PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2017 | nr 5 | 93--102
Tytuł artykułu

Źródła informacji rynkowych a cechy jakościowe informacji

Warianty tytułu
Sources of Market Information and Qualitative Attributes of Information
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem pracy jest określenie, w jaki sposób rodzaj źródła informacji rynkowych oddziałuje na cechy jakościowe tych informacji. Wzięto pod uwagę trzy rodzaje źródeł informacji rynkowych - nabywców, konkurentów oraz, jako odrębną grupę, inne podmioty rynkowe (np. pośredników, dostawców), a także cztery istotne cechy jakościowe informacji - rzetelność, kompletność, przydatność i aktualność. Za pomocą modeli równań strukturalnych weryfikowano model, w którym pozyskiwanie informacji rynkowych z poszczególnych źródeł oddziałuje na rozpatrywane cechy jakościowe informacji. Testowanie modelu oparto na danych zebranych wśród krajowych przedsiębiorstw wysokiej i średnio-wysokiej techniki w zakresie kształtowania nowych produktów. Wyniki badania wskazują, że wraz ze wzrostem pozyskiwania informacji rynkowych od nabywców rośnie ich rzetelność, kompletność, przydatność i aktualność, natomiast pozyskiwanie informacji rynkowych od konkurentów pozytywnie oddziałuje na ich przydatność i aktualność. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of the study is to determine how the sources of market information influence the qualitative attributes of information. Three types of market information sources were taken into account - i.e. buyers, competitors and, as a separate group, other market entities (e.g. intermediaries, suppliers) as well as four essential qualitative attributes of information, i.e. reliability, completeness, usefulness, and timeliness. We used structural equation modelling to verify the model in which the acquisition of market information from each source affects the qualitative attributes of information. The work is based on data about new product development projects, collected among high-tech and medium high-tech companies. The results indicate that the acquisition of market information from buyers positively impacts the reliability, completeness, usefulness as well as timeliness of information, while from competitors - only usefulness and timeliness. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
93--102
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Anderson J.C., Gerbing D.W. (1988), Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach, "Psychological Bulletin", No. 103(3).
  • Churchill G. (1979), A paradigm for developing better measures of marketing constructs, "Journal of Marketing Research", No. 16(1).
  • English L. (2001), Information quality management: The next frontier, (w:) "Annual Quality Congress Proceedings", AQS, Charlotte, NC.
  • Flakiewicz W. (2002), Systemy informacyjne w zarządzaniu. Uwarunkowania, technologie, rodzaje, C.H. Beck, Warszawa.
  • Floridi L. (1999), Information ethics: On the philosophical foundation of computer ethics, "Ethics and Information Technology", No. 1.
  • Fornell C., Larcker D.F. (1981), Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error, "Journal of Marketing Research", No. 18(1).
  • Hair J.F., Black W.C., Babin B.J., Anderson R.E. (2014), Multivariate Data Analysis, 7th ed., Pearson Education, Edinburgh Gate.
  • Hultink E.J, Talke A., Griffin A., Veldhuizen E. (2011), Market information processing in new product development: The importance of process interdependency and data quality, "IEEE Transactions on Engineering Management", No. 58(2).
  • Lee Y.W., Strong D.M., Kahn B.K., Wang R.Y. (2002), AIMQ: a methodology for information quality assessment, "Information & Management", No. 40(2).
  • Lillrank P. (2003), The quality of information, "International Journal of Quality & Reliability Management", No. 20(6).
  • Low G.S., Mohr J.J. (2001), Factors affecting the use of information in the evaluation of marketing communications productivity, "Journal of the Academy of Marketing Science", No. 29(1).
  • Muthén L.K., Muthén B.O. (2012), Mplus User's Guide, 7th ed., CA: Muthén & Muthén, Los Angeles. Nauka i technika w 2013 (2014), GUS, Warszawa.
  • O'Reilly III C.A. (1982), Variations in decision makers' use of information sources: The impact of quality and accessibility of information, "The Academy of Management Journal", No. 25(4).
  • Oleński J. (2001), Ekonomika informacji. Podstawy, PWE, Warszawa.
  • Stefanowicz B. (2004), Informacja, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Stefanowicz B. (2007), Informacyjne systemy zarządzania, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Wrzosek W. (2002), Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171498173

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.