PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | t. 18, z. 6, cz. 1 Firmy rodzinne - rozwój teorii i praktyki zarządzania | 49--64
Tytuł artykułu

Kultura organizacyjna a sukcesja władzy w firmach rodzinnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Organizational Culture and the Succession of Power in the Family Businesses
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na znaczenie kultury organizacyjnej w procesie sukcesji władzy w firmach rodzinnych oraz zaproponowanie autorskiej koncepcji badawczej, wykorzystującej zaadaptowany model wartości konkurujących K.S. Camerona i R.E. Quina. Propozycja koncepcji badawczej została zweryfikowana badaniami empirycznymi przeprowadzonymi wśród przedsiębiorstw rodzinnych z sektora przemysłu. (fragment tekstu)
EN
According to the European Commission family businesses make up more than 60% of all companies in Europe. They are specific entities operating in the market with a specific organizational culture handed down from generation to generation. The aim of this article is to draw attention to the importance of organizational culture in the process of succession of power in the family business as well as to propose the concept of research based on K.S. Cameron, R.E. Quin's adapted model of competing values. The proposal of the research concept has been verified by empirical research. The survey was conducted among family businesses from the industrial sector using an OCAI questionnaire (Organisational Culture Assessment Instrument). There are presented the numerous possibilty of its implementation depending on needs and accecibility to companies's data. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Ashley-Cotleur K., West King S. (1999), Family Business and Relationship Marketing: The Impact of Relationship Marketing in Second Generation Family Business, Frostburg State University.
  • Astrachan J.H., Shanker M.C. (2003), Family Businesses' Contribution to the U.S. Economy: A Closer Look, "Family Business Review", vol. XVI, nr 3.
  • Bertrand M., Schoar A. (2006), The Role of Family in Family Firms, "Journal of Economic Perspectives", vol. 20, nr 2.
  • Bolesta-Kukułka K. (2003), Decyzje menedżerskie, PWE, Warszawa.
  • Buszko A. (2013), Uwarunkowania współczesnych zachowań w organizacji, Difin, Warszawa.
  • Cameron K.S., Quinn R.E. (2003), Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana: model wartości konkurujących, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Gadomska-Lila K. (2011), Metodologia badań kultury organizacyjnej, "Edukacja Ekonomistow i Menedżerow. Problemy. Innowacje. Projekty", nr 3 (21).
  • Hung-Jung Chang, Szu-Ju Lin (2011), A Study on the Succession Model of Family Businesss, "Australian Journal of Business and Management Research", vol.1, nr 7.
  • Jashapara A. (2006), Zarządzanie wiedzą, PWE, Warszawa.
  • Jeżak J., Popczyk W., Winnicka-Popczyk (2004), Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa.
  • Kieżun W.J. (1997), Sprawne zarządzanie organizacją, SGH, Warszawa.
  • Lewandowska A., Hadryś-Nowak A. (2012), Wybrane aspekty psychologiczne w procesie sukcesji polskich przedsiębiorstw rodzinnych, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", SAN, t. XIII, z. 7.
  • Macełko M., Aleksander A. (2008), Koncepcja kapitału relacyjnego jako składnik kapitału intelektualnego organizacji [w:] A. Nalepka (red.), Organizacje komercyjne i niekomercyjne wobec wzmożonej konkurencji i rosnących wymagań klientów, Wyższa Szkoła Biznesu - National-Louis University, Nowy Sącz.
  • Marjański A. (2012), Specyfika firm rodzinnych [w:] M. Zawadka (red.), Firma w rodzinie czy rodzina w firmie. Metodologia wsparcia firm rodzinnych, PARP, Warszawa.
  • Marjański A. (2014), Planowanie sukcesji [w:] M. Adamska (red.), Przewodnik po sukcesji w firmach rodzinnych. Kompendium wiedzy, PARP, Kraków.
  • Sikorski C. (2009), Kształtowanie kultury organizacyjnej. Filozofia. Strategie. Metody, Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego, Łodź.
  • Stańczyk S., Stańczyk-Hugiet E. (2006), Kultura organizacyjna - strategiczny zasób organizacji przyszłości, "Management forum 2020: Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania strategicznego", SGH, Warszawa.
  • Stępniewska A. (2013), Elementy procesu sukcesji w wybranych polskich przedsiębiorstwach rodzinnych, "Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce - teoria i praktyka", nr 1.
  • Sułkowski Ł. (2004), Organizacja a rodzina. Więzi familijne w życiu gospodarczym, TNOiK, Toruń.
  • Sułkowski Ł., Marjański A. (2009), Firmy rodzinne, jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.
  • Szymańska K. (2012), Kulturowy kontekst zarządzania [w:] A. Zakrzewska-Bielawska (red.), Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • www.ec.europa.eu/growth/smes/promoting-entrepreneurship/we-work-for/family-business_en, dostęp 28 stycznia 2017.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171497397

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.