PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 4(26) | 19--30
Tytuł artykułu

Financial Education for an Ageing Population

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The issue of financial education and the need for its provision has been the subject of much research and analysis. A group particularly in need of financial education is elderly people. They constitute a growing and increasingly active group of customers for financial services, having specific expectations with respect to banking products and financial institutions. Still, many elderly people are at risk of financial exclusion. Although they are becoming increasingly accustomed to using banks, their level of use of financial services in general remains low. Possible reasons for this include insufficient financial education or the inappropriate form in which it is provided. This article analyses the activity of elderly people in the financial services market, as well as the problem of financial exclusion and the role of financial education in preventing it. Certain issues relating to the financial education of elderly people are identified, and solutions are proposed. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
19--30
Opis fizyczny
Twórcy
  • Maria Curie-Skłodowska University in Lublin, Poland
Bibliografia
  • Atkinson A., Messy F.-M., 2011, Assessing Financial Literacy in 12 Countries: an OECD/INFE International Pilot Exercise, "Journal of Pension, Economics and Finance", 10 (4), pp. 657-666.
  • Central Statistical Office of Poland, 2016, Ludność w wieku 60 lat i więcej. Struktura demograficzna i zdrowie, Warszawa.
  • Cichowicz E., 2016, Działania banków komercyjnych w zakresie edukacji ekonomicznej jako metoda walki z wykluczeniem finansowym, "Studia Oeconomica Posnaniensia", 4, pp. 115-135.
  • Czerwiński B., 2015, Osoby starsze wobec innowacyjnych form świadczenia usług ubezpieczeniowych, "Polityki Europejskie, Finanse i Marketing", 14, pp. 19-29.
  • Czerwiński B., 2016, Zachowania seniorów z Polski Północnej na rynku usług finansowych w świetle wyników badań, "Handel Wewnętrzny", 3, pp. 76-87.
  • European Commission, Special Eurobarometer 446: Financial Products and Services, https://data.europa.eu/euodp/pl/data/dataset/S2108_85_1_446_ENG, (access: 20.10.2017).
  • Frączek B. 2014, Innowacje w edukacji finansowej społeczeństwa, "Studia Ekonomiczne", 186, pp. 249-263.
  • Frączek B., Mitręga-Niestrój K., 2014, Edukacja finansowa wobec rozwoju rynku alternatywnych usług finansowych, "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin. Sectio H", 3, pp. 99-107.
  • Gazeta Prawna, 2017, Drugie życie oddziałów bankowych, 195.
  • Grabowska A., 2013, Seniorzy jako konsumenci. Wnioski na temat marketingu usług finansowych kierowanych do osób starszych, [w:] Kubicki P. (red.), Osoby starsze na rynku usług finansowych. Analizy i zalecenia, "Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich", 4, pp. 18-26.
  • Klamut E., 2016, Nadużycia instytucji finansowych w kontekście gospodarstw domowych, [in:] Klamut E. (ed.), Terapia finansów, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź - Warszawa, pp. 29-42.
  • Kłobukowska J., 2016, Pozycja i ochrona seniorów na rynku bankowości detalicznej w perspektywie zrównoważonych finansów, "Finanse i Prawo Finansowe", 3, pp. 71-82.
  • Kowzan P., 2013, Krytyczna czy bankowa? Edukacja ekonomiczna na uniwersytecie i poza nim, "Praktyka teoretyczna", 1, pp. 195-217.
  • Koźliński T., 2016, Wybrane wyniki badania Polaków nt. korzystania z usług bankowych i płatności w 2016, http://www.nbp.pl/systemplatniczy/obrot_bezgotowkowy/Polacy-natemat-uslug-bankowych_2016.pdf, (access: 20.10.2017).
  • Kurowski Ł., Laskowska Z., 2016, Czy edukacja finansowa może zmniejszyć wykluczenie finansowe?, e-mentor, 2, pp. 14-23.
  • Maison D., 2017, Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego. Raport z badania 2016 i analiza porównawcza z danymi z 2009 i 2013 roku, http://www.nbp.pl/badania/seminaria/8v2017.pdf, (access: 29.06.2017).
  • Maciejasz-Świątkiewicz M., 2013, Wykluczenie finansowe i narzędzia jego ograniczania, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.
  • Maison D., Trzcińska A., Sekścińska K., 2015, Przegląd programów z zakresu edukacji ekonomicznej Polaków, "Ruch Pedagogiczny", 1, pp. 125-139.
  • Narodowy Bank Polski, 2015, Stan wiedzy i świadomości ekonomicznej Polaków 2015, https://www.nbportal.pl/__data/assets/pdf_file/0006/54528/Diagnoza-stanu-wiedzy-iswiadomosci-ekonomicznej-Polakow-2015.pdf (access: 20.10.2017).
  • Olejnik I., 2014, Zachowania finansowe osób w wieku emerytalnym - integracja metod ilościowych i jakościowych, "Handel Wewnętrzny", 1, pp. 46-56.
  • Pieńkowska-Kamieniecka S., Rutecka J., 2014, Problematyka decyzji i kompetencji finansowych osób starszych w ujęciu ekonomicznym, [in:] Szczepański M., Brzęczek T., Gajowiak M. (ed.), Systemy zabezpieczenia społecznego wobec wyzwań demograficznych i rynkowych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, pp. 143-155.
  • Potocki T., Opolski K., 2016, Metody podnoszenia świadomości finansowej wśród osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, "Studia Prawno-Ekonomiczne", 48, pp. 255-274.
  • Stańko D., 2013, Seniorzy w Polsce - perspektywa ekonomiczna [in:] Kubicki P. (ed.), Osoby starsze na rynku usług finansowych. Analizy i zalecenia, "Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich", 4, pp. 8-17.
  • Świeszczak M., 2016, Reklamy bankowe a ich kontekst etyczny [in:] Czechowska I.D. (ed.), Etyka w relacjach instytucji finansowych z gospodarstwami domowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 182-201.
  • Trociuk S., 2013, Osoby starsze na rynku usług finansowych. Analizy i zalecenia, "Biuletyn Rzecznika Praw Obywatelskich", 4, Warszawa.
  • Ziemba M., Świeszczak K., Marcinkowska M., 2014, Wykluczenie finansowe osób 50+ w kontekście dostępnej oferty bankowej, "Finanse Czasopismo Komitetu Nauk o Finansach PAN", 1, pp. 145-170.
  • Związek Banków Polskich, 2013, Kodeks Etyki Bankowej, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171499618

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.