PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2013 | T. 5, Nr 1 | 229--242
Tytuł artykułu

Problem ograniczania kosztów reprezentacji przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
The Problem of Allowing for the Cost of Representation as a Legitimate Business Expense
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule autor stara się wykazać, że prawo uwzględniania w kosztach działalności gospodarczej wydatków na reprezentację jest konieczne zarówno dla osiągania przychodów, jaki i dla zachowania bądź zabezpieczenia źródła przychodów.Realia współczesnej działalności gospodarczej funkcjonującej w warunkach rynkowej konkurencji wymagają od przedsiębiorców podejmowania działań w celu budowania potencjału przedsiębiorstwa, zapewniania rynków dostaw i zbytu, nawiązywania licznych kontaktów z innymi podmiotami gospodarczymi. Kontakty te często decydują o pozycji przedsiębiorcy, szansach jego rozwoju, czy też powodzeniu podejmowanych przedsięwzięć.Niestety, ustawodawca w katalogu wyłączeń z kosztów podatkowych umieścił zapis wykluczający z nich koszty reprezentacji, w szczególności koszty poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Ponieważ przedsiębiorczość stanowi główny czynnik rozwoju społecznego i gospodarczego kraju, a jej rozwój kluczowy warunek osiągnięcia konkurencyjności gospodarki państwa, to zadaniem władzy publicznej, a także ustawodawcy, powinno być wprowadzanie rozwiązań ukierunkowanych na wzmocnienie środowiska, w którym ona funkcjonuje, poprawa warunków do jej rozwoju, a także wsparcie i umacnianie pozycji rynkowej przedsiębiorców dla budowania ich przewagi konkurencyjnej na wolnym rynku, rozumianej jako długookresowa zdolność do sprostania konkurencji.(abstrakt oryginalny)
EN
In this article the author argues the case that businesses should have the right to include the cost of representation as an allowable and legitimate business expense. The cost of representation is, both necessary for the achievement of revenue and for the preservation and protection of revenue sources. The realities of a modern business which has to function in a competitive market makes certain requirements of entrepreneurs. These include the expectation of developing and building the company, of preserving and growing sales, of developing new markets, and establishing relationships with other business entities. Representatives can be key in the strategy adopted by a business towards achieving these goals. These contacts will often determine the chances of business development and the success of the projects undertaken. Unfortunately, legislation has put an exclusion on the cost of representation, in particular the costs incurred for catering services, the purchase of food and beverages, including alcoholic beverages. Because entrepreneurship is a key factor in the social and economic development of the country and its development is a key condition for achieving the competitiveness of the national economy, the State and the Legislature should be mindful of creating an environment which improves the conditions for its development. The aim should be to support and strengthen the market position of entrepreneurs and to help build their competitive advantage on the open market, both in the short and the long-term.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
229--242
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Bielińska N., Wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup drobnych artykułów spożywczych przeznaczonych dla kontrahentów spółki, Monitor Podatkowy 2013, nr 4.
  • Brzeziński B., Kalinowski M., Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1997.
  • Dubisz S. (red.), Uniwersalny słownik języka polskiego, t. 3, Warszawa 2008.
  • Kalinowski M., Granice legalności unikania opodatkowania w polskim systemie podatkowym, Warszawa 2001.
  • Nykiel W., Koperkiewicz-Mordel K., Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komentarz do art. 22, Lex Polonica 2013.
  • Sobol E., Mały słownik języka polskiego, Warszawa 1994, s. 780.
  • Zieliński R., Glosa, OSP 2013.
  • Zych E., Podatkowe i fiskalne bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w turystyce, Zeszyty Naukowe Małopolskiej WSB 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171506737

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.