PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | R. 21, nr 4, t. 2 Security and International Relations in the North | 195--208
Tytuł artykułu

China Activity on the Arctic

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Aktywność Chińskiej Republiki Ludowej w Arktyce
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Climate change in the Arctic has a great influence not only to the Northern Hemisphere but also to all World. The consequences of the ice melting underline the possibility of the opening up of the Northwest Passage to shipping and the all arctic seas mineral exploration. The scenarios also point to China as a potentially active actor in this opening up, given the fact that the distance between Europe and China is much shorter through Arctic sea routes than via the Panama Canal or Strait of Malacca. A closer look at the shipping companies' strategies, on the one hand, and at China's Arctic interests, on the other, shows the idea that if China's interests in the Arctic are absolutely real. Despite the fact that China's presence in the Arctic rooted in science (over the past 10 years China has developed the researches in Arctic science, structured along four main axes: oceanography, biology, atmospheric science, and glaciology) Beijing's "Northern" policy is situated in the general frame of China's policy to assert itself as a major power in the 21st century. The situation creates the new chances to the region but also the new challenges and threats. The paper shows the previous, current and planned Chinese activities in the Arctic in the political, economic and security context. (original abstract)
Zmiany klimatu w Arktyce generują istotny wpływ nie tylko na północną hemisferę, ale również na cały glob. Topnienie arktycznego lodu możliwym czyni otwarcie dla żeglugi Przejścia Północno-Zachodniego i rozpoczęcie eksploracji zasobów mineralnych znajdujących się pod dnem mórz arktycznych. Analizowane obecnie scenariusze wskazuj ą, że również Chiny będą aktywnym graczem na "północnej arenie". Odległość między Europą a Chinami jest znacznie mniejsza podczas żeglugi przez szlaki polarne niż przez Kanał Panamski lub Cieśninę Malakka. Bliższe spojrzenie na strategie firm żeglugowych, z jednej strony, a na interesy Chin w Arktyce, z drugiej, pokazuje, że Państwo Środka dysponuje na północy niebagatelnymi atutami. Sytuacja ta stwarza nowe szanse dla regionu, ale także nowe wyzwania i zagrożenia. W artykule przedstawiono minione, bieżące i planowane działania chińskie w Arktyce w kontekście politycznym, gospodarczym oraz w wymiarze międzynarodowego bezpieczeństwa. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Jan Kochanowski University in Kielce, Poland
Bibliografia
  • 1. Boersma T., Foley K., 2015, Dark Clouds Gather over Greenland's Mining Ambitions, "Policy Planet", 2015 January 16, [online:] http://www.brookings.edu/blogs/planetpolicy/posts/2015/01/16-greenland-mining-boersma-foley, (02.04.2015).
  • 2. Chang G., China'a Arctic Play, The Diplomat, March 9, 2010, [online:] http://the diplomat.com/2010/03/chinas-arctic-play/, (03.04.2015).
  • 3. Chinese Arctic and Antarctic Administration, 2015, [online:] http://www.chinare.gov.cn/english/gb_article.php?modid=15001, (02.04.2015).
  • 4. Drent J., Commercial shipping on the Northern Sea Route, "The Northern Mariner", III, No 2, 1993.
  • 5. EIA, China, US Energy Information Administration, 2014, [online:] http://www.eia.gov/countries/analysisbriefs/China/china.pdf (10.03.2015).
  • 6. Hornby L., Raval A., Hume N., China's oil imports climb above 7m barrels a day for first time, "Financial Times" 2015, [online:] http://www.ft.com/cms/s/ 0/78f88222-9aff-11e4-882d-00144feabdc0.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171510978

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.