PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2018 | nr 4 (CD) | 203--212
Tytuł artykułu

Finansowe i pozafinansowe koszty zachowań zakupowych w świetle koncepcji wartości dla klienta

Warianty tytułu
Financial and Non-financial Costs of Shopping Behavior - Perspective of Customer Value
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W ślad za zmianami, jakie dokonują się na rynku w obszarze stosunków między sprzedawcą a nabywcą towarów i usług, następuje stała ewolucja pojęcia oraz roli marketingu w przedsiębiorstwie. Współcześnie, pod wpływem koncepcji marketingu wartości wprowadzonej przez P. Doyla, uznaje się, że wartość dla udziałowców firmy jest tworzona poprzez dostarczanie jej klientom wartości na wyższym poziomie niż czyni to konkurencja. Na kategorię wartości dla klienta składają się z jednej strony oferowane mu korzyści, a z drugiej koszty, jakie ponosi. O ile jednak źródła, sposoby dostarczenia i komunikowania korzyści są stosunkowo dobrze opisane w literaturze przedmiotu, to niewiele publikacji identyfikuje i analizuje koszty w sposób kompleksowy, tj. z uwzględnieniem zarówno kosztów finansowych jak i pozafinansowych. Stąd też celem artykułu jest przedstawienie całościowego ujęcia kosztów zakupowych wraz z charakterystyką ich struktury w świetle budowy wartości dla klienta. Artykuł opiera się na literaturze przedmiotu i ma charakter koncepcyjny. (abstrakt oryginalny)
EN
In recent years there are observed changes in relations between sellers and customers that result in redefinition the purpose of marketing and its contribution to the general management concept. Under the influence of value-based marketing concept it is argued that the marketing strategies should be evaluated in term of how much value they bring to customers. Value for the customer is defined as relation of customer perceived benefit by taking a given purchase action to the cost of that action. The concept of customer benefit is well described in marketing literature. However, there is a lack of publications on the concept of financial and non-financial customer costs. Identification of the whole structure of costs that customer bears in the purchase process, allows to create efficient marketing strategies concentrated on maximizing the value for the customer. The aim of the paper is to exhibit a comprehensive frame of customer costs, including the structure of cost in the light of customer value concept. The aim of this conceptual paper is to review the literature and to show research gap for future research. (original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
203--212
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Armstrong G., Kotler Ph. (2012). Marketing. Warszawa: Wolters Kluwer.
  • Belz F.M., Peattie K. (2009). Sustainability Marketing. A Global Perspective (224-232). West Sussex: John Wiley & Sons Ltd.
  • Dobiegała-Korona B., Doligalski T., Korona B. (2004). Konkurowanie o klienta e-marketingiem. Warszawa: Difin.
  • Doligalski T. (2013). Internet w zarządzaniu wartością klienta. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Doyle P. (2003). Marketing wartości. Warszawa: Wydawnictwo Felberg.
  • Drucker P. (1954). The Practice of Management. New York: Harper.
  • Garbarski L. (2011). Istota marketingu. W: L. Garbarski (red.), Marketing. Koncepcja skutecznych działań (21-36). Warszawa: PWE.
  • Grewal D., Monroe K.B., Krishnan R. (1998). The effects of price-comparison advertising on buyers' perceptions of acquisition value, transaction value, and behavioral intentions. Journal of Marketing. Vol. 62, 46-59.
  • Hirunyawipada T., Paswa A.K. (2006). Consumer innovativeness and perceived risk: Implications for high technology product adoption, Journal of Consumer Marketing, 23(4), 182-198.
  • https://www.ama.org/AboutAMA/Pages/Definition-of-Marketing.aspx.
  • Kotler Ph. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner i S-ka.
  • Kotler Ph., Keller, K.L. (2012). Marketing. Warszawa: Rebis.
  • Marciniak B., (2018a). Psychologiczne koszty ponoszone przez nabywców, Studia Ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (materiały konferencyjne, opracowanie w druku).
  • Marciniak B., (2018b). Psychologiczne koszty ponoszone przez nabywców w świetle badań empirycznych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (materiały konferencyjne, opracowanie w druku).
  • Mruk H., Stępień B. (2013). Tworzenie wartości dla klienta z perspektywy konsumentów i przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
  • Ratajczak Z. (2007), (red.). Psychologia pracy i organizacji. Wyd. Naukowe PWN. Warszawa.
  • Ratajczak Z. (1989), (red.). Psychologiczne koszty aktywności człowieka [w:] Ratajczak Z. Psychologiczne problemy funkcjonowania człowieka w sytuacji pracy 8(17). "Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach" nr 1067.
  • Szymura-Tyc M. (2005). Marketing we współczesnych procesach tworzenia wartości dla klienta i przedsiębiorstwa. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
  • Verhallen T.M.M., Pieters R.G.M. (1984). Attitude theory and behavioral costs. Journal of Economic Psychology. No 5, 91-117.
  • Wąsowicz-Kiryło G. (2000). Koszty zachowań zakupowych. Marketing w Praktyce, 5, 20-24.
  • Zeithaml V.A. (1988). Consumer Perceptions of Price, Quality and Value: A Means-End Model and Synthesis of Evidence. Journal of Marketing, Vol. 52, 2-22.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171511725

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.