PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 4 | 65--75
Tytuł artykułu

Uwarunkowania wewnętrzne polityki energetyczno-klimatycznej Stanów Zjednoczonych i jej implikacje dla partnerów zagranicznych

Warianty tytułu
Domestic Factors Shaping U.S. Energy and Climate Policy: Implications for International Partners
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Stany Zjednoczone dwukrotnie odgrywały istotną rolę w negocjacjach globalnych porozumień na forum Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu - w 1997, kiedy przyjmowano protokół z Kioto, oraz w 2015 r., gdy uzgadniano porozumienie paryskie. Jednakże pierwszego porozumienia nie ratyfikowały, a z drugiego, mimo jego ratyfikacji, zamierzają wystąpić. Tym samym Amerykanie dwukrot-nie podważyli swój wkład w kształtowanie globalnej polityki klimatycznej. Osłabili jednocześnie znaczenie tych porozumień, które zostały pozbawione największej gospodarki świata. Te działania Stanów Zjednoczonych wynikały z braku silnego mandatu dla federalnej władzy wykonawczej, która nie była w stanie zagwarantować trwałości podejmowanych zobowiązań. Częściowo było to spowodowane przez zmiany polityczne, ale również przez inne uwarunkowania wewnętrzne prowadzenia polityki energetyczno-klimatycznej, w szczególności rozdział kompetencji między poszczególnymi poziomami władzy - federalnym i stanowym, oraz między władzą wykonawczą a ustawodawczą. W niniejszym artykule analizie poddane zostanie przede wszystkim znaczenie federalizmu. za sprawą którego znaczne kompetencje w dziedzinie polityki energetyczno-klimatycznej usytuowane są też na poziomie stanowym i lokalnym. Te uwarunkowania powodują, że bez konsensu ta polityka podąża własnym torem. (fragment tekstu)
EN
In the past decades, the United States twice undermined the global climate negotiations by declining to ratify or planning to withdraw from ratified agreements. The U.S. position is rooted in the domestic energy and climate policy, including the competences of the authorities at the federal, state and local levels, as well as at business dynamics. For the international community this means that it cannot rely solely on negotiations with the U.S. administration without broad support of the states if it wishes to avoid encountering major obstacles and loss of credibility. Consequently, a broader engagement of states in developing U.S. climate policy is suggested in a bottom-up process in line with the Paris Agreement. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
65--75
Opis fizyczny
Twórcy
  • Polski Instytut Spraw Międzynarodowych
Bibliografia
  • J. Rossi, The Brave New Path of Energy Federalism, "Texas Law Review" 2016, t. 95, nr 2, s. 1-2.
  • M.A. Walls, U.S. Energy and Environmental Policies: Problems of Federalism and Conflicting Goals, w: H.H. Landsberg (red.). Making National Energy Policy, RFF Press, 2016, s. 99.
  • M.E. Weber, Energy 101: Energy Technology and Policy, University of Texas, 2017, www. webberenergygroup.com.
  • D.A. Lyons, Federalism and the Rise of Renewable Energy Preserving State and Local Voices in the Green Energy Revolution, "Case Western Reserve Law Review" 2014, t. 64, nr 4, s. 1644.
  • D. Bernell, Ch.A. Simon, The Energy Security Dilemma. U.S. Policy and Practice, Routledge, 2016, s. 120-126.
  • L.J. Cunningham, Renewable Energy and Energy Efficiency Incentives: A Summary of Federal Programms, Congressional Research Service, 14 grudnia 2016 r.
  • M.F. Sherlock, The Renewable Electricity Production Tax Credit: In Brief Congressional Research Service, 2 października 2014 r.
  • F. Sissine, Renewable Energy R&D Funding History: A Comparison with Funding for Nuclear Energy?, Fossil Energy, and Energy-Efficiency R&D, Congressional Research Service, 10 października 2014 r.
  • S. Park, State Renewable Energy Governance: Policy Instruments, Markets, or Citizens, "Review of Policy Research" 2015, t. 32, nr 3.
  • State Renewable Portfolio Standards and Goals, 8 stycznia 2017 r. National Conference of State Legislatures, www.ncsl.org.
  • https://archive.epa.gov.
  • Complying with President Trumps Executive Order on Energy Independence, 28 marca 2017 r., www.epa.gov/energy-independence.
  • States United for Climate Action, www.usclimatealliance.org.
  • Pittsburgh Climate Action Plan 3.0, 26 września 2017 r.
  • H.M. Osofsky, H.J. Wiseman, Dynamic Energy Federalism, "Maryland Law Review" 2013, t. 72, nr 773, s. 776-779.
  • Greenhouse Gas Reporting Program (GHGRP), www.epa.gov.
  • Levelized Cost and Levelized Avoided Cost of New Generation Resources in the Annual Energy Outlook 2014, U.S. Energy Information Administration, kwiecień 2014 r., www.eia.gov.
  • Levelized Cost of Energy Analysis 10.0, Lazard, 15 grudnia 2016 r., www.lazard.com.
  • J. Hovi, D.F. Sprinz, G. Bang, Why the United States did not become a party to the Kyoto Protocol: German, Norwegian, and US Perspectives, "European Journal of International Relations" 2010, t. 18, nr 1, s. 130.
  • M. Wąsiński, Historyczne porozumienie w Paryżu: znaczenie dla Polski i Unii Europejskiej, "Biuletyn PISM", nr 110 (1347), 15 grudnia 2015 r.
  • A.B. Klass, E.J. Wilson, Interstate Transmission Challenges for Renewable Energy: A Federalism Mismatch, "Vanderbilt Law Review" 2012, t. 65, nr 6.
  • J. Mills, R.D. Woodson, Energy Policy: A Test for Federalism, University of Florida, 1976, http://scholarship.law.ufl.edu
  • M. Levi, The Power Surge. Energy, Opportunity and the Battle for Americas Future, Oxford University Press, 2013, s. 205-210.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171505465

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.