PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | vol. 17, iss. 2 | 97--114
Tytuł artykułu

Consumers' Competences as a Stimulant of Sustainable Consumption

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The paper contains considerations on the issue of sustainable consumption whose stimulator may be consumer competences. The problem can be examined in the cognitive, emotional and behavioural dimensions. Besides the theoretical approach, the authors have presented findings of the research carried out for the purposes of the project "Consumer Competences as a Stimulant of Innovative Behaviours and Sustainable Consumption" (2011/03/B/HS4/04417) financed from resources provided by the National Science Centre. The research involved a research sample of 1,000 Poles meeting specific criteria established by the authors. The obtained empirical material allowed for the construction of the consumer competence index which took into account the following variables: Knowledge of the consumer's rights and ways of use thereof (Knowledge), Planning measured with the following variables (Planning), Making rational consumption choices measured with the following variables (Rationality), Autonomy of choices measured with the following variables (Sovereignty). Three groups of consumers were singled out and characterised in the study, namely: highly competent consumers, consumers with a medium level of competences, and consumers with low competences.(original abstract)
Rocznik
Strony
97--114
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Bialystok
  • Czestochowa University of Technology
  • IBRKK - Institute for Market, Consumption and Business Cycles Research
  • Warsaw School of Economics, Poland
autor
  • Warsaw University of Life Science - SGGW, Poland
Bibliografia
  • Argyle, M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Bauman, Z. (1998). Zbędni, niechciani, odtrąceni - czyli o biednych w zamożnym świecie. Kultura i Społeczeństwo, 2, 3-18.
  • Benn, J. (2004). Consumer education between 'consumership' and citizenship: experiences from studies of young people. International Journal of Consumer Studies, 2 (28), 108-116.
  • Bylok, F. (2014). Kompetencje społeczne współczesnych konsumentów, Handel Wewnętrzny, 4 (351), 30-42.
  • Bylok, F. (2005). Konsumpcja w Polsce i jej przemiany w okresie transformacji. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej.
  • Cloutier, J. (2014). Competence in Consumer Credit Products: A Suggested Definition. The Forum for Family and Consumer Issues, Department of 4-H Youth Development and Family & Consumer Sciences, NC State University. Retrieved from: https://projects.ncsu.edu/ffci/publications/2014/v19-n1-2014-spring/Cloutier.php (20.09.2017).
  • Dąbrowska, A., Bylok, F., Janoś-Kresło, M., Kiełczewski, D., Ozimek, I. (2015). Kompetencje konsumentów, Innowacyjne zachowania. Zrównoważona konsumpcja. Warszawa: PWE.
  • Falkowski, A., Tyszka, T. (2001). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Filipowicz, G. (2004). Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Warszawa: PWE.
  • Goleman, D. (2009). Intuicja ekologiczna. Poznań: Rebis.
  • Grønhøj, A. (2004). Young consumers competences in a transition phase: Acquisition of durables and electronic products. In: Colloque international organisé par le Centre Européen des Produits de L'Enfant (pp. 707-725). Angoulême: Université de Poitiers Le Centre Européen des Produits de L'Enfant (CD-rom).
  • Humphreys, A., Grayson K. (2008). The Intersecting Roles of Consumer and Producer: A Critical Perspective on Co-production, Co-creation and Prosumption. Sociology Compass, 2, 2-18.
  • John, D.R. (1999). Consumer socialization of children: A retrospective look at twenty-five years of research. Journal of Consumer Research, 26, 183-213.
  • Kiełczewski, D. (2008). Konsumpcja a pespektywy zrównoważonego rozwoju. Białystok: Wydawnictwo UwB.
  • Kiełczewski, D. (2012). Zmiany zachowań konsumenckich jako czynnik zrównoważonego rozwoju. Handel Wewnętrzny, 2, 201-208.
  • Lachance, M.J., Legault, F. (2007). College Students' Consumer Competence: Identifying the Socialization Sources. Journal Research for Consumers, 13, 1-5.
  • Lachance, M.J., Choquette-Bernier, N. (2004). College students' consumer competence: A qualitative exploration. International Journal of Consumer Studies, 5 (28), 433-442.
  • Moschis, G.P., Churchill, G.A., jr (1978). Consumer Socialization: A Theoretical and Empirical Analysis. Journal of Marketing Research, 4 (15), 599-609.
  • Polityka konsumencka na lata 2014-2018 (2014). Warszawa: UOKiK. Retrieved from: uokik.gov.pl/download.php?plik=14684 (20.06.2017).
  • Poskrobko, B. (ed.) (2011). Teoretyczne aspekty ekonomii zrównoważonego rozwój. Białystok: WSE.
  • Prisching, M. (2006). Die zweidimensionale Gesellschaft. Ein Essay zur neokonsumistischen Geisteshaltung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwisenschaft.
  • Raaij van, F. (2001). Konsumpcja postmodernistyczna. In: M. Lambkin, G. Foxall F. van Raaij, B. Heilbrunn (eds.), Zachowania konsumenta. Koncepcje i badania europejskie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Reisch, L., Thogersen, J. (2015). Handbook of Research on Sustainable Consumption. Cheltenham: Edward Elgar.
  • Rogall, H. (2010). Ekonomia zrównoważonego rozwoju. Poznań: Rebis.
  • Royer, G., Nolf, N. (1980). Education of the consumer: A review of the historical development. Washington: Consumer Education Resource Network.
  • Viederman, S. (1993). The economics and economy of sustainability: Five capitals and three pillars. Talk delivered to Delaware Estuary Program. New York: Available from Noyes Foundation.
  • Xia, L., Monroe, K.B. (2005). Consumer Information Acquisition. A Review and an Extension. Review of Marketing Research, 1, 101-152.
  • Zaleśkiewicz, T. (2011). Psychologia ekonomiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171497943

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.