PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
15 (2017) | nr 1 | 95--108
Tytuł artykułu

Personalizacja a kastomizacja w marketingu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Personalization vs. Customization in Marketing
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Tworzenie marketingu mix skierowanego do indywidualnego klienta jest kwintesencją marketingu jeden-do-jednego (ang. one-to-one marketing). W artykule zostaną zaprezentowane dwie formy marketingu jeden-do-jednego: spersonalizowanego oraz dostosowanego do użytkownika, ich zalety i wady, sposoby wdrażania oraz ewaluacji. Dodatkowo przedstawione zostaną wyzwania na przyszłość i luki w wiedzy, dotyczące zarówno przedsiębiorstw, jak i wyborów klienta na rynkach jeden-do-jednego. (abstrakt oryginalny)
EN
Development of marketing mix aiming at individual customer is a heart of matter for one-to-one marketing. In this paper, two forms of personalized marketing are distinguished: personalization and customization, their advantages and disadvantages, implementation aspects and evaluation. Additionally, key challenges and knowing gaps in understanding both entrepreneurs and customers' choices in 1-to-1 market are highlighted. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
95--108
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Ansari A., Mela C.F. (2003), E-customization, JMR, "Journal of Marketing Research", Vol. 40, No. 2.
  • Arora N., Dreze X., Ghose A., Hess J.D., Iyengar R., Bing J., Joshi Y., Kumar V., Lurie N., Neslin S., Sajeesh S., Su M., Niladri S., Thomas J., Zhang Z.J. (2008), Putting one-to-one marketing to work: Personalization, customization, and choice, Springer Science + Business Media.
  • Arora N., Henderson T. (2007), Embedded premium promotion: Why it works and how to make it more effective, "Marketing Science", Vol. 26.
  • Berger C., Piller F. (2003), Customers as co-designers, "Manufacturing Engineer", Vol. 82.
  • Black A.J., Thomas J.S. (2004), Customer intelligence is the catalyst for competitive differentiation, www.csc.com/solutions/customerrelationshipmanagement/, dostęp: 25.04.2017.
  • Blattberg R.C., Kim B.-D., Neslin S.A. (2008), Database marketing: Analyzing and managing customers, Springer, New York.
  • Coussement K., Van den Poel D. (2007), Improving customer churn prediction using emotionality indicators in emails as additional features, Working Paper. Ghent: Faculty of Economics and Business.
  • Dellaert B.G.C., Stremersch S. (2005), Marketing mass-customized products: Striking a balance between utility and complexity, JMR, "Journal of Marketing Research", Vol. 42, No. 2.
  • Dewan R., Jing B., Seidmann A. (2003), Product customization and price competition on the internet, "Management Science", Vol. 49, No. 8.
  • Dryl T. (2016), Społeczność marki jako przykład innowacji marketingowych, "Handel Wewnętrzny", nr 2(361).
  • Dziadkiewicz A. (2014), Rola designu w procesie tworzenia nowego produktu, "Marketing i Rynek", nr 8.
  • Dziadkiewicz A. (2015), Proces tworzenia założeń dla nowego produktu (brief zleceniodawcy), "Logistyka", nr 2.
  • Dziadkiewicz A., Nieżurawska J. (2016), Architektura pozytywnych doświadczeń (User Experience Design UxD). Założenia wstępne do projektu rozwoju zrównoważonej turystyki wellbeing w regionie Południowego Bałtyku, "Marketing i Rynek", nr 10.
  • Huffman C., Kahn B.E. (1998), Variety for sale: Mass customization or mass confusion? "Journal of Retailing", Vol. 74, No. 4.
  • Kramer T. (2007), The effect of measurement task transparency on preference construction and evaluations of personalized recommendations, JMR, "Journal of Marketing Research", Vol. 44.
  • Lederer P., Hurter A.P., Jr. (1986), Competition of firms: Discriminatory pricing and location, "Econometrica", Vol. 54, No. 3.
  • Linden G., Smith B., York J. (2003), Amazon.com recommendations: Item-to-item collaborative filtering, IEEE Internet Computing, Vol. 7, No. 1.
  • Malthouse E.C., Elsner R. (2006), Customisation with cross-basis sub-segmentation, "Database Marketing & Customer Strategy Management", Vol. 14, No. 1.
  • Neslin S.A., Grewal D., Leghorn R., Shankar V., Teerling M.L., Thomas J.S. (2006) Challenges and opportunities in multichannel customer management, "Journal of Service Research", Vol. 9, No. 2.
  • Nunes P.F., Kambil A. (2001), Personalization? No thanks, "Harvard Business Review", Vol. 79, No. 4.
  • Peppers D., Rogers M. (1993), The One to One Future: Building Relationships One Customer at a Time, Dobuleday, New York.
  • Peppers D., Rogers M. (1997), The one to one future, Dobuleday, New York.
  • Peppers D., Rogers M., Dorf B. (1999), Is your company ready for one to one marketing?, "Harvard Business Review", Vol. 77, No. 1.
  • Rossi P.E., McCulloch R.E., Allenby G.M. (1996), The value of purchase history data in target marketing, "Marketing Science", Vol. 15, No. 4.
  • Shaffer G., Zhang Z.J. (2002), Competitive one-to-one promotions, "Management Science", Vol. 48, No. 9.
  • Simonson I. (2005), Determinants of customers' responses to customized offers: Conceptual framework and research propositions, "Journal of Marketing", Vol. 69, No. 1.
  • Syam N.B., Ruan R., Hess J.D. (2005), Customized products: A competitive analysis, "Marketing Science", Vol. 24, No. 4.
  • Thisse J.F., Vives, X. (1988), On the strategic choice of spatial price policy, "American Economic Review", Vol. 78, No. 1.
  • Ulwick A.W. (2009), Czego chcą klienci? Tworzenie przełomowych produktów i usług dzięki innowacji ukierunkowanej na rezultaty, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków.
  • Zhang J., Wedel M. (2007), The effectiveness of customized promotions in online and offline stores, University of Maryland, Baltimore.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171508983

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.