PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 12 | nr 337 | 184--193
Tytuł artykułu

Niestereotypowe przekazy reklamowe z udziałem kobiet w opinii konsumentów

Warianty tytułu
Non-Stereotypical Advertising Messages with Women's Participation in Consumer's Opinion
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zidentyfikowanie postrzegania i oddziaływania niestereotypowych przekazów reklamowych z udziałem kobiet. Zdefiniowano i przedstawiono przykłady takich przekazów reklamowych oraz zaprezentowano badania na temat wizerunków kobiet w reklamach. Zidentyfikowano i poddano analizie opinie respondentów, reprezentujących współczesnych konsumentów, na temat niestereotypowych przekazów reklamowych. Wykorzystano metodę analizy poznawczo-krytycznej literatury przedmiotu i metodę badania ankietowego (ankieta audytoryjna). Wizerunek kobiety nowoczesnej (nietradycyjnej) był aprobowany przez niemal wszystkich badanych. Większość respondentów uznała, że przedsiębiorstwa powinny zrezygnować z reklam ze stereotypowymi rolami kobiet na rzecz reklam ukazujących kobiety w sposób niestereotypowy.(abstrakt oryginalny)
EN
This article aims to identify perception and an impact of non-stereotypical advertising messages involving women. The examples of such advertising messages have been defined and shown, and the research on images of women in advertising has been presented. The opinions of respondents representing modern female consumers on non-stereotypical advertising messages have been identified and analyzed. The method of cognitive-critical analysis of the literature on the subject as well as the survey (the auditorium survey) have been applied. The image of a modern woman (non-traditional) was approved by nearly all respondents. The majority of respondents claimed that companies should opt out for advertisements which show women in non-stereotypical way rather than those which present women stereotypically.(original abstract)
Rocznik
Tom
12
Numer
Strony
184--193
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Rzeszowska
Bibliografia
  • Aronson E. (1998), Człowiek istota społeczna, WN PWN, Warszawa.
  • Bator J. (1998), Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej, ISP, Warszawa.
  • Dziewanowska K. (2004), Wizerunek kobiet w reklamie telewizyjnej w Polsce [w:] M. Laguna, A. Rudzewicz (red.), Konsument i marketing, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn.
  • Goban-Klas T. (2009), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, WN PWN, Warszawa.
  • Konopka J. (2012), Wizerunek płci na łamach wybranych czasopism młodzieżowych [w:] K. Pokorna-Ignatowicz (red.), Medialny obraz rodziny i płci, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne sp. z o.o. - Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków.
  • Landreth G.S., Zotos Y.C. (2016), Gender Stereotypes in Advertising: A Review of Current Research, "International Journal of Advertising", Vol. 35, Iss. 5.
  • Matthes J., Prieler M., Adam K. (2016), Gender-Role Portrayals in Television Advertising Across the Globe, "Sex Roles", Vol. 75, Iss. 7.
  • Rudzewicz A., Grzybowska-Brzezińska M., Wojtkowska A. (2014), Wizerunek kobiety w reklamie internetowej w zależności od płci adresatów przekazu, "Handel Wewnętrzny", nr 1(354).
  • Torlak N. (2011), Use/Abuse of Female Sexuality in Marketing, "Megatrend Review", Vol. 8, Iss. 2.
  • [www 1] https://www.unilever.pl/about/who-we-are/introduction-to-unilever/ (dostęp: 12.02.2017).
  • [www 2] http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/unilever-zapowiada-koniec-reklam-zestereotypowym-wizerunkiem-kobiet (dostęp: 12.02.2017).
  • [www 3] http://coaching.focus.pl/zycie/stereotypy-w-reklamie-138 (dostęp: 12.02.2017).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171505787

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.