PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2017 | nr 12 | 3--11
Tytuł artykułu

Historyczne uwarunkowania rozwoju rynku farmaceutycznego na świecie i w Polsce

Warianty tytułu
Historical Conditions of the Pharmaceutical Market Development in the World and in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rynek farmaceutyczny stanowi obecnie jedną z najlepiej rozwiniętych gałęzi globalnej gospodarki. Przedsiębiorstwa farmaceutyczne wykazują wysoki poziom orientacji marketingowej, stawiając czoła wielu barierom w postaci cen leków, systemu refundacji, dynamicznemu otoczeniu rynkowemu. Największe koncerny farmaceutyczne elastycznie zmieniają modele biznesowe, rezygnując z konsolidacji i inkorporacji na rzecz tworzenia organizacji zdywersyfikowanych i skoncentrowanych na specjalistycznych dziedzinach, reorganizując swoje centra badawczo-rozwojowe, dokonując ekspansji na rynkach wschodzących oraz przechodząc od produkcji masowej do specjalistycznej, szczególnie w dziedzinie biotechnologii farmaceutycznej, której rozwój traktowany jest obecnie priorytetowo zarówno w Europie, jak i na świecie. Najnowszy etap rozwoju światowego i polskiego przemysłu farmaceutycznego jest ściśle związany z biotechnologią farmaceutyczną, zajmującą się kreowaniem nowych czynników bioterapeutycznych i uzyskiwaniem bardziej bezpiecznych i efektywnych form znanych farmaceutyków. Pełna ocena obecnej kondycji rynku farmaceutycznego wymaga dogłębnej analizy historycznych uwarunkowań jego rozwoju. Z tych względów praca przedstawia kluczowe trendy strategiczne, które ukształtowały rynek farmaceutyczny w ciągu ostatnich 20 lat na tle bogatego rysu historycznego światowej i polskiej farmacji. (abstrakt oryginalny)
EN
The pharmaceutical market is currently one of the most developed branch of the global economy. The market-oriented pharmaceutical industry is facing characteristic barriers in the form of pricing, reimbursement and challenging market dynamics. The largest pharmaceutical companies flexibly change their business models, abandoning consolidation and incorporation to create the organizations which are diversified and focused on specific issues, reorganizing their R&D, expanding activities in emerging markets and shifting from mass to specialized production, particularly in the field of pharmaceutical biotechnology. The pharma biotech development is currently considered as a priority in Europe and in the world. The latest stage in the development of the global and Polish pharmaceutical industry is strongly connected with pharmaceutical biotechnology which is dedicated to create new biotherapeutic agents and obtain a more secure and effective pharmaceuticals. The comprehensive review of the pharmaceutical market present condition requires the exhaustive analysis of the historical conditions of its development. For these reasons, the work presents the key strategic trends which have changed pharmaceutical market over the past 20 years with the background of the rich history of the world and Polish pharmacy. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
3--11
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Wrocławska, doktorantka
Bibliografia
  • Brzeziński, T. (red.) (2004). Historia medycyny. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
  • Bundesministerium für Bildung Und Forschung (2001). Rahmenprogramm Biotechnologie - Chancen nutzen und gestalten. Bonn: BMBF. Pozyskano z: http://www.bmbf.de (14.10.2016).
  • Drygas, A. (1994). Zarys dziejów farmacji z elementami zagadnień metodologicznych dla studentów farmacji. Gdańsk: Akademia Medyczna w Gdańsku.
  • Gautam, A. i Pan, X. (March 2016). The Changing Model of Big Pharma: Impact of key Trends. Drug Discovery Today, 21 (3), 379-384.
  • Grzywińska, D. (2013). Determinanty procesu podejmowania decyzji na rynku generycznych leków receptowych w Polsce. Niepublikowana praca doktorska. Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
  • GUS (2017). Rocznik statystyczny przemysłu 2016. Warszawa: GUS.
  • Kafarski, P. (2012). Tęczowy kod biotechnologii. CHEMIK, 66 (8), 811-816.
  • Kayser, O. (2006). Podstawy biotechnologii farmaceutycznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Kikta, T. (1972). Przemysł farmaceutyczny w Polsce (1823-1939). Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
  • Kuczma, K. (2014). Biotechnologia w przemyśle farmaceutycznym. Gazeta Finansowa, 31.07.2014. Pozyskano z: http://archiwum.gf24.pl (15.10.2016).
  • Kurkowska-Bondarecka K. (1995). Historia polskiego przemysłu farmaceutycznego. W: Karty z historii polskiego przemysłu farmaceutycznego (tom 3). Gliwice: Zakład Wydawniczy Chempress.
  • Mruk, H., Pilarczyk, B. i Michalik, M. (2014). Marketing strategiczny na rynku farmaceutycznym. Warszawa: ABC Wolters Kluwer business.
  • Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego (2011). Znaczenie sektora farmaceutycznego dla polskiej gospodarki. Pozyskano z: http://www.producencilekow.pl (10.07.2015).
  • Polski Związek Pracodawców Przemyślu Farmaceutycznego (2015). Znaczenie sektora farmaceutycznego dla polskiej gospodarki. Pozyskano z: http://www.producencilekow.pl (10.11.2015).
  • Rembieliński, R. i Kuźnicka, B. (1987). Historia farmacji. Warszawa: PZWL.
  • Szalonka, K. (2002). Marketing na rynku farmaceutycznym. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171496572

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.