PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | 6 | nr 1 | 7--12
Tytuł artykułu

Proces otwartej innowacji - operacjonalizacja koncepcji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Open Innovation Process - Operationalization of the Concept
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Koncepcja otwartej innowacji została przyjęta z dużym zainteresowaniem przez praktyków i badaczy, jednak na poziomie operacyjnym propozycja Henry'ego Chesbrougha jest w znacznym stopniu uproszczona. W koncepcji nie uwzględniono specyfiki modelu otwartej innowacji, w tym koncentracji na budowie relacji z otoczeniem, integracji bazy zasobowej z zasobami zewnętrznymi, czy też zmian w zakresie modelu biznesowego organizacji. Celem artykułu jest przedstawienie szczegółowej mapy procesu otwartej innowacji, obejmującego konfigurację poszczególnych działań, który oparty zostanie na założeniach modelu otwartej innowacji i stanowić będzie jej rozszerzenie oraz uzupełnienie. Zaprezentowany autorski model odnosi się do trzech poziomów funkcjonowania organizacji: strategicznego, regulacyjnego oraz operacyjnego, składa się z czterech głównych etapów i z dwudziestu trzech powiązanych działań.(abstrakt oryginalny)
EN
The concept of open innovation has been accepted with great interest by practitioners and researchers, but at the operational level, the proposal of H. Chesbrough is to a large extent simplified. The concept does not take into account the specifics of an open innovation model, including focus on building relationships with the environment, integration of the resource base with external resources, or changes in the organization's business model. The aim of this paper is to provide a detailed map of the open innovation process, including the configuration of individual activities that will be based on the assumptions of the open innovation model and thus will expand and supplement it. The model proposed by the authorrefers to three levels of organization functioning: strategic, regulatory and operational, and consists of four main phases andtwenty three related activities.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
6
Numer
Strony
7--12
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Benassi M., Di Minin A., 2009, Playing in between: Patent brokers in markets for technology, "R&D Management", vol. 39, no. 1, s. 68-86.
  • Bogers M., West J., 2012, Managing distributed innovation: Strategic utilization of open and user innovation. "Creativity and Innovation Management", vol. 21, no. 1, s. 61-75.
  • Ceccagnoli M., Graham S.J.H., Higgins M., Lee J., 2010, Productivity and the role of complementary assets in firms' demand for technology innovations, "Industrial and Corporate Change", vol. 19, no. 3, s. 839-69.
  • Chesbrough H.W., 2003, Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston.
  • Chesbrough H.W., 2006a, Open Business Model. How to Thrive in the New Innovation Landscape, Harvard Business School Press, Boston.
  • Chesbrough H.W., 2006b, New puzzles and new findings, [w:] H.W. Chesbrough,W. Vanhaverbeke, J. West (eds.), Open innovation: Researching a new paradigm, Oxford University Press, Oxford.
  • Chesbrough H.W., Bogers M., 2014, Explicating open innovation: Clarifying an emerging paradigm for understanding innovation, [w:] H.W. Chesbrough, W. Vanhaverbeke, J. West (eds.), New frontiers in open innovation, s. 3-28, Oxford University Press, Oxford.
  • Cohen W.M., Levinthal D.A., 1990, Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation. "Administrative Science Quarterly", vol. 35, no. 1, s. 128-52.
  • Dahlander L., Gann D.M., 2010, How open is innovation?, "Research Policy", vol. 39, no. 6, s. 699-709.
  • de Faria P., Lima F., Santos R., 2010, Cooperation in innovation activities: The importance of partners, "Research Policy", vol. 39, no. 8, s. 1082-92.
  • de Jong J.P.J., Freel M., 2010, Absorptive capacity and the reach of collaboration in high technology small firms, "Research Policy", vol. 39, no. 1, s. 47-54.
  • Dodgson M., Gann D., Salter A., 2006, The role of technology in the shift towards open innovation: The case of Procter & Gamble, "R&D Management", vol. 36, no. 3, s. 333-46.
