PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2017 | 11 | nr 4 | 22--27
Tytuł artykułu

Problemy psychospołeczne rodziców dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych

Warianty tytułu
Psychosocial Problems in Parents of Children with Autism Spectrum Disorders
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wstęp. Przedmiotem badań była analiza problemów psychospołecznych rodzin wychowujących dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych.
Materiał i metodyka. Badaniu poddano grupę 33 rodzin dzieci ze zdiagnozowanym spektrum autyzmu. Dzieci badanych osób uczęszczały na terapię do Krajowego Towarzystwa Autyzmu w Kielcach. Badania były przeprowadzane od maja do sierpnia 2016 roku w placówce KTA.
Wyniki. Z badań wynika, że najbardziej traumatycznym okresem związanym z występowaniem u dziecka zaburzenia jest czas oczekiwania na diagnozę do momentu jej skonstruowania. Większość badanych osób nie posiada zaspokojonych emocjonalnych i informacyjnych potrzeb, co wynika z braku wsparcia zarówno społecznego, jak i emocjonalnego.
Wnioski. Trudności z jakimi spotykają się rodzice dzieci ze spektrum autyzmu najczęściej wiążą się z trudnym dostęp do specjalistów, dużymi opłatami za prowadzoną terapię, brakiem systematycznych zabiegów, jak również zbyt dużą odległością do placówki. (abstrakt oryginalny)
EN
Introduction. The main objective of the research was an analysis of psychosocial problems in families with children with autism spectrum disorders.
Material and methods. The study comprised 33 families with children diagnosed with autism spectrum. The children attended a therapy course in the National Autism Society in Kielce, where the study was carried out from May to August, 2016.
Results. The research showed that the most traumatic period associated with the appearance of the disorder in a child is the time during which the family awaits the diagnosis. Most of the respondents' emotional and informational needs are not fulfilled, which results from the lack of both social and emotional support.
Conclusion. The difficulties faced by parents of children with autism spectrum disorders most often include a difficult access to specialists, high costs of the conducted therapy, lack of systematic procedures, as well as an excessive distance to the facility where treatment is applied. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
11
Numer
Strony
22--27
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
  • Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie
  • Instytut Medycyny Wsi w Lublinie
  • Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Bibliografia
  • 1. Cavallo, S., Feldman, E., Swaine, B. (2009). Is parental coping associated with the level of function in children with physical disabilities? Child Care Health Dev, 35, 33-40.
  • 2. Bourke-Taylor, H. (2013). Relationships between sleep disruptions health and care responsibilities among mothers of school- aged children with disabilities. J. Paediatr Child Health, 49, 775-782.
  • 3. Fernandez- Alcantara, M. (2015). Feelings of loss in parents of children with infantile cerebral palsy. Disability Health J, 8, 93-101.
  • 4. Jackson, J. (2014). Parental adaptation to out- of- home placement of a child with serve or profound developmental disabilities. Am J Intellect Dev Disabil, 119, 203-219.
  • 5. Karwowska, M. (2008). Zmaganie się z problemami dnia codziennego rodziców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością umysłową. Bydgoszcz: Wydawnictwo KPSW.
  • 6. Kornaś, D. (2010). Doświadczenia rodziców dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w procesie wczesnej interwencji, W: A. Klinik (red.), Osobliwości zabiegów terapeutycznych w otwartym środowisku społecznym (s. 13-19). Kraków: Wydawnictwo Impuls.
  • 7. Kruijsen-Terpstra, A., Katelaar, M., Boeije, H. (2014). Parent`s experience with physical and occupational therapy for their young child with cerebral palsy: a mixed studied review. Child Care Health Dev, 40, 787- 796.
  • 8. Mikołajczyk-Lerman, G. (2011). Kobiety i ich niepełnosprawne dzieci. Acta Universitatis Lodziensis, 39, 73-90.
  • 9. Olechnowicz, H., Wiktorowicz, R. (2012). Dziecko z autyzmem. Wyzwalanie potencjału rozwojowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • 10. Parkinson, K. (2011). Incorporating children`s and their parents` perspectives into conditio-specific quality - of- life instruments for children with cerebral palsy. Value Health, 14, 705-711.
  • 11. Piskur, B. (2015). What do parents need to enhance participation of their school- aged child with a physical disability? Child Care Health Dev, 41, 84-92.
  • 12. Pisula, E. (2012). Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • 13. Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  • 14. Randall, P. (2010). Autyzm. Jak pomóc rodzinie. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • 15. Sekułowicz, M. (2013). Wypalenie się sił rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
  • 16. Singhi, P., Goyal, D., Pershad, S. (1990). Psychosocial problems in families of disabled children. Br J. Med. Psychol, 63, 173-182.
  • 17. Szabała, B. (2011). Wsparcie społeczne matek dzieci niepełnosprawnych. Człowiek- Niepełnosprawność- Społeczeństwo, 1(13), 47-67.
  • 18. Thabet, B. (2014). Psycho-emotional impact of a child`s disability on parents. Archives de Pediatr, 14, 301-308.
  • 19. Twardowski, A. (2008). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych. W: I. Obuchowska (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (s. 212-253). Warszawa: Wydawnictwo WSiP.
  • 20. Wyczesany, J., Ucinek, A. (2001), Wybrane aspekty funkcjonowania rodzeństwa dzieci autystycznych. W: T. Gałkowski, J. Kossewska (red.), Autyzm wyzwaniem naszych czasów (s. 174-186). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171506377

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.