PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 51 Wymiary logistyki : ujęcie systemowe | 161--199
Tytuł artykułu

Systemy telematyki i monitoring w zarządzaniu transportem wodnym śródlądowym (River Infromation System - RIS)

Autorzy
Warianty tytułu
River Information Service as a Telematic System Supporting Inland Waterway Transport Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Transport wodny śródlądowy ze względu na swoje immanentne cechy staje się coraz powszechniej uznawany za jedną z najbezpieczniejszych i najefektywniejszych ekonomicznie oraz ekologicznie gałęzi transportu. Niestety z uwagi na znaczny współczynnik wydłużenia drogi, niewielką prędkość, niską dla tej gałęzi podatność transportową ładunków o największym wolumenie obrotów handlowych, a także małą kompatybilność technologiczną z innymi gałęziami transportu, wykorzystanie potencjału żeglugi śródlądowej na terenie UE jest wciąż na niezadawalającym poziomie. Nowoczesne technologie inżynieryjne (inwestycje w infrastrukturę liniową i punktową żeglugi śródlądowej otwierające potencjał multimodalności) oraz informacyjno-informatyczne (telematyka żeglugi śródlądowej usprawniająca zarządzanie) sprawiają, że proces niwelacji negatywnych przesłanek użycia żeglugi śródlądowej (szczególnie na terytorium UE) zdecydowanie przyspiesza. Aby osiągnąć oczekiwany poziom wzrostu pracy przewozowej realizowanej przez transport wodny śródlądowy należy oczekiwać wsparcia zarządzania procesami w tej gałęzi transportu poprzez wdrożenie nowoczesnych rozwiązań z zakresu IT szczególnie w obszarze zintegrowanej i kompleksowej informacji typu RIS (River Information Service). Niniejszy artykuł stanowi przyczynek do holistycznej analizy wpływu implementacji systemu RIS na potencjał rozwojowy żeglugi śródlądowej. Zidentyfikowano podstawowe funkcjonalności systemu RIS, jego strukturę morfologiczną i obszary dotychczasowych zastosowań - serwisy (również w odniesieniu do terytorium Polski). Na podstawie badań funkcjonalności systemu dokonano pozytywnej weryfikacji hipotezy stanowiącej iż implementacja RIS stanowi przesłankę intensyfikacji przewozów towarów żeglugą śródlądową na obszarach, w których operatorzy transportowi (w tym multimodalni) posiadają dostęp do tego systemu. (abstrakt oryginalny)
EN
Inland waterway transport is concerned as a one of the most safety, economically effective and environment friendly means of transportation. Due to some limitations e.g. extended distance indicator, relatively Iow speed, Iow suitability for transportation of some type of perish goods, lack of commodality standards, inland waterway transportation is still of a marginal importance in total volume of the goods transported within EU. New technologies in inland waterway transport, new port and гіѵег waterways infrastructure as well as introduction of innovative management tools (e.g. telematics systems) reduce a negative trend and accelerate more efficient use of inland waterway transportation in all EU countries. Aiming significant increase of the inland waterway transportation role in the UE integrated transportation system there is a need for improvement of the ąuality of the transport management process by the implementation of the intelligent telematics гіѵег information service (RIS). This paper is an attempt to identify the role of such a system (RIS) in the holististic analysis of the inland waterway transport strength and weaknesses. The working hipotesis stating that there is an increase of inland waterway transportation use in the areas of RIS coverage has been positively verified.(original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
Bibliografia
  • Broeke I., River Information Services-An envisaged Vessel Traffic Management System on European Inland waterways, International Conference, Singapore, 2000.
  • Bujak A., Orzeł A., Miler R. (2014), Telematics of Supply Chain - Areas, Opportunities, Challenges, [w:] J. Mikulski (ed.), Telematics - Suport for Transport, Springer, Berlin Heidelberg 2014.
  • Bujak A., Smolarek М., Orzeł А. (2013а), Telematic Innovations in Transport Safety, [w:] J. Mikulski (ed.), Actwities of Transport Telematics, Springer, Berlin Heidelberg 2013.
  • Bujak A., Zając P. (2013b), Monitoring of Cargo in Logistic Systems of Transport and Storage, [w:] J. Mikulski (ed.), Activities of Transport Telematics, Springer, Berlin Heidelberg 2013.
