PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 2 (48) | 177--188
Tytuł artykułu

Istota modelowania hierarchicznego na potrzeby przewozów ładunków niebezpiecznych

Autorzy
Warianty tytułu
The essence of hierarchical modeling for dangerous goods conveyances
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Transport od zawsze był nieodzownym elementem gospodarki narodowej każdego kraju. Obecnie w dobie globalizacji i zacierania granic transport międzynarodowy staje się o wiele skuteczniejszy niż jeszcze kilkanaście lat temu, a co za tym idzie jest dużo bardziej racjonalny. Handel międzynarodowy stwarza potrzebę przemieszczania ładunków nie tylko krajowych i międzynarodowych. Autor dokonując wyboru metodologii tego artykułu wzorował się na podejściu badawczym zaproponowanym przez B. Kos. Przyjęto następujące tezy: transport samochodowy jest predestynowany do przewozów gazów; przewoźnicy gazów powinni ściśle przestrzegać umowy ADR oraz ograniczać ryzyko kolizji i wypadków; metoda modelowania hierarchicznego ułatwia wybór optymalnej trasy przewozu ładunków niebezpiecznych, w tym gazów. Z tego względu zasadne jest wykorzystanie dostępnych metod i sposobów wyboru racjonalnych tras oraz zabezpieczenia ładunków niebezpiecznych w czasie ich przewozów. (abstrakt oryginalny)
EN
Transport has always been a substantial element of national economy of every country. Nowadays, in the age of globalization and vanishing borders, international transport becomes much more effective than it was several years ago and therefore much more rational. International trade gives rise to the need of transfer of goods not only domestically but also internationally. The author of the paper used the approach proposed by B. Kos in 1998 when choosing the methodology. Main theses of the paper are as follows: road transport is predestined for gas transport; gas shippers should strictly observe ADR agreement and limit the risk of road incidents; methods of hierarchical modeling enable choosing optimal routes for dangerous goods conveyances (including gas). Therefore it is legitimate to use available methods to choose rational routes and protect dangerous goods during transport. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
177--188
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Downarowicz, O. (red.). (2000). Zastosowanie metody AHP do oceny i sterowania poziomem bezpieczeństwa złożonego obiektu technicznego. Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
  • Grabarek, I., Bęczkowska, S. (2013). Analiza czynników warunkujących ergonomiczne warunki pracy i bezpieczeństwo podczas transportu towarów niebezpiecznych. Logistyka, 1, 1-10.
  • Grzegorczyk, K., Buchcar, R. (2015). Przewóz drogowy materiałów niebezpiecznych ADR 2015. Warszawa: Wydawnictwo ADeR BUCH-CAR.
  • Kos, B. (1998). Logistyczne aspekty przepływu ładunków niebezpiecznych. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
  • Kukulska, M. (2012). Transport drogowy towarów niebezpiecznych ze szczególnym uwzględnieniem paliw płynnych. Poznań: Wyższa Szkoła Logistyki.
  • Łazor, M.E. (2017). Analiza czynników mających wpływ na przewóz materiałów niebezpiecznych w transporcie drogowym międzynarodowym. Praca dyplomowa. Szczecin.
  • Madej, B, Żakowski, P, Madej, R. (2009). Przewozy towarów niebezpiecznych ADR 2009. Warszawa: Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji.
  • Perenc, J, Godlewski, J. (red.). (2000). Międzynarodowe przewozy towarowe. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Transportowe.
  • Różycki, M. (2015). Prawdy, półprawdy i statystyka. Przewozy towarów niebezpiecznych i nie tylko - stan w roku 2014. TSL Manager, 3, 6.
  • Załoga, E., Wojewódzka-Król, K. (red.). (2016). Transport. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171509817

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.