PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | z. 152 | 55--66
Tytuł artykułu

Lokalizacja usług noclegowych w otoczeniu Rynku Starego Miasta w Warszawie

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Location of Accommodation Services in the Vicinity of the Old Town Market Square in Warsaw
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest charakterystyka bazy noclegowej w otoczeniu Rynku Starego Miasta w Warszawie z punktu widzenia lokalizacji, struktury rodzajowej oraz cen za usługi noclegowe. Zasięg przestrzenny badań objął teren wyznaczony przez ekwidystantę o promieniu 1 km od środka Rynku Starego Miasta. Inwentaryzacja usług noclegowych na Starym Mieście dotyczyła wszystkich typów zakwaterowania, bez względu na ich oficjalny status, w tym mieszkania na wynajem. Została ona przeprowadzona w listopadzie i grudniu 2016 r. z wykorzystaniem serwisów internetowych udostępniających informacje na temat świadczonych usług noclegowych. Badania wykazały, że badany obszar dysponuje ok. 1,5 tys. miejsc noclegowych zgromadzonych w 225 obiektach. Znaczna część tych miejsc oferowana jest w mieszkaniach i apartamentach na wynajem, udostępnianych w dużej mierze na portalu Airbnb. Choć ok. 43% obiektów noclegowych mieści się w odległości nie większej niż 300 m od środka Rynku Starego Miasta, nie zaobserwowano wyraźnej relacji między odległością od rynku a liczbą mieszkań na wynajem. Wykazano natomiast, że najdroższe mieszkania znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie rynku. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the article is to characterize the accommodation base in the vicinity of the Warsaw's Old Town from the point of view of its location, category structure and prices for accommodation services. Although this area is the only tourist precinct in Warsaw ('tourist district'), for many years accommodation establishments were scarce here. The situation has changed since the development of sharing economy was launched. The study conducted in October and November of 2016 showed that on the area within a radius of 1 km from the centre of the Old Town Market Square there were as many as 225 establishments with about 1,500 beds. An important part of these places were apartments to rent from the website provided by the Airbnb. Although about 43% of accommodation establishments were located up to 300 m from the centre of the market, no clear relationship between a distance from the market and a number of apartments to rent was identified. This, however, might have been caused by a relatively small area chosen for the research. Finally, the study shows that the most expensive apartments to rent are located in the surroundings of the Old Town Market Square. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Warszawski
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Adamiak M., Napierała T., 2013, Przestrzenne zróżnicowanie cen usług noclegowych w łódzkim obszarze metropolitalnym, Prace Geograficzne, 134, 37-50.
  • Ashworth G.J., 1989, Urban tourism: An imbalance in attention, Progress in Tourism, Recreation and Hospitality Management, 1, 33-54.
  • Ashworth G.J., Tunbridge J.E., 2000, The tourist-historic city, Elsevier Science, Oxford.
  • Cohen-Hattab K., 2004, Historical research and tourism analysis: The case of the tourist-historic city of Jerusalem, Tourism Geographies, 6 (3), 279-302.
  • Derek M., 2018, Spatial structure of tourism in a city after transition: The Case of Warsaw, Poland, [w:] D. Müller, M. Więckowski (red.), Tourism in transitions. Geographies of tourism and global change, Springer, Cham, 157-171.
  • Derek M., Duda-Gromada K., Kosowska P., Kowalczyk A., Madurowicz M., 2013, Problemowe i problematyczne ABC turystyki w Warszawie, Prace Geograficzne, 134, 7-36.
  • Dredge D., Gyimóthy S., 2015, The collaborative economy and tourism: Critical perspectives, questionable claims and silenced voices, Tourism Recreation Research, 40 (3), 286-302.
  • Dredge D., Gyimóthy S. (red.), 2017, Collaborative economy and tourism, Springer, Cham.
  • Dredge D., Gyimóthy S., Birkbak A., Jensen T.E., Madsen A.K., 2016, The impact of regulatory approaches targeting collaborative economy in the tourism accommodation sector: Barcelona, Berlin, Amsterdam and Paris, Impulse Paper No. 9 prepared for the European Commission DG GROWTH, Aalborg University, Kopenhaga.
  • Dycht K., 2017, Lokalizacja usług noclegowych na Starym Mieście w Warszawie, praca licencjacka przygotowana na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  • Egan D., Nield K., 2000, Towards a theory of intraurban hotel location, Urban Studies, 37 (3), 611-621.
  • Getz D., 1993, Planning for tourism business districts, Annals of Tourism Research, 20 (4), 583-600.
  • Hayllar B., Griffin T., Edwards D. (red.), 2008, City spaces - tourist places: Urban tourist precincts, Butterworth-Heinemann, Oxford-Burlington.
  • Ipsos, 2016, Raport z badania opinii turystów odwiedzających Warszawę w 2016 roku, raport przygotowany dla Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, listopad 2016, Ipsos Loyalty, Warszawa.
  • Kowalczyk A., 2001a, Definicja i przedmiot badań geografii hotelarstwa, Turyzm, 11 (2), 5-22.
  • Kowalczyk A., 2001b, Geografia hotelarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Kowalczyk A., Derek M., 2010, Zagospodarowanie turystyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Matczak A. (red.), 2004, Lokalizacja hoteli w krajowych metropoliach Europy Środkowo-Wschodniej, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 33.
  • Matczak A., 2004, Metodologia badań nad lokalizacją hoteli, [w:] A. Matczak (red.), Lokalizacja hoteli w krajowych metropoliach Europy Środkowo-Wschodniej, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Śladami Nauki, 33, Łódź, 11-43.
  • Nalej M., 2014, Rozmieszczenie obiektów noclegowych w Łodzi w 2013 roku w świetle miar centrograficznych, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 16, 133-148.
  • Napierała T., Adamiak M., 2014, Odległość od centrum miasta jako determinanta cen usług hotelowych, Studia Oeconomica Posnaniensia, 2 (3), 41-54.
  • Pawlicz A., Napierala T., 2017, The determinants of hotel room rates: An analysis of the hotel industry in Warsaw, Poland, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29 (1), 571-588.
  • Pearce D.G., 1998, Tourist districts in Paris: Structure and functions, Tourism Management, (19) 1, 49-65.
  • Realizacja, 2015, Raport z badania opinii turystów odwiedzających Warszawę w 2015 r., Realizacja Sp. z o.o., Warszawa.
  • Rotter K., 2004, Ekonomiczne znaczenie lokalizacji hotelu w przestrzeni miasta, Turystyka i Hotelarstwo, 5, Łódź, 27-36.
  • Rotter-Jarzębińska K., 2011, Baza noclegowa - stan i kierunki rozwoju, [w:] M. Mika (red.), Kraków jako ośrodek turystyczny, IGiGP UJ, Kraków, 161-180.
  • Sans A.A., Quaglieri-Domínguez A., 2016, Unravelling Airbnb: Urban perspectives from Barcelona, [w:] A.P. Russo, G. Richards (red.), Reinventing the Local in Tourism: Producing, Consuming and Negotiating Place, Channel View Publications, Buffalo-New York, 209-228.
  • Slee T., 2016, What's yours is mine: Against the Sharing Economy, Or Books, New York.
  • Włodarczyk B., 2015, Hotele w przestrzeni miejskiej Łodzi, Turyzm, (25) 2, 63-75.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171507461

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.