PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 87 | 213--224
Tytuł artykułu

Zapotrzebowanie studentów zagranicznych z programu Erasmus na zasoby kompetencyjne z zakresu zarządzania stresem

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Needs of Foreign Erasmus Students for Stress Management Skils
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Badania przedstawione w niniejszym artykule obejmują dwie grupy celów, w tym: a) naukowo-poznawcze, b) dydaktyczno-aplikacyjne. Cele z grupy naukowo-badawczej: - identyfikacja dotychczasowego poziomu stresu studentów uczestniczących w zajęciach z zarządzania stresem (ZS) związanym z różnymi sferami życia; - określenie dotychczasowego poziomu ich zasobów kompetencyjnych z zakresu ZS; - identyfikacja zapotrzebowania na zwiększanie poszczególnych kompetencji z zakresu ZS; - analiza korelacji między posiadanymi zasobami kompetencyjnymi, odczuwanym poziomem stresu a oczekiwaniem dotyczącym kształtowania innych kompetencji z zakresu zarządzania stresem. Do celów z grupy dydaktyczno-aplikacyjnej zaliczono: - dostosowanie zajęć z ZS do poziomu stresu z różnych obszarów życia studentów uczestniczących w zajęciach przez szczególne uwzględnienie obszarów o największym stresie; - dostosowanie zajęć z ZS do poziomu posiadanych zasobów kompetencyjnych; - dostosowanie zajęć do oczekiwań słuchaczy w zakresie kompetencji, realizowanej tematyki, sfer życia oraz sytuacji stresowych, których dotyczą kompetencje przez szczególne uwzględnienie kompetencji, których nabycie jest najwyżej cenione. Warunkiem koniecznym realizacji celów z drugiego obszaru (praktycznego) jest wcześniejsza realizacja celów naukowo-poznawczych. Badania przedstawione w niniejszym artykule są kontynuacją badań autorki z zakresu zarządzania stresem (Nowak 2012b, 2013a,b) oraz z zakresu transferu kompetencji w grupach międzynarodowych i nauczania przedmiotów anglojęzycznych, przeznaczonych dla studentów zagranicznych.(fragment tekstu)
EN
Stress occurs when demands imposed on the person overwhelm her/his resources necessary to accomplish the tasks. The subject Stress management, dedicated to Erasmus programme students, is aimed to increase of stress management competence resources. In the paper the results of empiric research are presented. The competence gap, stress level and the expectations toward the Stress management course were identified and analyzed.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
213--224
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Cannon W.B. 1929. Bodily changes in pain, hunger, fear and rage: An account of recent researches into the function of emotional excitement. New York, Appleton.
  • Comer R.J. 2007. Abnormal psychology. New York, Worth Publishers.
  • Dolan S.L. 2007. Stress. Self-Esteem, Health and Work, Palgrave MacMillan.
  • Nevid J.S., Rathus S.A., Greene B. 2006. Abnormal psychology in a changing world. Upper Saddle River, Person Prentice Hall.
  • Nowak M. 2005. Międzynarodowa konferencja studencka COEUR w kształtowaniu postaw związanych z przedsiębiorczością, w: Dydaktyka w naukach ekonomicznych. Red. T. Kiziukiewicz. Szczecin, AR.
  • Nowak M. 2012a. Aspekty realizacyjne wykładu w języku obcym dla studentów programu Erasmus na przykładzie wykładu "Marketing controlling", w: Doktor niejedno ma imię. Red. A. Kardasz. Wrocław, Wydaw. Nauk. UE.
  • Nowak M. 2012b. Główne źródła stresu u zagranicznych studentów uczestniczących w programie Erazmus na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin., Ser. Oeconomica 249(67), 175-186.
  • Nowak M. 2013a. Determinants of stress perceived by foreign students participating in Erazmus Programme in Poland. Psychological aspect of transformation and European integration. Ekonomika Vilnius University 92(3) Suppl. B, 66-77.
  • Nowak M. 2013b. Główne źródła stresu zagranicznych studentów studiujących w Hiszpanii. Francji i Portugalii w ramach programów wymiany zagranicznej. Analiza wyników badań empirycznych. Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin., Ser. Oeconomica 303(72), 137-148.
  • Selye H. 1936. A syndrome produced by diverse nocuous agents. Nature 138, 32.
  • Selye H. 1952. The story of the adaptation syndrome. Montreal, Acta Inc. Med. Pub.
  • Selye H. 1955. Stress and disease. Science 122.
  • Selye H. 1958. The stress of life. New York, McGraw Hill.
  • Selye H. 1975a. Confusion and controversy in the stress field. J. Hum. Stress 1, 37-44.
  • Selye H. 1975b. Tension sin angustia. Madrid, Ed. Guadarrama.
  • Selye H. 1976. Stress in health and disease. Woburn, Butterworth.
  • Winstanley J. 2008. Klucz do psychologii. Najważniejsze teorie, pojęcia, postaci. Warszawa, Wydaw. Nauk. PWN.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171509583

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.