse, 1, tom III, Sopot: Wyd. WZ Uniwersytetu Gdańskiego.
- Teneta-Skwiercz, D. (2013). Uwarunkowana realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w przedsiębiorstwach polskich na tle doświadczeń Wielkiej Brytanii i Niemiec, Wrocław: Wyd. UE we Wrocławiu.
- Terelak, J. (2005). Psychologia organizacji i zarządzania. Warszawa: Difin.
- Vaaland, T. I., Heide, M., Grønhaug, K. (2008). Corporate Social Responsibility: Investigating Theory and Research in the Marketing Con-text. European Journal of Marketing, 42 (9/10).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171494600