  • Burnewicz J., Nowoczesna wizja transportu i jej potencjalny wpływ na zagospodarowanie przestrzenne. Konferencja "Koncepcja zagospodarowania kraju a wizje i perspektywy rozwoju przestrzennego Europy", Jachranka, 25-26 września 2008.
  • Dyrektywa 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie (Dz.U. L255/152 z dnia 30.09.2005 r.).
  • Dziubińska A., Weintrit A., Śródlądowe drogi wodne w Polsce i ich klasyfikacja, "Logistyka" nr 3/2014.
  • Еѵаіиайоп of RIS Implementation for the period 2006-2011, Main Report. Zoetermeer, July 2014.
  • Filina-Dawidowicz L., Каир M, Wiktorowska-Jasik A., Zintegrowany transport wodny i lądowy. Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin 2014.
  • http://hydrogeo.am.szczecin.pl/ [dostęp 2017-11-10].
  • http://www.pcnavigo.com [dostęp 2017-11-10].
  • http://www.ris-odra.pl/ [dostęp 2017-11-10].
  • http://zegluga.home.pl [dostęp 2017-11-10].
  • https://szczecin.uzs.gov.pl [dostęp 2017-11-10].
  • https://www.sevencs.com [dostęp 2017-11-10].
  • Inland Waterway Transport Funding, Funding guide for inland waterway transport in Europe.European Commission, Energy and Transport DG, Bruksela 2008.
  • Jastrzębski Т., Graczyk T. , Iwańkowicz R., Rutkowski R., Sekulski Z., Taczała М., European Commission Project No GRD1-2000-26812 pn. "Innovative Barge Trains for Effective Transport on Inland Shallow Waters" - INBAT, 03.2001-09.2004, opracowania wewnętrzne KKMiTO, WTMiT, ZUT w Szczecinie, 2004.
  • Каир М., Znaczenie systemów telematycznych w funkcjonowaniu transportu wodnego śródlądowego na przykładzie Systemu Informacji Rzecznej (RIS), "Logistyka" nr 6/2014.
  • Miciuła I., Model systemu wspomagania decyzji w oparciu o dane geoprzestrzenne na potrzeby rzecznego systemu informacyjnego z wykorzystaniem dynamicznej domeny 3D, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczecin 2010.
  • Miszczyk H., Telematyka jako nowoczesne narzędzie wsparcia działalności firm branży TSL. Zeszyty Naukowe SCENO 2, Kielce 2006.
  • Pilotażowe wdrożenie RIS Dolnej Odry Studium wykonalności, Tom 1. Część główna. Praca wykonana przez zespół specjalistów konsorcjum w składzie: Akademia Morska w Szczecinie oraz Lemtech Konsulting sp. z o.o., Szczecin 2011.
  • River Information Services, Modemizing inland shipping through advanced information technologies, Transport Research Knowledge Centre (TRKC), European Commissions Directorate-General for mobility and transport, Belgia 2010.
  • Rozporządzenie Komisji (WE) nr 414/2007 z dnia 13 marca 2007 r. w sprawie wytycznych usług informacji rzecznej (RIS), o których mowa w art. 5 dyrektywy 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie, Bruksela 2007.
  • Sprawozdanie z inicjatyw i opinii Komisji Europejskiej we wrześniu 2013 r., (transport, ochrona środowiska, turystyka, sport, przemysł, badania naukowe, innowacje, agenda cyfrowa, ochrona zdrowia, polityka zatrudnienia), Bruksela, wrzesień 2013.
  • Transport wodny śródlądowy w Polsce w 2014 r., opracowanie sygnalne GUS, Warszawa 2015.
  • Trojanowski J., Rzeczne służby informacyjne czynnikiem poprawy bezpieczeństwa żeglugi na śródlądowych drogach wodnych w Polsce, Biblioteka Cyfrowa AM w Szczecinie, Szczecin 2010.
  • Wawruch R., Usługa Informacji Rzecznej (RIS) na Śródłądowych Drogach Wodnych Unii Europej-skiej i Zasadność jej Ustanowienia w Polsce, Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni, nr 24, 2010.
  • Woś K., Analiza nawigacyjna dolnego Odcinka Odry objętego obowiązkiem wdrożenia systemu RIS. Logistyka 2011, nr 6, 2011.
  • Wójcik A., P. Banaś, Z. Pietrzykowski (2014), Schema of Inference Procesess in a Preliminary Iden-tification of Navigational Situation in Maritime Transport, [w:] J. Mikulski (ed.), Telematics - Suport for Transport, Springer, Berlin Heidelberg 2014.
  • Wydro K., Usługi i systemy telematyczne w transporcie. Telekomunikacja i techniki informacyjne 2008, nr 3-4, 2008.
  • Wydro K., Tełematyka - znaczenia i definicje terminu, Telekomunikacja i techniki informacyjne, nr 1-2, 2005.
  • Załącznik 1 do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych, Dziennik Ustaw nr 77, Poz. 695, 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171502668

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.