PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 2 (31) | 33--39
Tytuł artykułu

Rozwój innowacji otwartych w świetle strategii zarządzania łańcuchem dostaw

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Open Innovations Development in the Light of Supply Chain Management Strategies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest określenie roli poszczególnych rodzajów innowacji otwartych w świetle strategii zarządzania łańcuchem dostaw. Podstawą prowadzenia rozważań i formułowania wniosków są wyniki kwerendy źródeł i badania pt. "Innowacje w zarządzaniu łańcuchem dostaw", które przeprowadzono wśród 202 dużych przedsiębiorstw produkcyjnych w Polsce w 2016 r. W kolejnych częściach artykułu skoncentrowano uwagę na rozwoju innowacji w perspektywie łańcucha dostaw, metodologii i rezultatach badania. Wyniki kwerendy źródeł i badania pozwoliły sformułować wnioski, iż głównymi partnerami przedsiębiorstw produkcyjnych w rozwoju innowacji są dostawcy bezpośredni (pierwszego szczebla), a współpraca najczęściej ma na celu współtworzenie innowacji produktowych. Najwięcej projektów zorientowanych na innowacje otwarte realizują przedsiębiorstwa wskazujące jako główny cel zarządzania łańcuchem dostaw wydajność i redukcję kosztów.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to indicate the role of various open innovation types in the light of different supply chain strategies. All considerations and conclusions are based on results of the literature review and empirical research titled "Innovations in supply chain management", carried out among 202 manufacturing companies in Poland in 2016. In the subsequent contributions to the article, the attention is focused on the following aspects: innovations development in a supply chain perspective, research methodology and results. Findings from the literature review and research allow to draw conclusions, that direct (first-tier) suppliers are the main business partners of manufacturing companies in innovations development and furthermore, the supply chain cooperation most often aims at co-creation of product innovations. Most innovation-oriented projects are realized by companies indicating efficiency and cost reduction as a key objective of supply chain management.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
33--39
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Gray R., Owen D., Sopher M.J., 1998, Setting up a control system for your organization, Nonprofit World, vol. 16, no. 3, s. 65-76.
  • Ageron B., Lavastre O., Spalanzani A., 2013, Innovative supply chain practices: The state of French companies, Supply Chain Management: An International Journal, vol. 18, no. 3, s. 265-276.
  • Ahuja G., 2000, Collaboration networks, structural holes and innovation: A longitudinal study, Administrative Science Quarterly, vol. 45, no. 3, s. 425-455.
  • Arlbjørn, J.S., De Haas H., Munksgaard K.B., 2011, Exploring supply chain innovation, Logistics Research, vol. 3, no. 1, s. 3-18.
  • Arlbjørn J.S., Paulraj A., 2013, Special topic forum on innovation in business networks from a supply chain perspective: CurTabela rent status and opportunities for future research, Journal of Supply Chain Management, vol. 49, no. 4, s. 3-10.
  • Berghman L., Matthyssens P., Vandenbempt K., 2012, Value innovation, deliberate learning mechanisms and information from supply chain partners, Industrial Marketing Management, vol. 41, no. 1, s. 27-39.
  • Chesbrough H., 2003, Open Innovation. The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston.
  • Chesbrough H., Bogers M., 2014, Explicating Open Innovation. Clarifying an Emerging Paradigm for Understanding Innovation, [w:] Chesbrough H., Vanhaverbeke W., West J. (red.), New Frontiers in Open Innovation, Oxford University Press, Oxford.
  • Czakon W., 2012, Sieci w zarządzaniu strategicznym, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
  • Fawcett S.E., Jones S.L., Fawcett A.M., 2012, Supply chain trust: The catalyst for collaborative innovation, Business Horizon, vol. 55, no. 2, s. 163-178.
  • Frohlich M.T., Westbrook R., 2001, Arcs of integration: An international study of supply chain strategies, Journal of Operations Management, vol. 19, no. 2, s. 185-200.
  • Galaskiewicz J., 2011, Studying supply chains from a social network perspective, Journal of Supply Chain Management, vol. 47, no. 1, s. 4-8.
  • Narasimhan R., Narayanan S., 2013, Perspectives on supply chain driven innovation, Journal of Supply Chain Management, vol. 49, no. 4, s. 27-42.
  • OECD, Eurostat, 2008, Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji.
  • Oke A., Prajogo D.I., Jayaram J., 2013, Strengthening the innovation chain: The role of internal innovation climate and strategic relationship with supply chain partners, Journal of Supply Chain Management, vol. 49, no. 4, s. 43-58.
  • Petersen K.J., Handfield R.B., Ragatz G.L., 2005, Supplier integration into new product development: Coordinating product, process and supply chain design, Journal of Operations Management, vol. 23, no. 3/4, s. 371-388.
  • Radas S., Bozic L., 2009, The antecedents of SME innovativeness in an emerging transition economy, Technovation, vol. 29, no. 6/7, s. 438-450.
  • Roy S., Sivakumar K., Wilkinson I.F., 2004, Innovation generation in supply chain relationships: A conceptual model and research propositions, Journal of Academy of Marketing Science, vol. 32, no. 1, s. 61-79.
  • Salvador F., Villena V.H., 2013, Supplier integration and NPD outcomes: Conditional moderation effects of modular design competence, Journal of Supply Chain Management, vol. 49, no. 1, s. 87-113.
  • Seo Y.J., Dinwoodie J., Kwak D.W., 2014, The impact of innovativeness on supply chain performance: Is supply chain integration a missing link?, Supply Chain Management: An International Journal, vol. 19, no. 5/6, s. 733-746.
  • Sisodiya S.R., Johnson J.L., Grégoire Y., 2013, Inbound open innovation for enhanced performance: Enablers and opportunities, Industrial Marketing Management, vol. 42, no. 5, s. 836-849.
  • Soosay C.A., Hyland P.W., Ferrer M., 2008, Supply chain collaboration: Capabilities for continuous innovation, Supply Chain Management: An International Journal, vol. 13, no. 2, s. 160-169.
  • Wagner S., 2012, Tapping supplier innovation, Journal of Supply Chain Management, vol. 48, no. 2, s. 37-52.
  • Wieteska G., 2016, Włączanie dostawców w rozwój produktów - ewentualność czy już konieczność?, [w:] Bentyn Z., Szymczak M. (red.), Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw wobec wyzwań gospodarki światowej, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań, s. 265-278.
  • Wynstra F., Corswant von F., Wetzels M., 2010, In chains? An empirical study of antecedents of supplier product development activity in the automotive industry, Journal of Product Innovation Management, vol. 27, no. 5, s. 625-639.
  • Yeniyurt S., Henke J.W., Yalcinkaya G., 2014, A longitudinal analysis of supplier involvement in buyers' new product development: Working relations, inter-dependence, co-innovation and performance outcomes, Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 42, no. 3, s. 291-308.
  • Zimmermann R., Ferreira L.M., Moreira A.C., 2016, The influence of supply chain on the innovation process: A systematic literature review, Supply Chain Management: An International Journal, vol. 21, no. 3, s. 289-304.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171505211

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.