  • Enkel E., Gassmann O., Chesbrough H.W., 2009, Open R&D and open innovation: exploring the phenomenon, "R&D Management", vol. 39, no. 4, s. 311-316.
  • Faems D., de Visser M., Andries P., van Looy B., 2010, Technology alliance portfolios and financial performance: Value-enhancing and cost-increasing effects of open innovation, "Journal of Product Innovation Management", vol. 27, no. 6, s. 785-96.
  • Fichter K., 2009, Innovation communities: The role of networks of promoters in open innovation, "R&D Management", vol. 39, no. 4, s. 357-71.
  • Gassmann O., Enkel E., 2004, Towards a theory of open innovation: three core process archetypes, Proceedings of The R&D Management Conference (RADMA), Lisbon, Portugal, July, s. 6-9.
  • Gassmann O., Enkel E., Chesbrough H.W., 2010, The future of open innovation, "R&D Management", vol. 40, no. 3, s. 213-221.
  • Ili S., Albers A., Miller S., 2010, Open innovation in the automotive industry, "R&D Management", vol. 40, no. 3, s. 246-55.
  • Jeppesen L.B., Lakhani K.R., 2010, Marginality and problem solving effectiveness in broadcast search, "Organization Science", vol. 21, no. 5, s. 1016-33.
  • Kozioł-Nadolna K., 2013, Internacjonalizacja działalności badawczo-rozwojowej w kształtowaniu procesów innowacyjnych przedsiębiorstw w Polsce, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.
  • Laursen K., Leone M.I., Torrisi S., 2010, Technological exploration through licensing: New insights from the licensee's point of view, "Industrial and Corporate Change", vol. 19, no. 3, s. 871-97.
  • Lichtenthaler U., Lichtenthaler E., 2009, A capability-based framework for open innovation: complementing absorptive capacity, "Journal of Management Studies", vol. 46, no. 8, s. 1315-1338.
  • Lindegaard S., 2010, The Open Innovation Revolution: Essentials, Roadblocks, and Leadership Skills, NJ: Wiley, Hoboken.
  • Nambisan S., Sawhney M., 2007, A buyer's guide to the innovation bazaar, "Harvard Business Review", vol. 85, no. 6, s. 109-18.
  • Rothaermel F.T., Alexandre M.T., 2009, Ambidexterity in technology sourcing: The moderating role of absorptive capacity, "Organization Science", vol. 20, no. 4, s. 759-80.
  • Simard C., West J., 2006, Knowledge networks and the geographic locus of innovation, [w:] H.W. Chesbrough, W. Vanhaverbeke, J. West (eds.), Open Innovation: Researching a New Paradigm, Oxford University Press, Oxford.
  • Sopińska A., Mierzejewska W., 2017, Otwarte innowacje produktowe realizowane przez przedsiębiorstwa działające w Polsce. Podejście zasobowe, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Spaeth S., Stuermer M., von Krogh G., 2010, Enabling knowledge creation through outsiders: Towards a push model of open innovation, "International Journal of Technology Management", vol. 52, no. 3-4, s. 411-31.
  • Tylżanowski R., 2015, Procesy transferu technologii w modelu otwartej innowacji, [w:] J. Wiśniewska, K. Janasz (red.), Innowacje i procesy transferu technologii w strategicznym zarządzaniu organizacjami, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
  • van de Vrande V., de Jong J.P.J., Vanhaverbeke W., de Rochemont M., 2009, Open innovation in SMEs: Trends, motives and management challenges, "Technovation", vol. 29, no. 6, s. 423-437.
  • West, J., Bogers, M., 2014, Leveraging external sources of innovation: A review of research on open innovation, "Journal of Product Innovation Management", vol. 31, no. 5, s. 814-841.
  • Zhao, X.L., 2009, Technological innovation and acquisitions, "Management Science", vol. 55, no. 7, s. 1170-83.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171505717

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.