PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 13 | 17--25
Tytuł artykułu

Etnocentryzm w konsumpcji

Autorzy
Warianty tytułu
Ethnocentrism in Consumption
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono istotę etnocentryzmu konsumenckiego. Zwrócono uwagę, że w dobie globalizacji preferowanie w zakupach i konsumpcji produktów polskich jest siłą napędową rozwoju gospodarczego. Przedstawiono determinanty wyboru produktów według miejsca ich pochodzenia, w tym czynniki stymulujące wybór krajowych produktów. Dokonano przeglądu wybranych źródeł informacji o postawach etnocentrycznych Polaków publikowanych przez instytucje naukowo-badawcze. Scharakteryzowano wpływ kampanii społecznych na decyzje konsumentów.(abstrakt oryginalny)
EN
The article discusses the issue of consumer ethnocentrism. It has been pointed out, that in the era of globalization,buyers' preference to purchase and consume Polish products is the driving force of economic growth. The authorpresented the determinants of selection of products according to the place of their origin, including factors stimulatingthe selection of domestic products. Chosen sources of information on ethnocentric attitudes of Polish people, publishedby research institutions, have been reviewed. Additionally, the influence of social campaigns on consumers' decisionshas been characterized.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
17--25
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Wrocławski, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Bibliografia
  • Aktualności (2016). Aktualności. Zakończono już XXV Edycję Konkursu Jakości Produktów i Usług o Certyfikat prestiżowego godła Najlepsze w Polsce. Pobrano z: www.najlepsze- -w-polsce.pl.
  • Bielówka, R. (2011). Wstęp. Ogólnopolski Konkurs Promocyjny AGRO POLSKA. Pobrano z: www. agropolska.eu.
  • Ertmańska, K. (2011). Zachowania konsumenckie - etnocentryzm, internacjonalizm i kosmopolityzm konsumencki. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, 51, 254-256.
  • Figiel, A. (2004). Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • FPGP (2016). Historia fundacji. Pobrano z: www.terazpolska.pl.
  • Jedynak, A. (2011). Polskie produkty ChNP, ChOG, GTS - raporty i analizy. Pobrano z: www. ijhar-s.gov.pl.
  • Jedynak, A. (2013a). Gwarantowana Tradycyjna Specjalność. Pobrano z: www.ijhar-s.gov.pl.
  • Jedynak, A. (2013b). System ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych. Pobrano z: www. ijhar-s.gov.pl.
  • Kiełczewski, D. (2007). Etnocentryzm konsumencki a dynamika rozwoju regionu. [W:] K. Meredyk (red.), Mechanizm rozwoju gospodarczego obszarów peryferyjnych (s. 154-168). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
  • MRiRW (2016). Program "Poznaj Dobrą Żywność". Pobrano z: https://www.minrol.gov.pl/Jakosc- zywnosci/Poznaj-Dobra-Zywnosc.
  • Pko, (2009). III kampania gospodarcza "Kupuj Nasze - są powody do dumy". Pobrano z: www. wiadomości.onet.pl/kujawsko-pomorskie/iii-kampania-gospodarcza-kupuj-nasze-sapowody- do-dumy/8gtx9.
  • Shimp, T.A., Sharma, S. (1987). Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE. Journal of Marketing Research, 24 (3), 280-289.
  • SKS "Naturalnie z Podlasia!" (2016). Marka "Naturalnie z Podlasia". Pobrano z: www.naturalniezpodlasia. pl.
  • Sumner, W.G. (1906). Folksways: The Sociological Importance of Usages, Manners, Customs, Mores and Morals. New York: Ginn&Co.
  • Szromnik, A. (1998). Etnocentryzm konsumencki - istota i uwarunkowania rozwoju. Marketing i Rynek, 11, 2-13.
  • Szromnik, A., Wolanin-Jarosz, W.E. (2014). Etnocentryzm konsumencki na zglobalizowanym rynku - czynniki i procesy kształtowania (cz. 1). Marketing i Rynek, 4, 9-13.
  • Wolanin-Jarosz, E. (2015). Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym. Warszawa: Difin.
  • Włodarczyk, K. (2015). Globalizacja a patriotyzm ekonomiczny polskich konsumentów. [W:] K. Lisiecka (red.), Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 214, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171495644

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.