PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | z. nr 1 | 38--47
Tytuł artykułu

Misja przedsiębiorstwa jako deklaracja sposobu konkurowania

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Mission of the Company as a Statement of the Manner of Competition
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest wykazanie znaczenia misji dla odpowiedzialnego sposobu konkurowania. Deklaracja słowna zawarta w misji (mission statement) powinna zawierać najważniejsze zasady jakimi się kieruje przedsiębiorstwo, nadając wszystkim działaniom znaczenie, kierunek i spójność. W opracowaniu podjęto próbę oceny misji polskich przedsiębiorstw z listy 500 Rzeczpospolitej wybranych metodą doboru systematycznego. W procesie zbierania danych do artykułu wykorzystano dwa rodzaje pomiarów: pomiar wtórny oparty na źródłach wtórnych oraz pomiar pierwotny sondażowy bezpośredni. Pierwszy polegał na wyszukiwaniu, kompilowaniu gotowych zbiorów danych dostępnych w literaturze przedmiotu, drugi natomiast to metoda obserwacji standaryzowanej, w której przedmiotem obserwacji były wspomniane stwierdzenia w deklaracjach misji. W odniesieniu do etapu analizy danych wykorzystano metodę jakościową - arbitralnej oceny ww. stwierdzeń w świetle wyróżnionych kryteriów, natomiast w końcowym etapie pracy- prezentacji wykorzystano, obok wniosków, metodę prezentacji graficznej w postaci tabel. Należy nadmienić, że przeprowadzone analizy są wstępem do szerszych badań w zakresie kształtowania wartości deklarowanych przez przedsiębiorstwa i ich realizacji w konkretnych działaniach tychże przedsiębiorstw. (fragment tekstu)
EN
In the paper the term the mission has been connected with the term of business responsibility. It has pointed to the optimum mission statement that is: increase of the economic well-being and of the quality of life of the stakeholders. In this paper the mission statements of the companies from the list of 500 prepared by Rzeczpospolita were examined (the 10th edition from 2008). Customers and shareholders were the most frequent target audiences, which referred only to the required level of responsibility by the society. The examined mission statement were not concrete as well as unclear and ambiguous. The authors of the statements tried to adjust the dealings to the different target audiences. Very often, when we replace the name of the company by the other, the main point is the same, that is the mission statement is too general and incoherent. Very often the mission statement looks like an "egg shell", that is the form without the contents. In the paper it was pointed, that be tween a stimulus (in this case - the customer's need or want) and a reaction (the production - the main aim of the company) there is space for human freedom and the possibility to choose the direction. It is the space of freedom of choice. There are the principles, which are common, timeless, unique, written in the human's heart. The decision based on the principles guarantees the effectiveness of the mission. The mission based on the principles is the reliable declaration of the manner of the competition for resources of the company, in which the dealings between the company and society were balanced. The mission is created and fulfilled. The mission statements are the decision, that is they are committed to keep promises. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
38--47
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Morska w Gdyni
Bibliografia
  • Covey S. R., 2003, 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Poznań.
  • Covey S. R., 2004, Zasady skutecznego przywództwa, Rebis, Poznań.
  • Covey S. R., 2005, 8. nawyk, Rebis, Poznań.
  • Dylus A., 2002, Bezbożna gospodarka? [w:] Borkowska M., Gałkowski J. W. (red.), 2002, Etyka w biznesie, Towarzystwo Naukowe KUL, Prace Wydziału Nauk Społecznych nr 74, Lublin.
  • Dymowski J., 2008, Zysk, nie wyzysk, "Manager Magazyn", nr 5.
  • Furtak R., 2003, Marketing partnerski na rynku usług, PWE, Warszawa.
  • Gałkowski J. W., 2002, Zasady etyki zawodowej - etyka biznesu, [w:] Borkowska M., Gałkowski J. W. (red.), 2002, Etyka w biznesie, Towarzystwo Naukowe KUL, Prace Wydziału Nauk Społecznych nr 74, Lublin.
  • Griffin R. W., 2002, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kaczmarczyk S., Pałgan R., 2005, Marketing w przedsiębiorstwie. Ujęcie zarządcze i systemowe z przykładami, ODDK, Gdańsk.
  • Lista 500 (edycja 10), "Dodatek do Rzeczpospolitej" z 29 kwietnia 2008 Payne A., 1996, Marketing usług, PWE, Warszawa.
  • Porter M. E., Kramer M.R., 2007, Filantropia przedsiębiorstwa jako źródło przewagi konkurencyjnej [w:] 2007, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Harvard Business Review, Wyd. Helion, Gliwice.
  • Rybak M., 2002, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw [w:] Borkowska M., Gałkowski J. W. (red.), 2002, Etyka w biznesie , Towarzystwo Naukowe KUL, Prace Wydziału Nauk Społecznych nr 74, Lublin.
  • Sobol E. (red.), 2000, Słownik wyrazów obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Stabryła A., 2000, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, PWN, Warszawa.
  • Szymczak M. (red), 1999, Słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Filantropia, http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=filantropia (stan na dzień 20.11.2008).
  • Makuch Ł, Odpowiedzialność biznesu licencja na sukces, http://www.odpowiedzialnybiznes.pl/artykul-odpowiedzialnoc-biznesu-licencj-- 160_1720.htm (stan na dzień 20.11.2008).
  • Rok B., Jaki to był rok dla odpowiedzialnego biznesu, http://www.odpowiedzialnybiznes.pl/jaki-to-byl-rok-dla-odpowiedzialnego-biz- 230_1703.htm (stan na dzień 20.11.2008).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171511024

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.