PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 2 (44) | 13--24
Tytuł artykułu

Różnorodność kulturowa i jej implikacje w praktyce zarządzania zasobami ludzkimi

Warianty tytułu
Cultural Diversity and Its Implications in Human Resources Management Practice
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono problematykę zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach zróżnicowanych pod względem kultur narodowych. Przedstawiono w nim zalety i wady organizacji wielokulturowych, podstawowe problemy dotyczące różnic kulturowych oraz strategie ich rozwiązywania. Wskazano również rolę działu zasobów ludzkich oraz menedżerów różnych szczebli w procesie zarządzania kulturową różnorodnością. Podejmowane zagadnienia zobrazowano przykładami z międzynarodowego koncernu o silnym wpływie kultury narodowej na praktyki zarządzania.(abstrakt oryginalny)
EN
The article concerns the problem of human resources management in organizations diversified by national culture. It presents advantages and disadvantages of multicultural organizations, main problems connected with cultural differences as well as strategies for solving them. It points out the important role of the human resources department and of managers of every level in the process of cultural diversity management. The main thesis is presented by describing cases related to a multinational company where the national culture strongly influences human resources practices.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
13--24
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Adler, N. (1980). Cross-cultural Synergy: The Management of Cross-cultural Organization. W: W. Burke, L.D. Goldstein (red.), Trends and Issues in OD: Current Theory and Practice. San Diego, CA: University Associates, 164-184.
  • Bartosik-Purgat, M. (2006). Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowym. Warszawa: PWE.
  • Bjerke, B. (2004). Kultura a style przywództwa. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Brett, J., Behfar, K., Kern, M.C. (2006). Managing Multicultural Teams. "Harvard Business Review", November, 84-91.
  • Earley, P.Ch., Mosakowski, E. (2007). Inteligencja kulturowa." Harvard Business Review Polska", 12(58), 158-166.
  • Gesteland, R. (2000). Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Glinka, B., Kostera, M., Brzozowska, A. (2012). Różnorodność kulturowa współczesnych organizacji. W: B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer business, 285-304.
  • Gómez-Mejia, L., Palich, L.E. (1997). Cultural Diversity and the Performance of Multinational Firms. Journal of International Business Studies, 28(2), 309-335.
  • Hall, E.T., Hall, M.R. (1990). Understanding Cultural Differences: German, French and Americans. Boston, MA: Intercultural Press.
  • Hampden-Turner, Ch., Trompenaars, A. (2006). Siedem kultur kapitalizmu. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer.
  • Hofstede, G. (1980). Culture's Consequences: International Differences in Work Related Values. Beverly Hills-London: Sage.
  • Hofstede, G. (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: PWE.
  • House, R., Javidan, M., Dorfman, P. (2001). Project GLOBE: An introduction." Applied Psychology: An International Review", 50(4), 489-505.
  • Ichii, S., Hattori, S., Michael, D. (2014). Jak odnieść sukces na rynkach wschodzących - doświadczenia firm japońskich. Harvard Business Review Polska, 12-1(130-131), 105-111.
  • Jacob, N. (2005). Cross-cultural investigations: Emerging concepts." Journal of Organizational Change Management", 18/5, 514-528.
  • Khanna, T. (2015). Inteligencja kontekstowa. Harvard Business Review Polska, 5(147), 33-43.
  • Kostera, M. (1996). Postmodernizm w zarządzaniu. Warszawa: PWE.
  • Koźmiński, A.K. (2005). Zarządzanie w warunkach niepewności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kroeber, A.L., Kluckhohn, C. (1952). Culture: A Critical Review of Concepts and Definitions. Papers of the Peabody Museum of American Archeology and Ethnology, Harvard University, 47(1), 43ff.
  • Linton, R. (2000). Kulturowe podstawy osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Magala, S. (2005). Cross-cultural Competence: Theories, Tool-kits and Applications. London: Routledge.
  • Meyer, E. (2014). The Culture Map: Breaking Through the Invisible Boundaries of Global Business. Public Affairs.
  • Molinsky, A. (2014). W obcych kulturach poruszaj się z globalną zręcznością. "Harvard Business Review Polska", 12-1(130-131), 41-42.
  • Podhorecka, W. (2015). Różnorodność jest ważna. Harvard Business Review Polska, 5(147). Dodatek - raport, R2-R8.
  • Sajkiewicz, B. (2016). Oczekiwania pracowników w różnym wieku jako podstawa budowy systemów zaangażowania opartych na zasadach zarządzania różnorodnością - badania IPiSS. Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 3-4, 53-65.
  • Sikorski, C. (2002). Kultura organizacyjna. Warszawa: C.H. Beck. Trompenaars, F. (1995). Riding the Waves of Culture. London: Nicholas Brealey Publishing.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171503123

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.