PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 3 | 60--66
Tytuł artykułu

Factors Affecting Communication Quality in Projects Teams

Warianty tytułu
Czynniki wpływające na jakość komunikacji w zespołach projektowych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Communication planning in project teams is one of the fundamental tasks of project managers. Despite the fact that model of the communication process is well described in the literature, few studies have focused on detailed measures of the process and relationship between them and quality of communication. This issue is relevant in the context of the project based sector which is the construction industry. The aim of this article is to present the model of communication quality in construction project team and relationship between its elements. Research was done on a sample of 25 construction project managers. Factor analysis and multiple regression were used to create and validate model. Results allow to identify three factors: associated with the sender, the organization of the communication process and the recipient. The greatest impact on quality of communication in the construction project teams have factors related to the organization of the process of communication.(author's abstract)
Planowanie komunikacji w zespołach projektowych jest jednym z podstawowych zadań kierowników projektów. Pomimo tego, że model procesu komunikacji jest dobrze opisany w literaturze, niewiele badań dotyczyło szczegółowych miar tego procesu i relacji między nimi a jakością komunikacji. Zagadnienie to wydaje się być istotne w kontekście sektora "projektowego", jakim jest branża budowlana. Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań, które posłużyły do stworzenia modelu jakości komunikacji w zespole projektowym i opisu relacji między jego elementami. Przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych na próbie 25 kierowników projektów budowlanych. Do stworzenia modelu wykorzystano analizy: czynnikową i regresji wielorakiej. Wyniki analiz umożliwiły wyodrębnienie trzech czynników w modelu związanych z nadawcą, organizacją procesu komunikacji i odbiorcą. Największy wpływ na jakość komunikacji w budowlanych zespołach projektowych mają czynniki związane z organizacją procesu komunikowania się. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
60--66
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of the West of England, Bristol, UK
Bibliografia
  • [1] Ammeter A.P., Dukerich J.M. (2002), Leadership, Team Building, and Team Member Characteristics in High Performance Project Teams, "Engineering Management Journal", Vol. 14, No. 4, pp. 3-10.
  • [2] ASCE (2008), Civil Engineering Body of Knowledge for the 21st Century, American Society of Civil Engineers, Reston, Virginia.
  • [3] Bartlett M.S. (1954), A Note on the Multiplying Factors for Various Chi Square Approximations, "Journal of Royal Statistical Society", No. 16 (Series B), pp. 296-298.
  • [4] Daim U.T., Ha A., Reutiman S" Hughes В., Pathak U., Bynum W., Bhatla A. (2012), Exploring the Communication Breakdown in Global Virtual Teams, "International Journal of Project Management", Vol. 30, Iss. 2, pp. 199-212.
  • [5] Głodziński E. (2010), Pozyskiwanie informacji w fazie realizacji projektów budowlanych, [w:] R. Borowiecki, J. Czekaj (red.), Zarządzanie zasobami informacyjnymi w warunkach nowej gospodarki, Difin, Warszawa, s. 337- -350.
  • [6] Goris J.R. (2007), Effects of Satisfaction with Communication on the Relationship between Individual-Job Congruence and Job Performance/Satisfaction, "Journal of Management Development", Vol. 26, Iss. 8, pp. 737-752.
  • [7] Grabosz J. (2014), Audyt komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie: propozycja narzędzia diagnostycznego, [w:] B.A. Basińska, I. Garnik (red.), Zarządzanie informacyjnym środowiskiem pracy, Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, s. 37-55.
  • [8] Hawrysz L., Hys K. (2014), Communication Channels of Middle Managers and Non-managers in Public Sector Organisations in Poland, "International Journal of Contemporary Management", Vol. 13. No. 4, pp. 27-38.
  • [9] Henderson L.S. (2004), Encoding and Decoding Communication Competencies in Project Management - An Exploratory Study, "International Journal of Project Management", Vol. 22, No. 6, pp. 469-476.
  • [10] Henderson L.S. (2008), The Impact of Project Managers' Communication Competencies: Validation and Extension of a Research Model for Virtuality, Satisfaction, and Productivity on Project Teams, "Project Management Journal", Vol. 39, No. 2, pp. 48-59.
  • [11] Hola J. (2012), Internal Communication in the Small and Medium Sized Enterprises, "Economics and Management", Vol. 15, Iss. 3, pp. 32-45.
  • [12] IBM Corp. (2015), IBM SPSS Statistics for Windows, Version 23.0. Armonk, NY.
  • [13] Jolliffe I.T. (2002), Principal Component Analysis, 2nd ed., Springer, New York.
  • [14] Jorfi H., Jorfi S. (2011), Strategic Operations Management: Investigating the Factors Impacting Communication Effectiveness and Job Satisfaction, "Procedia Social and Behavioral Sciences", Vol. 24, pp. 1596-1605.
  • [15] Kaiser H.F. (1974), An Index of Factorial Simplicity, "Psychometrika", Vol. 39, No. 1, pp. 31-36.
  • [16] Krahn J., Hartment F. (2006), Effective Project Leadership: A Combination of Project Manager Skills and Competencies in Context, Biennial Meeting of the Project Management Institute Research Conference, Montreal, Canada.
  • [17] Melcrum Inc. (2016), A Framework for an Effective Internal Communication Function, http://www.melcrum. com/, access date: 20.05.2016.
  • [18] Oliver S. (1997), Corporate Communication: Principles, Techniques and Strategies, Kogan Page, London.
  • [19] PMI (2013a), A Guide to the Project Management Body of Knowledge, 5th Edition, Project Management Institute, Newton Square, Pennsylvania.
  • [20] PMI (2013b), Pulse of the Professional In-Depth Report - The High Cost of Low Performance: The Essential Role of Communications, Project Management Institute, Newton Square, Pennsylvania.
  • [21] PMI (2015), Pulse of the Professional In-Depth Report - The High Cost of Low Performance: The Essential Role of Communications, Project Management Institute, Newton Square, Pennsylvania.
  • [22] Rogala A. (2013), Determinanty skuteczności komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie, Ph.D. Thesis, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
  • [23] White D., Fortune J. (2002), Current Practice in Project Management - An Empirical Study, "International Journal of Project Management", Vol. 20, No. l,pp. 1-11.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171504825

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.