PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 1 (37) | 222--231
Tytuł artykułu

Flota i żegluga prowincji Pomorze i Prusy Wschodnie w latach 1919 - 1939

Warianty tytułu
The Merchant Fleet of Pomerania and East Prussia Provinces in 1919-1939
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule scharakteryzowano wielkość obrotów portów (ruch statków), rozwój tonażu, przedsiębiorstwa armatorskie w głównych portach (Szczecin, Królewiec), a także kierunki żeglugi, na podstawie ówczesnej literatury, materiałów źródłowych i statystyk. W całym analizowanym okresie państwo wspierało inwestycje portowe i żeglugę. Mała flota handlowa Królewca przewyższyła w 1933 roku (21 tys. BRT) kilka razy tonaż z 1913 roku. Flota szczecińska osiągnęła najwyższy stan w 1929 roku (165 tys. BRT). Konkurencja portów północnoniemieckich spowodowała, że armatorzy obu prowincji ograniczyli zasięg żeglugi głównie do Bałtyku i Morza Północnego. Ważną rolę odgrywały przewozy pasażerów i towarów promami kolejowymi na linii Sassnitz-Trelleborg i Świnoujście-Piława, które to linie miały być alternatywą dla niemieckiego tranzytu przez polskie terytorium.(abstrakt oryginalny)
EN
The article describes turnover of ports through ship traffic, tonnage development, ship owning companies in main ports (Szczecin, Królewiec), as well as shipping directions and destinations. The description is based on source materials and statistics. In the whole period the state supported port investments and shipping. The tonnage of small Królewiec fleet was several times higher in 1933 (21 thousand GRT) than in 1913. The Stettin Fleet reached its peak in 1929 (165 thousand GRT). Competition from ports of northern Germany caused shipping companies of the aforementioned provinces to limit their navigation mainly to the Baltic and North Sea. A significant role was played by passenger and freight services by railway ferries on the Sassnitz - Trelleborg and Świnoujście - Piława lines which was supposed to be an alternative route of German transit through Polish territory.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
222--231
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług, Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Bartoszyński, K. (1948). Obudowanie ujścia Odry. Porty morskie: Świnoujście, Szczecin. [W:] A. Grodek, M. Kiełczewska-Zaleska, A. Zierhoffer (red.), Monografia Odry, Poznań.
  • Der Wettbewerb in der Seeschifffahrt (1940). Bearb. Institut für Konjunkturforschung. Jena.
  • Dopierała, B. (1960). Tendencje rozwojowe portu szczecińskiego i szczecińskiej żeglugi w dwudziestoleciu międzywojennym (1919-1939). Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych, XXII.
  • Firle, R. (1922). Einfluss des Weltkrieges auf Schifffahrt und Handel in der Ostsee. Berlin u. Leipzig.
  • Geschichte des Verkehrswesens (1961). 7 Lehrbrief II Ausgabe, Nachdruck. Bearb. E. Rehbein, R. Keil, H. Wehner. Transpress VEB Verlag für Verkehrswesen.
  • Koziełło-Poklewski, B. (1993). Znaczenie gospodarcze i rozwój portu królewieckiego w okresie międzywojennym. [W:] M. Biskup, W. Wrzesiński (red.), Królewiec a Polska. Olsztyn.
  • Mielcarek, A. (2011). On the Development of Merchant Navies in the Baltic Countries. The Years 1918-1939. Studia Maritima, XXIV.
  • Mroczko, M. (1979). Finansowe aspekty niemieckiego tranzytu kolejowego przez Pomorze Gdańskie w latach 1919-1939. Zapiski Historyczne, 3 (XLIV).
  • Pittelkow, K., Schmelzkopf, R. (1987). Heimathafen Stettin. Die Geschichte der Stettiner Hafens, seiner Reedereien und seiner maschinengetriebene Schiffe 1815-1945. Cuxhaven: Eine Strandgut - Publikation.
  • Rothe, C. (1989). Deutsche Seebäderschiffe 1830-1939. Berlin: Transpres.
  • Scharf, H.-W. (1981). Eisenbahnen zwischen Oder und Weichsel. Freiburg.
  • Securius, Th., Bönning, H. (1943). Güterverkehr und Spedition im Grossdeutschen Reich, t. I, II, die Beförderung von Gütern auf Binnengewässern und über See. Berlin u. Leipzig.
  • Seraphim, P.-H. (1937). Die Ostseehäfen und der Ostseeverkehr. Berlin.
  • Statistisches Jahrbuch für das Deutsche Reich 1919, 1920, 1922, 1927, 1928, 1930-1935, 1937, 1939/40. Berlin.
  • Szopowski, Z. (1962). Małe porty Pomorza Zachodniego w okresie do drugiej wojny światowej. Warszawa-Poznań: PWN.
  • Wachowiak, B. (red.). (1994). Dzieje Szczecina. T. 3, 1806-1945. Szczecin: Wydawnictwo "13 Muz".
  • Warchałowski, J. (2004). 1937 kwiecień - Referat "Rola Królewca na Bałtyku". Dokument 9 Polityka morska państw bałtyckich i skandynawskich w świetle referatów polskich placówek dyplomatycznych i konsularnych na zjazd bałtycki w Gdyni w 1937 r. Oprac. A.G. Dąbrowski, P. Kołakowski. Słupsk: Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171494788

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.