PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 330 | 205--213
Tytuł artykułu

Czynniki konkurencyjności przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce

Warianty tytułu
Competitiveness Factors of Food Industry Enterprises in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W dobie globalizacji uczestnicy łańcucha żywnościowego, poddawani są presji związanej z naciskiem na koncentrację produkcji, intensyfikację i specjalizację. Z badań wynika, że w sektorze żywnościowym w Polsce występuje trwała tendencja procesów konsolidacyjnych poprzez fuzje i przejęcia przedsiębiorstw. Istnieje wiele czynników mających wpływ na budowanie konkurencyjności przedsiębiorstw, a wśród nich wiodące znaczenie mają: liczba, wielkość i zróżnicowanie przedsiębiorstw, zróżnicowanie oferty produktowej, stopień nasycenia rynku, postęp technologiczny. Celem przewodnim opracowania jest przedstawienie wagi oraz znaczenia poszczególnych czynników wpływających na kreowanie trwałej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce.(abstrakt oryginalny)
EN
In the age of globalization, participants of food chain are under pressure of concentration, intensification and specialization of production. The results of research show that there is a continued trend of consolidation processes by mergers and acquistions in Polish food industry. There are many factors that influence the competitiveness of enterprises. The most important role play: number and differentiation of enterprises, differentiation of products, saturation of food needs, technological progress. The aim of this paper is to present the role and importance of particular factors influencing the creation of competitive advantage of food industry enterprises in Poland.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
205--213
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Adamowicz M. (1998), Komparatywne koszty w agrobiznesie [w:] A. Woś (red.), Encyklopedia agrobiznesu, Fundacja Innowacja, Warszawa, s. 428-429.
  • Alderson W. (1965), Dynamic Marketing Behavior. A Functionalist Theory Of Marketing, Richard D. Irwin. Inc., Homewood, Illinois.
  • Coyne K.P. (1986), Sustainable Competitive Advantage - What It Is and What It Isn't, "Business Horizonts", No. 29, s. 54-61.
  • Fagerberg J. (1988), International Competitiveness, "The Economic Journal", Vol. 98, No. 391, s. 355-374.
  • Fahey L. (1989), Discovering Your Firms Strongest Competitive Advantage [w:] L. Fahey (ed.), The Strategic Planning Management Reader, Englewood Cliffs, NJ, Prentice Hall.
  • Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. (1994), Marketing, PWE, Warszawa.
  • GUS (2013), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2010-2012, Warszawa.
  • GUS (2014), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2011-2013, Warszawa.
  • GUS (2016), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2012-2014, Warszawa.
  • Hall W.K. (1980), Survival Strategies in a Hostile Environment, "Harvard Business Review", Vol. 58, No. 5.
  • Henderson B. (1983), The Anatomy of Competition, "Journal of Marketing", Vol. 47, No. 2, s. 7-11.
  • Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C. (1992), Ekonomia, Fundacja Gospodarcza NSZZ Solidarność, Gdańsk.
  • Kotler P. (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa.
  • Kwasek M. (2012), Wzorce konsumpcji żywności w Polsce. Studia i monografie, IERiGŻ, Warszawa.
  • Lubiński M., Michalski T., Misala J. (1995), Międzynarodowa konkurencyjność gospodarki. Pojęcie i sposób mierzenia, seria: Raporty. Studia nad konkurencyjnością, IRiSS, Warszawa.
  • Makarski S. (1998), Funkcjonowanie rynku rolno-żywnościowego, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
  • Nasiłowski M. (1992), System rynkowy, Key Text, Warszawa.
  • Olczyk M. (2008), Konkurencyjność podmiotów - ujęcie teoretyczne [w:] N. Daszkiewicz (red.), Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i mikro, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Pawlak K., Poczta W. (2011), Międzynarodowy handel rolny. Teorie konkurencyjność scenariusze rozwoju, PWE, Warszawa.
  • Porter M.E. (1994), Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa.
  • Rosińska-Bukowska M. (2014), Procesy globalizacji i ich wpływ na gospodarkę żywnościową i rolnictwo - przez pryzmat działalności korporacji transnarodowych, "Zeszyty Naukowe SGGW Problemy Rolnictwa Światowego", t. 14 (XXIX), z. 1, s. 97-107.
  • Rytko A. (2015), Konkurencyjność gospodarki narodowej a konkurencyjność towarów w handlu zagranicznym. Teoria i Praktyka, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • Szwacka-Mokrzycka J. (2013), Tendencje rozwojowe popytu i podaży żywności w Polsce, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • Szwacka-Salmonowicz J. (2003), Zmiany zachowań nabywców jako determinanta kształtowania strategii segmentacyjnych przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • Wnorowski H. (2005), Konkurencyjność gospodarcza i jej istota [w:] J. Borowski, D. Perło (red.), Międzynarodowa konkurencyjność polskiej gospodarki, Fundacja Promocji i Rozwoju Podlasia, Białystok.
  • Woś A. (2003), Konkurencyjność polskiego sektora żywnościowego, Synteza. IERiGŻ, Warszawa.
  • Urban S. (2008), Wybrane zagadnienia z teorii konkurencji, Roczniki Naukowe, t. X, z. 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171497081

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.