PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2017 | nr 5 | 9--22
Tytuł artykułu

Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego w kształceniu księgowych w świetle obecnych wymagań kompetencyjnych i prawnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Use of New Technologies in education of accountants in view of current competence and legal requirements
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem artykułu jest zbadanie metod stosowanych w nauczaniu rachunkowości poprzez przegląd literatury polskiej i światowej. Autorka identyfikuje ponadto obszar edukacji księgowych, który jest nieadekwatny do wymogów kompetencyjnych stawianych obecnie pracownikom działów księgowości. Fakt ten uzasadnia badaniem ankietowym, z którego wnioski potwierdzają zaobserwowaną rzeczywistość. Oprócz wskazania problemu, autorka proponuje również autorską metodykę, której wdrożenie może wesprzeć nauczanie studentów rachunkowości, stwarzając lepsze środowisko dla zdobywania kompetencji potrzebnych w zawodzie księgowego. Zaproponowane rozwiązanie zostało wstępnie przetestowane przez autorkę podczas prowadzonych przez nią zajęć z rachunkowości. (abstrakt oryginalny)
EN
The main goal of this publication is pointing to the significance of Excel to be included in accounting educational programs. The author identifies areas in teaching of accountancy, which are inadequate to the competency requirements of the employees of the present accounting units. She supports this thesis with the results of the questionnaire that she conducted, and which proved the earlier hypothesis. Aside from showing the problem, the author also introduces her own methodology; its implementation may further support teaching accountancy in college. It should help create better conditions to acquiring competences needed to perform the accountant's job. The proposed solution has been pre-tested by the author during her classes on accountancy. In view of the considerations from the article, the conclusion can be derived that a new paradigm concerning teaching of accountancy should be worked out, which would take into account the circumstances and conditioning imposed by the current legal, organizational and technological challenges. This publication focuses on the subject, which seems to be overlooked by scholars, authors of different manuals on accountancy or practitioners, despite the high significance of herein discussed topics, in the current computerized business environment.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
9--22
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Gdansk, Poland
Bibliografia
  • Apostolou, B., Dorminey, J.W., Hessel, J.M., Rebele, J.E. (2016). Accounting education literature review (2015). "Journal of Accounting Education", 35, 20-55. http://dx.doi.org/10.1016/j.jaccedu.2016.03.002
  • Chomuszko, M. (2017). Nowoczesny księgowy - nauczanie rachunkowości przy użyciu Excela. Kraków: Wydawnictwo Ridero.
  • Cicha, A. (red.). (2014). Rachunkowość finansowa z elementami rachunku kosztów i sprawozdawczości finansowej. Warszawa: Wydawnictwo SKwP.
  • Czerwonka, E., Waszkuć, E. (2006). Metodyka nauczania przedmiotów, materiały szkoleniowe. Kielce: Wyższa Szkoła Handlowa w Kielcach.
  • Dyduch, A., Sawicka, J., Stronczek, A. (2014). Rachunkowość finansowa wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
  • Gierusz, B. (2008). Podręcznik samodzielnej nauki księgowania. Gdańsk: Wydawnictwo ODDK.
  • Gierusz, B. (2008). Zbiór zadań z rozwiązaniami. Gdańsk: Wydawnictwo ODDK.
  • Gmytrasiewicz, M., Karmańska, A. (2010). Rachunkowość finansowa. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
  • Kalwasińska, E., Maciejowska, D. (2011). Rachunkowość finansowa w teorii i praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Kes, Z. (2011). Przykład wykorzystania programu MS Excel w nauczaniu rachunkowości zarządczej. "Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oeconomica", 287(63), 73-79.
  • Kołaczyk, Z. (1999). Rachunkowość finansowa. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
  • Renata Ziółkowska (red.). (b.d.). Księgowanie zdarzeń gospodarczych - 30 porad ekspertów. PortalFK.pl. Warszawa: Wydawnictwo Wiedza i Praktyka.
  • Messner, Z. (2016). Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
  • Micherda, B. (2005). Podstawy rachunkowości Aspekty teoretyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
  • Ossowski, M. (2014). Rachunek kosztów. Gdańsk: Wydawnictwo ODDK
  • Seredyński, R., Krupa, M., Stawowy, A., Jałowicka-Madeja, S. (2009).Międzynarodowe Standardy Rachunkowości. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
  • Spiceland, C.P., Spiceland, J.D., Schaeffer, S.J., III (2015). Using a course redesign to address retention and performance issues in introductory accounting. "Journal of Accounting Education". 33(1), 50-68. http://dx.doi.org/10.1016/j.jaccedu.2014.12.001
  • Spraakman, G., O'Grady, W., Askarany, D., Akroyd, C. (2015). Employers' perceptions of information technology competency requirements for management accounting graduates. Accounting Education, 24(5), 403-422.
  • Stylo, W., Niedospiał, J. (2002). Zasady rozliczania kosztów i zamówień. Kraków: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne "VESALIUS".
  • Trzepioła, K., (2007). Środki Trwałe i Wartości Niematerialne w MSSF/MSR. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja Rozwoju Rachunkowości.
  • Willis, V.F. (2016). A model for teaching technology: Using Excel in an accounting information system course. "Journal of Accounting Education". 36, 87-99. http://dx.doi.org/10.1016/j.jaccedu.2016.05.002
  • American Institute of Certified Public Accountants (AICPA). (2014). Core Competency Framework. Pobrane z http://www.aicpa.org/interestareas/accountingeducation/resources/pages/corecompetency.aspx
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171506017

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.