PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 47 T. 2. Problemy współczesnej ekonomii | 109--118
Tytuł artykułu

Wpływ rywalizacji i wykluczenia na rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej

Warianty tytułu
The Role of Rivalry and Exclusion in the Creation of (More) Sustainable Apssenger Transport Modes in Cities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W ramach miejskiej polityki transportowej stosuje się różne narzędzia mające na celu zachęcenie mieszkańców do wyboru bardziej zrównoważonych od samochodu sposobów przemieszczania się. W artykule główny nacisk położono na znaczenie rywalizacji i wykluczenia jako cech dóbr składających się na miejskie systemy transportowe w kształtowaniu atrakcyjności bardziej zrównoważonych sposobów przemieszczania się osób w miastach. Studia literaturowe oraz analiza porównawcza pozwoliły na przedstawienie instrumentów służących rozwojowi zrównoważonej mobilności miejskiej wraz z oczekiwanymi i potencjalnymi ich efektami. (abstrakt oryginalny)
EN
There are different urban transport policy measures applied, aimed at attracting people to more sustainable transport means than a car. In this paper, the focus is on the role of rivalry and excludability, i.e. features of goods making up the urban transport systems (UTS), in creating the attractiveness of more sustainable forms of urban mobility. Literature studies and a comparative analysis allowed to present instruments aimed at sustainable urban mobility and their expected and potential effects. (original abstract)
Rocznik
Strony
109--118
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Opolski
Bibliografia
  • Buchanan, J. (1965). An Economic Theory of Clubs. Economica, 32 (125), 1-14. DOI: http://dx.doi.org/10.2307/2552442.
  • Hardin, G. (1968). The Tragedy of the Commons. Science, 162 (3859), 1243-1248. DOI: http://dx.doi.org/10.1126/science.162.3859.1243.
  • Levinson, D. (2014). Rivalry and Anti-rivalry, Excludability and Anti-excludability. Pobrane z: https://transportist.org/2014/05/22/rivalry-and-anti-rivalry-excludability-and-anti-excludability/ (20.11.2016).
  • . Ostrom, E. (1990). Governing The Commons. The Evolution of Institutions for Collective Action. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511807763.
  • Ostrom, E. (2010). Beyond Markets and States: Polycentric Governance of Complex Economic Systems. American Economic Review, 100 (3), 641-72. DOI: http://dx.doi.org/10.1257/aer.100.3.641 641-72.
  • Paradowska, M. (2014). Problems Involved in the Development of Instruments Supporting the Creation of Sustainable Behaviour in Transport. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 1 (39), 255-275.
  • Platje, J. (2012). Current Challenges in the Economics of Transport Systems - A Stakeholder and Club Good Approach. Logistics and Transport, 2 (15), 37-49.
  • Samuelson, P. (1954). The Pure Theory of Public Expenditure. Review of Economics and Statistics, 36 (4), 387-389. DOI: http://dx.doi.org/10.2307/1925895.
  • Vries De, J.P. (2005). Anti-rival and Anti-excludable. Pobrane z: http://deepfreeze9.blogspot.com/2005/03/anti-rival-and-anti-excludable.html (20.11.2016).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171495492

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.