PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 8(2) | 154--163
Tytuł artykułu

Zniekształcenie nazwy identyfikującej działalność przedsiębiorcy jako forma dozwolonej krytyki w świetle wyroku Sądu Najwyższego z dnia 23.07.2015 r. (sygn. I CSK 549/14, "sprawa allegro")

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Distortion of an entrepreneur's trade name as a form of a admissible criticism in the light of the supreme court Judgement of 23 july 2015 (I CSK 549/14, "the allegro case")
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 23.07.2015 r. (sygn. I CSK 549/14) dotyczy sporu o wykorzystanie w kampanii społecznej "Nazizmu Nigdy Więcej na Allegro" zorganizowanej przez Fundację "Zielone Światło" oraz Stowarzyszenie "Nigdy Więcej" zmodyfikowanego znaku towarowego Allegro, będącego jednocześnie nazwą identyfikującą działalność QXL Poland Sp. z o. o. poprzez zastąpienie występujących w tym znaku liter "l" symbolem formacji SS. Na gruncie niniejszej sprawy powstaje kilka istotnych problemów prawnych, z których jednak najważniejszymi z punktu widzenia praktyki oznaczania przedsiębiorców są dwie kwestie - określenie prawnie dopuszczalnych granic obrazowych wypowiedzi krytycznych, mających za swój przedmiot nazwy identyfikujące konkretne podmioty gospodarcze oraz wskazanie implikacji prawnoekonomicznych wykorzystywania tej formy krytyki w stosunku do działań przedsiębiorców.(abstrakt oryginalny)
EN
The judgement of the Supreme Court of 23 July 2015 (I CSK 549/14) concerns the dispute regarding the usage of a modified trademark Allegro which , at the same time, functioned as a company trade name for QXL Poland Sp. z o. o., during the social campaign "No more Nazism on Allegro" organized by the Green Light Foundation and the "Never Again" Association. The two letters "l" in the logo of Allegro were replaced with the emblem of the SS formation. This case gives rise to several significant legal issues. Two of them are fundamental with respect to trade names, i.e. setting the legal limits for graphic criticism of a trade name and indicating legal and economic implications of such criticism of activities undertaken by entrepreneurs.(original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Kubiak M., Komentarz do art. 296 [w:] Michalak A. (red.), Prawo własności przemysłowej. Komentarz, Legalis.
  • Machnikowski P., Komentarz do art. 23 [w:] Gniewek E., Machnikowski P. (red.) (2016), Kodeks cywilny. Komentarz , Legalis.
  • Machnikowski P., Komentarz do art. 24 [w:] Gniewek E., Machnikowski P. (red.) (2016), Kodeks cywilny. Komentarz, Legalis.
  • wyrok Sądu Najwyższego z 23.07.2015, sygn. I CSK 549/14.
  • Ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny, tj. Dz.U. z 2016 poz. 380.
  • Ustawa z 04.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, tj. Dz.U. nr 90 poz. 631 z późn. zm.
  • Ustawa z 30.06.2000 r. Prawo własności przemysłowej, tj. Dz.U. z 2013 r., poz. 1410 z późn.zm.
  • Ustawa z 16.04.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, tj. Dz.U. nr 153, poz. 1503.
  • http://www.twobirds.com/en/news/articles/2003/parodytrademarkandinternet [data dostępu 02.05.2016].
  • http://www.zieloneswiatlo.org/ [data dostępu 02.05.2016]
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171505813

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.