PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 77 nr 6 Fiscal and Financial Stability and Current Challenges to Economic Development | 57--73
Tytuł artykułu

CFC Legislation and Tax Planning from the Polish Perspective

Warianty tytułu
Optymalizacja podatkowa oraz regulacje w zakresie CFC z perspektywy Polski
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
In accordance with the European directive against tax avoidance (ATAD), all Member States of the European Union (EU) have to adopt the legislation tackling controlled foreign companies (CFC) as tax planning vehicles. This EU directive is an outcome of the recommendations worked out in 2015 by the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) as part of the project addressing tax base erosion and profit shifting (BEPS). Against the background of the "hastily" introduced CFC legislation in Poland, this article investigates the advantageousness of tax planning through a CFC, especially for Polish corporations as shareholders, by comparing the tax burden before and after tax optimisation. Although the corporate income tax (CIT) rate in Poland is relatively low compared to other OECD countries, there is a fiscal risk associated with tax planning in Poland because of a very low tax level in some non-OECD jurisdictions, significantly reduced rates on certain types of income and opportunities for tax deferral. When compared to the OECD recommendations and the ATAD requirements, the Polish CFC legislation has some drawbacks. The thresholds for the exemption of the CFC income (of 50% and 10%) as well as the non-inclusion of shares held by associated enterprises do not fulfil the requirements of the ATAD. Moreover, the benchmark for the low tax should refer to the effective tax burden rather than the statutory tax rate. Nevertheless, the recent tax law amendments in Poland eliminate the aforementioned non-conformities with the ATAD and thus must be viewed positively. Regarding the profit repatriation, the approach for elimination of double taxation remains unclear.(original abstract)
Zgodnie z dyrektywą unijną w sprawie unikania opodatkowania (ATAD, 2016/ 1164) państwa członkowskie Unii Europejskiej (UE) muszą wdrożyć m.in. przepisy dotyczące kontrolowanych spółek zagranicznych (CFC), które stanowią narzędzie optymalizacji podatkowej. Dyrektywa ta jest wynikiem zaleceń opublikowanych w 2015 r. przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach projektu dotyczącego erozji podstawy opodatkowania i przerzucania zysków (BEPS). Na tle pośpiesznie wprowadzonych w Polsce regulacji CFC niniejszy artykuł analizuje korzyści wynikające z optymalizacji podatkowej, porównując obciążenia podatkowe przed i po wykorzystaniu CFC jako instrumentu planowania podatkowego. Pomimo stosunkowo niskiej polskiej stawki podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) w odniesieniu do krajów OECD ryzyko fiskalne związane z planowaniem podatkowym wynika z bardzo niskiego poziomu opodatkowania w niektórych jurysdykcjach (nienależących do OECD) oraz z możliwości odroczenia opodatkowania. Polskie przepisy CFC są częściowo niezgodne z rekomendacjami OECD oraz wymogami ATAD. Progi określające zakres stosowania regulacji CFC oraz brak uwzględnienia udziałów posiadanych przez przedsiębiorstwa powiązane nie spełniają unijnych wymogów. Ponadto definicja niskiego opodatkowania odnosi się do nominalnych stawek podatkowych, nie zaś do faktycznej kwoty zapłaconego podatku. Mankamenty te zostały wyeliminowane w ramach ostatnich zmian. Sposób zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu w przypadku repatriacji zysków pozostał natomiast niejasny.(abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin
Bibliografia
  • Arnold B., 1986, The Taxation of Controlled Foreign Corporations: An International Comparison, Toronto: Canadian Tax Foundation.
  • Code of Commercial Companies, Journal of Laws no. 94, item 1037 as amended (ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych, Dz.U. nr 94, poz. 1037 z późn. zm.).
  • Corporate Income Tax Act, Journal of Laws no. 21, item 86 as amended (ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz.U. nr 21, poz. 86 z późn. zm.).
  • Evers L., Miller H., Spengel Ch., 2015, Intellectual property box regimes: effective tax rates and tax policy considerations, International Tax and Public Finance, 22, 502-530.
  • EU, 2011, Council Directive 2011/96/EU of 30 November 2011 on the common system of taxation applicable in the case of parent companies and subsidiaries of different Member States (recast), Official Journal of the European Union, 29.12.2011, L 345/8.
  • EU, 2016, Council Directive 2016/1164/EU of 12 July 2016 laying down rules against tax avoidance practices that directly affect the functioning of the internal market, Official Journal of the European Union, 19.07.2016, L 193/1.
  • Financial Times, 2016, Hungary to offer EU's lowest corporate tax rate, www.ft.com/content/302fa 4b4-acda-11e6-9cb3-bb8207902122 [access: 8.08.2017].
  • IBFD, 2014, Global Corporate Tax Handbook 2014, Amsterdam.
  • KPMG, 2017, Corporate tax rates table, https://home.kpmg.com/xx/en/home/services/tax/taxtools- and-resources/tax-rates-online/corporate-tax-rates-table.html [access: 2.08.2017].
  • Kuźniacki B., 2017, Tax Avoidance through Controlled Foreign Companies under European Union Law with Specific Reference to Poland, Accounting, Economics, and Law - A Convivium, 7(1), DOI: 10.1515/ael-2015-0018.
  • MF, 2017, Wykaz umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, Polish Finance Ministry, List of the double tax agreements, www.finanse.mf.gov.pl/abc-podatkow/umowy-miedzynarodowe/ wykaz-umow-o-unikaniu-podwojnego-opodatkowania [access: 4.08.2017].
  • MR, 2017, Polskie bezpośrednie inwestycje zagraniczne w 2015 roku, Polish Ministry of Development, Foreign Direct Investments 2015, www.mr.gov.pl/media/36374/Polskie_BIZ_2015_r. pdf [access: 14.08.2017]
  • MRiF, 2017, Rozporządzenie z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, Dz.U. 2017, poz. 997.
  • OECD, 2015, Designing Effective Controlled Foreign Company Rules, Action 3 - 2015 Final Report, OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting Project, Paris.
  • OECD, 2017a, Base erosion and profit shifting, www.oecd.org/tax/beps/ [access: 7.08.2017].
  • OECD, 2017b, BEPS Actions, www.oecd.org/tax/beps/beps-actions.htm [access: 7.08.2017].
  • OECD, 2017c, Statutory corporate income tax rate, http://stats.oecd.org/index.aspx?DataSetCode =TABLE_II1 [access: 27.09.2017]
  • PWC, 2016, Worldwide Tax Summaries, Corporate Taxes 2016/17.
  • Rousslang D.J., 2000, Deferral and the Optimal Taxation of International Investment Income, National Tax Journal, 53(3), 589-600.
  • Ruf M., Weichenrieder A., 2012, The Taxation of Passive Foreign Investment: Lessons from German Experience, Canadian Journal of Economics, 45(4), 1504-1528.
  • Schmidt P.K., 2016, Taxation of Controlled Foreign Companies in Context of the OECD/G20 Project on Base Erosion and Profit Shifting as well as the EU Proposal for the Anti-Tax Avoidance Directive - An Interim Nordic Assessment, Nordic Tax Journal, 2, 87-112.
  • WSA, 2016, Wyrok WSA we Wrocławiu, Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych, I SA/Wr 1340/15, http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/F0246B2E10 [access: 8.08.2017].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171503249

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.