PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 10 | nr 340 | 145--157
Tytuł artykułu

Gry transportowe i Paradoks Braessa

Warianty tytułu
Routing Games and the Braess Paradox
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Paradoks Braessa [1968] opisuje sieci transportowe (drogowe), w których dołączenie (wybudowanie) nowego odcinka może spowodować wydłużenie średniego czasu przejazdu przez taką sieć. W pracy wprowadzamy formalizmy matematyczne niezbędne do analizy paradoksów typu Braessa, a także przedstawiamy wyniki symulacji pokazujące, jak często w sieci rozważanej przez Braessa, z losowo wybieranymi funkcjami czasu, pojawiają się podobnego typu paradoksy. W symulacjach wykorzystywaliśmy nie tylko liniowe lub afiniczne funkcje czasu (których używał Braess), ale również funkcje sklejane (stałe dla pewnego przedziału intensywności ruchu).(abstrakt oryginalny)
EN
The Braess paradox [1968] describes route (road) networks for which adding a new route may cause an increase of the average travel time in the network. In the paper, we introduce mathematical formalisms necessary for analysis of the Braess type paradoxes. We also present results of numerical experiments showing how often in the Braess network with randomly chosen time functions, the Braess paradox occurs. In the experiments, we use not only linear or affine time functions (as used by Braess), but also spline functions (constant for a certain interval of a flow variable).(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Tom
10
Numer
Strony
145--157
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Zielonogórski
Bibliografia
  • Bagloee S.A., Ceder A., Tavana M., Bozic C. (2014), A Heuristic Methodology to Tackle the Braess Paradox Detecting Problem Tailored for Real Road Networks, "Transportmetrica A: Transport Science", No. 5(10), s. 437-456.
  • Bazzan A.L.C., Klügl F. (2005), Case Studies on the Braess Paradox: Simulating Route Recommendation and Learning in Abstract and Microscopic Models, "Transportation Research Part C", Vol. 13, s. 299-319.
  • Braess D. (1968), Über ein Paradoxon aus der Verkehrsplanung, "Unternehmensforschung", Nr. 12, s. 258-268.
  • Braess D., Nagurney A., Wakolbinger T. (2005), On a Paradox of Traffic Planning, "Transportation Science", No. 4(39), s. 446-450.
  • Morgan J., Orzen H., Sefton M. (2009), Network Architecture and Traffic Flows: Experiments on the Pigou-Knight-Downs and Braess Paradoxes, "Games and Economic Behavior", Vol. 66, s. 348-372.
  • Rapoport A., Kugler T., Dugar S., Gisches E.J. (2009), Choice of Routes in Congested Traffic Networks: Experimental Tests of the Braess Paradox, "Games and Economic Behavior", Vol. 65, s. 538-571.
  • Rapoport A., Mak V., Zwick R. (2006), Navigating Congested Networks with Variable Demand: Experimental Evidence, "Journal of Economic Psychology", Vol. 27, s. 648-666.
  • Roughgarden T. (2007), Routing Games [w:] N. Nisan, T. Roughgarden, E. Tardos, V.V. Vazirani (eds.), Algorithmic Game Theory, Cambridge University Press, s. 461-486.
  • Steinberg R., Zangwill W.I. (1983), The Prevalence of Braess' Paradox, "Transportation Science", No. 3(17), s. 301-318.
  • Valiant G., Roughgarden T. (2009), Braess's Paradox in Large Random Graphs, working paper, http://theory.stanford.edu/~tim/papers/rbp.pdf (dostęp: 24.04.2017).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171505857

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.