PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 6 | 87--98
Tytuł artykułu

Wartość przedsiębiorstwa dla akcjonariuszy

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Stakeholders Value of the Company
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Literatura przedmiotu podkreśla, że głównym celem, jaki stawia przed sobą przedsiębiorstwo jest maksymalizacja jego wartości. W związku z tak postawionym celem wszelkie działania podejmowane w przedsiębiorstwie powinny prowadzić do wzrostu jego wartości. Charakteryzując procesy wyceny przedsiębiorstw, jak i ich wewnętrzną strukturę wraz z kształtującymi je uwarunkowaniami, należy wskazać na wnioski mające źródło w naturze wartości przedsiębiorstwa, stanowiącego szczególnego rodzaju obiekt wartościowania. Traktowanie maksymalizacji wartości przedsiębiorstwa jako celu jego funkcjonowania sprawia, że generowana wartość podmiotu staje się wyznacznikiem wszystkich jego działań. Konsekwencją takiego podejścia jest analizowanie wszystkich zasobów i procesów zachodzących między nimi pod kątem efektywności i kreowania wartości. Podstawowym długookresowym celem przedsiębiorstwa staje się zatem maksymalizacja finansowych korzyści właścicieli - czyli maksymalizacja wartości podmiotu. Zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa powinno odbywać się w taki sposób, by wzrost ich wartości był znaczący w porównaniu do zarządzania nimi w inny sposób. Celem artykułu jest zatem przedstawienie wartości przedsiębiorstwa dla akcjonariuszy jako syntetycznego miernika efektywności podmiotu. (fragment tekstu)
EN
The article takes value maximization as a main goal of the company. Adaptation of management methods focusing of building shareholders' value by American enterprises resulted in the growth their competitiveness on the global market. Realization of this purpose is not contradicted with superior objective of these organizations. In this way in the practice of enterprises' have been appeared Value Based Management concept. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Biznesu - National - Louis University in Nowy Sącz, Poland
Bibliografia
  • 1. Bartnicki M., Kłys R., Stachowicz J., Kultura organizacyjna przedsiębiorstw, Ossolineum, Wrocław 1998.
  • 2. Black A., Wright P.,. Bachman J.E, Davies J., W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy. Kształtowanie wyników działalności spółek, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2000.
  • 3. Brohawn D.K., Value Based Management: A Framework for Equity and Efficiency in the Workplace.
  • 4. Cwynar A., Cwynar W., Zarządzanie wartością spółki kapitałowej. Koncepcje, systemy, narzędzia, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa 2002.
  • 5. Cwynar A., Cwynar W., Kreacja wartości przedsiębiorstwa i metody pomiaru, (w:) Współczesne źródła wartości przedsiębiorstwa, red. Dobiegała - Koronny B, Herman A., Difin, Warszawa 2006.
  • 6. Dudycz T., Wartość dla akcjonariuszy a wartość wszystkich interesariuszy, (w:) Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, red. E. Urbańczyk, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2001.
  • 7. Dudycz T., Finansowe narzędzia zarządzania wartością przedsiębiorstwa, AE, Wrocław 2002.
  • 8. Jaki A., Pomiar efektywności w procesie zarządzania wartością przedsiębiorstwa, (w:) Zarządzanie restrukturyzacją w procesie globalizacji,, red. R. Borowiecki, A. Jaki, Warszawa - Kraków 2005.
  • 9. Janasz W., Kształtowanie wartości podmiotu gospodarującego, "Przegląd Organizacji" nr 6, 2003.
  • 10. Nadzór korporacyjny w procesie kreowania wartości i rozwoju przedsiębiorstwa, red. Borowiecki R., ABRYS, Kraków 2005.
  • 11. Nogalski B., Bors K., Zarządzanie przez wartość, "Przegląd Organizacji" nr 4,2000.
  • 12. Marcinkowska M., Kształtowanie wartości firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • 13. Rappaport A., Wartość dla akcjonariuszy, WIG-Press, Warszawa 1999.
  • 14. Szablewski A., Tuziemek R., praca zbior.: Wycena i zarządzanie wartością firmy, wyd. Poltext, Warszawa 2005.
  • 15. Teoria rachunkowości w zarysie, red. Dobija M., AE, Kraków 2005.
  • 16. Zarządzanie wartością firmy, red. Herman A i Szablewski A, Poltext, Warszawa 1999.
  • 17. Wertmanagement Ein Instrument zur Steigerung des Unternemensweretes, Hrsg. Von H. Pensteirner, Linde Verlag, Wien 2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171511973

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.