Czasopismo
Tytuł artykułu
Warianty tytułu
Climate for Creativity in Academic Environment
Języki publikacji
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie definicji organizacji kreatywnej i kreatogennego klimatu w środowisku pracy, a także przedstawienie wyników badań własnych. Celem badania było sprawdzenie, jak pracownicy szkoły wyższej oceniają klimat pracy w uczelni, w której pracują. Do badania wykorzystano Kwestionariusz Kreatogennego Klimatu Pracy autorstwa M. Karwowskiego. Pierwsza część artykułu została poświęcona teorii organizacji kreatywnej i uporządkowaniu koncepcji kreatogennego klimatu pracy. Przedstawione zostały też metody pomiaru zjawiska. Następnie zaprezentowano wyniki badania przeprowadzonego przez autorów. Artykuł kończą konkluzje i praktyczne implikacje badania. (fragment tekstu)
The aim of this article is to present the theory of creative organization and climate for creativity. Authors show how the work environment can increase creativity or reduce it. Article also shows how to measure creative working environment. The authors present the results of research conducted in one of the universities in Poznan concerning conditions conducive to creativity. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
49--59
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Politechnika Poznańska
autor
- Politechnika Poznańska
Bibliografia
- Amabile T.M. (1998), A model of creativity and innovation in organizations [w:] B.M. Staw, L.L. Cummings (eds.), Research in organizational behavior CT: JAI Press, Greenvich.
- Amabile T.M., Pratt M.G. (2016), The dynamic componential model of creativity and innovation in organizations: Making progress, making meaning, "Research in Organizational Behavior", No. 36, pp. 157-183.
- Baard P.P., Deci E.L., Ryan R.M. (2003), Intrinsic need satisfaction: A motivational basis of performance and well-being in two work seetings, "Journal of Applied Psychology", No. 34, pp. 2045-2068.
- Bailyn L. (1985), Autonomy in the industrial R&D laboratory, "Human Resources Management", No. 25, pp. 129-146.
- Brzeziński M. (2009), Organizacja kreatywna, PWN, Warszawa.
- Ekvall G., Ryhammar L. (1999), The creative climate: Its determinants and effects at a Svedish University, "Creativity Research Journal", Vol. 12, No. 4, pp. 303-310.
- Gibson C., Mumford M.D. (2013), Evaluation, criticism, and creativity: Criticism content and effects on creative problem solving, "Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts", No. 7, pp. 314-331.
- Isaken S.G., Lauer K.J., Ekvall G., Britzz A. (2001), Perceptions of the best and the worst climates for creativity: preliminary validation evidence for the Situational Outlook Questionnaire, "Creativity Research Journal", Vol. 13, No. 2, pp. 171-184.
- Karwowski M. (2009), Klimat dla kreatywności, Difin, Warszawa.
- Kossowska M., Sołtysińska I. (2006), Szkolenia pracowników a rozwój organizacji Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
- Mizera-Pęczek P. (2015), Wybrane stymulatory aktywności twórczej pracowników działu marketingu w firmie farmaceutycznej, "Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego", nr 18, ss. 43-52.
- Proctor T. (2003), Twórcze rozwiązywanie problemów, GWP, Gdańsk.
- West M.A. (2000), Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171504409