PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | t. 18, z. 12, cz. 1 Przedsiębiorczość w dobie wyzwań rozwojowych | 293--305
Tytuł artykułu

Skłonność do rywalizacji a intencje przedsiębiorcze - o różnicach międzypłciowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
On Gender Differences in the Relationship between Competitiveness and Entrepreneurial Intentions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Badacze przedsiębiorczości od długiego czasu próbują odpowiedzieć na pytanie dotyczące istnienia indywidualnych właściwości, cech i postaw, które mogą być uznane za szczególnie predysponujące jednostkę do tego, by postrzegać karierę przedsiębiorcy za atrakcyjną i zdecydować się nią podążać [Rauch, Frese 2007, ss. 353-385; Łaguna 2010, ss. 16-52]. Modelem teoretycznym, który w największym stopniu wydaje się zgodny z takim podejściem, jest model dopasowania między osobą a jej środowiskiem (person -environment fit). W badaniach dotyczących tego podejścia analizuje się stopień, w jakim właściwości jednostki oraz cechy środowiska, w którym jednostka funkcjonuje, pasują do siebie nawzajem [Caplan, 1987, ss. 248-267]. Z jednej strony ludzie są bardziej skłonni do tego, by wybierać dla siebie środowisko, w którym ich cechy osobowościowe, postawy czy wartości mogą być przejawiane w działaniu. Dodatkowo w takim środowisku odczuwają większą satysfakcję i mniejszy stres. Model ten był używany między innymi w celu wyjaśnienia przyczyn i efektów wyboru przez jednostkę określonej ścieżki kariery oraz osiągniętych rezultatów i poziomu satysfakcji [Kristof-Brown, Zimmerman, Johnson 2005, ss. 281-342; Verquer, Beehr, Wagner 2003, ss. 473-489]. [...] Celem niniejszego artykułu jest analiza związku tej zmiennej indywidualnej z siłą intencji przedsiębiorczych wśród kobiet i mężczyzn. W artykule zostaną zaprezentowane wyniki badań, które przeprowadzono w sposób mogący zapewnić wyższy poziom rzetelności niż te, które stanowiły podstawę rozważań wspomnianych autorów.(fragment tekstu)
EN
According to the person-environment fit model people are more inclined to choose particular careers paths over other depending on their individual characteristics. They are also more likely to be satisfied with a career path that matches their characteristics and less likely to experience negative consequences including strain. In previous research several characteristics of entrepreneurs which differentiate them from non-entrepreneurs have been identified. Some scholars assert that these characteristics can be analyzed from the person-environment fit perspective. One of them which has not received much attention so far is the level of competitiveness. The goal of the current paper is to address this gap by analyzing the relationship between the level of competitiveness and the strength of entrepreneurial intentions among men and women. The analysis of this relationship is important as previously other authors obtained results indicating that the fact that men are characterized by a higher level of competitiveness might be one of the reasons of the gender gap in entrepreneurship. Current research involved 414 business students as participants. Men were characterized by a higher level of competitiveness. However a statistically significant (and positive) relationship between the level of competitiveness and entrepreneurial intentions was found only among women and not among men. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Adams J., Priest R.F., Prince H.T. (1985), Achievement motive: Analyzing the validity of the WOFO, "Psychology of Women Quarterly", Vol. 9, No. 3.
  • Bönte W., Jarosch M. (2011), Gender differences in competitiveness, risk tolerance and other personality traits: Do they contribute to the gender gap in entrepreneurship? "Schumpeter discussion papers", No. 2011-2012.
  • Caplan R.D. (1987), Person-environment fit theory and organizations: Commensurate dimensions, time perspectives, and mechanisms, "Journal of Vocational Behavior", Vol. 31.
  • Chen C.C., Greene P.G., Crick A. (1998), Does entrepreneurial self-efficacy distinguish entrepreneurs from managers?, "Journal of Business Venturing", Vol. 13, No. 4.
  • Collins C.J., Hanges P.J., Locke E.A. (2004), The relationship of achievement motivation to entrepreneurial behavior: A meta-analysis, "Human Performance", Vol. 17, No. 1.
  • Gneezy U., Rustichini A. (2004), Gender and competition at a young age, "The American Economic Review", Vol. 94, No. 2.
  • Family background and the propensity for self-employment, "Industrial Relations", Vol. 45.
  • Kelley D., Brush C., Greene P., Herrington M., Ali A., Kew P. (2015), Global Entrepreneurship Monitor: Special report. Women's entrepreneurship 2015, Global Entrepreneurship Research Association.
  • Kristof A.L. (1996), Person-organization fit: An integrative review of its conceptualizations, measurement, and implications, "Personnel Psychology", Vol. 49, No. 1.
  • Kristof-Brown A.L., Zimmerman R.D., Johnson E.C. (2005), Consequences of individuals' fit at work: A meta-analysis of person-job, person-organization, person-group, and person-supervisor fit, Personnel Psychology", Vol. 58.
  • Liñán F., Chen Y.W. (2009), Development and Cross-Cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions, "Entrepreneurship Theory and Practice", Vol. 33, No. 3.
  • Loewenthal K.M. (2004), An introduction to psychological tests and scales, Hove, Psychology Press
  • Loo R. (2002), A caveat on using single-item versus multiple-item scales,"Journal of Managerial Psychology", Vol. 17, No. 1.
  • Łaguna M.(2010), Przekonanie na własny temat i aktywność celowa. Badania nad przedsiębiorczością, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Markman G.D., Baron R.A. (2003), Person-entrepreneurship fit: why some people are more successful as entrepreneurs than others, "Human Resource Management Review", Vol. 13, No. 2.
  • Masters R., Meier R. (1988), Sex differences and risk-taking propensity of entrepreneurs "Journal of Small Business Management", Vol. 26, No. 1.
  • Mueller S.L., Thomas A.S. (2001), Culture and entrepreneurial potential: A nine country study of locus of control and innovativeness, "Journal of Business Venturing", Vol. 16, No. 1.
  • Niederle M., Vesterlund L. (2007), Do women shy away from competition? Do men compete too much?, "The Quarterly Journal of Economics", Vol. 122, No. 3.
  • Rauch A., Frese M.(2007),Let's put the person back into entrepreneurship research: a meta-analysis on the relationship between business owners' personality traits, business creation, and success, "European Journal of Work and Organizational Psychology", Vol. 33.
  • Stewart W.H., Roth P.L. (2001), Risk propensity differences between entrepreneurs and managers: a meta-analytic review, "Journal of Applied Psychology", Vol. 86, No. 1.
  • Verquer M.L., Beehr T.A., Wagner S.H. (2003), A meta-analysis of relations between person or-ganization fit and work attitudes, "Journal of Vocational Behavior", Vol. 63, No. 3.
  • Wojciszke B. (2006), Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  • Zaleśkiewicz T. (2004), Przedsiębiorczość i podejmowanie ryzyka [w:] T. Tyszka (red.). Psychologia ekonomiczna, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171505163

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.