PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | nr 503 Współczesne problemy w nauce, dydaktyce i praktyce rachunkowości | 122--132
Tytuł artykułu

Rachunkowość jako źródło informacji o innowacjach

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Accounting as A Source of Innovation Information
Języki publikacji
PL
Abstrakty
We współczesnych warunkach globalizacji do wiodących czynników determinujących wzrost gospodarczy i społeczny należą wiedza i szeroko pojęte innowacje. Artykuł jest głosem w dyskusji na temat tego, czy rachunkowość jako system informacyjny dostarcza przydatnych informacji o realizowanych procesach innowacyjnych i ich efektach. Przedstawiono pojęcie innowacji i ich klasyfikację, problemy generowania informacji o innowacjach w sprawozdawczości finansowej, a także wskazano metody rachunkowości zarządczej zorientowane na zarządzanie innowacjami. Postawiona w artykule teza oraz zaprezentowane wnioski są oparte głównie na krytycznej analizie literatury przedmiotu z zakresu rachunkowości(abstrakt oryginalny)
EN
In modern conditions of globalization, knowledge and innovation are the leading determinants of economic and social growth. The article is a voice of discussion as to whether accounting as an information system provides useful information about innovative processes and their effects. The concept of innovation and its classification, problems of generating innovation information in financial statements, and management innovation oriented accounting methods have been described. The thesis and the conclusions presented are based especially on a critical analysis of the literature on accounting(original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
Bibliografia
  • Boniecki M., Grabowski R., 2007, Rachunek kosztów innowacji, [w:] Karmańska A. (red.), Zarządzanie kosztami jakości, logistyki, innowacji, ochrony środowiska a rachunkowość finansowa, Difin, Warszawa, s. 120-156.
  • Cañibano L., Ayuso M.G., Sánchez M.P., 2000, Shortcomings in the measurement of innovation: implication for accounting standards setting, Journal of Management and Governance, vol. 4, no 4(200), s. 1-24.
  • Carlsson-Wall M., Kraus K., 2015, Opening the box of the role of accounting practices in fuzz front-end of product innovation, Industrial Marketing Management, vol. 45, s. 184-194.
  • Dolińska M., 2010, Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Dosi G., 1982, Technological Paradigms and Technological Trajectories, Research Policy, vol. 11, no. 3.
  • Duraj J., Papiernik-Wojdera M., 2010, Przedsiębiorczość i innowacyjność, Difin, Warszawa.
  • Freeman Ch., 1994, The economics of technical change, Cambrige Journal of Economic, vol. 18, no. 5.
  • Janiszewski J.M., Siemieniuk K., 2012, Lean Management jako koncepcja wspomagająca zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 30, s. 49-64.
  • Mansfield E., 1968, Industrial Research and Technology Innovation, Norton W.W. and Co., New York.
  • Mazurek B., 2013, Regionalne modele komercjalizacji technologii i rozwoju produktu na poziomie organizacji gospodarczych, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
  • Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej, 2011, część A: Założenia koncepcyjne i wymogi, IFRS, SKwP, Londyn.
  • Pacholski L., Malinowski B., Niedźwiedź S., 2011, Procesowe, strukturalne i kooperacyjne aspekty innowacyjności organizacyjnej przedsiębiorstw, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
  • Piotrowska K., 2008, Prace badawczo-rozwojowe a sprawozdanie zarządu z działalności, Zeszyty Naukowe, nr 493, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 9, s. 351-360.
  • Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, 2006, MNiSW, Warszawa.
  • Polska już jest innowacyjna, Rzeczpospolita 2017, 49(10687), s. B12.
  • Pomykalski A., 2001, Zarządzanie innowacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa-Łódź.
  • Rogers E.M., 2003, Diffusion of innovations, Free Press, New York.
  • Sopińska A., Mierzejewska W., 2017, Otwarte innowacje produktowe realizowane przez przedsiębiorstwa działające w Polsce. Podejście zasobowe, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Sosnowska A., Łobejko S., Kłopotek A., 2000, Zarządzanie firmą innowacyjną, Difin, Warszawa.
  • Szczepankiewicz E.I., 2012, Wartości niematerialne i prawne wytworzone we własnym zakresie, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 69(125), SKwP, Warszawa, s. 47-60.
  • Studolska A., 2006, Zasoby wiedzy jako strategiczny czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa, [w:] M.J. Stankiewicz (red.), Zarządzanie wiedzą jako kluczowy czynnik międzynarodowej konkurencyjności przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń, s. 63-114.
  • Turek I., 2013, Znaczenie i wycena wartości niematerialnych i prawnych w działalności innowacyjnej przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 765, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 61, s. 229-238.
  • Turyna J., Rak J., 2006, Innowacje a międzynarodowe i amerykańskie standardy rachunkowości, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, 32(88), SKwP, Warszawa, s. 232-255.
  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.
  • Widelska U., Dyhdalewicz A., 2016, Bariery integracji marketingowej rachunkowej funkcji w przedsiębiorstwach w obszarze innowacji, Handel Wewnętrzny, 3(362), s. 374-387.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171509477

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.