PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 19 | nr 1 | 21--27
Tytuł artykułu

Archipelag Gutenberga i technologia informatyczno-komunikacyjna w edukacji szkolnej

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Gutenberg's Archipelago and Information and Communications Technology in School Education
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na wstępie tego tekstu zaakcentowano fakt, że żyjemy w świecie informacji. Pojęcie informacji rozumie się jako zbiór faktów, który jest gromadzony, przechowywany i odtwarzany w komputerach, zasobach instytucji informacyjnych, a także mediach. Wiedza to przetworzona informacja dzięki inteligencji człowieka, którą można rozumieć, analizować, stosować do rozwiązywania problemów. Mądrość to wiedza, której wykorzystanie jest uzależnione od wartości moralnych, zasad etycznych i dobrego wychowania. Książkę rozumie się jako trwały środek przekazu o autonomiczności tekstu i jego związku z nazwiskiem autora. W jej przypadku mamy do czynienia z komunikacją czytelniczą. Czytanie książki to proces przede wszystkim myślenia (abstrahowania, analizowania, syntetyzowania itp.), także przeżywania. W edukacji szkolnej jest stale praktykowane przysposobienie czytelnicze i informacyjne. Książka występuje jako lektura szkolna. W przedszkolach i oddziałach przedszkolnych szkół podstawowych dokonuje się inicjacji czytelniczych u dzieci sześcioletnich. W artykule opisano również ogromnie ważną inicjatywę ogólnonarodową, wspomagającą rodziców i szkoły w zakresie edukacji czytelniczej młodzieży, pod nazwą "Cała Polska czyta dzieciom". (abstrakt oryginalny)
EN
At the beginning of the text it is emphasised that we live in the world of information. The term 'information' is understood as the set of facts. This set is collected, stored and played - presented in computers, resources of information institutions as well as in media. Knowledge is a piece of information processed due to man's intelligence, which can be understood, analysed and used to solve the problems. Wisdom is the knowledge whose use depends on moral values, ethical rules and mannerlines. A book is understood as a stable means of communication with text autonomy and its connection with the name of the author. In this case it is a reading communication. Reading a book is a process of, thirst of all, thinking (prescinding, analyzing, synthesising, etc.) and also experiencing. In school education information literacy is still practiced. A book is present as a set book. In nursery schools and pre-school branches six-year-old children undergo reading initiation. The article presents also a very important national initiative supporting parents and schools in reading education of the youth, namely 'All of Poland reads to kids'. (original abstract)
Rocznik
Tom
19
Numer
Strony
21--27
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Zarządzania Edukacja we Wrocławiu
Bibliografia
  • Eliot Thomas Stearns, [w:] Britannica. Edycja polska, Poznań 1999, t. 10, s. 451-453.
  • Houston K., Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, Kraków 2017, s. 8.
  • Jasionowicz M., Internet: medium, środowisko, społeczność, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, pod red. Z. Bauera, E. Chudzińskiego, Kraków 2008.
  • Mach M., Wiedza i informacja, "Rzeczpospolita" 2017, nr 203, s. A 11.
  • Przybysz A., Książki bez papieru. Jak i gdzie czytać?, "Gazeta Wyborcza" 2017, nr 173, s. 18.
  • Richardson S., Children's services of public libraries in the United States, "Review Library" 1987, vol. 19, nr 1, s. 15-24.
  • Suchecka J., Szkoła bardziej cyfrowa, "Gazeta Wyborcza" 2017, nr 173, s. 5.
  • Suchodolski B., Aktualne zagadnienia oświaty i wychowania, Warszawa 1959.
  • Szocki J., Biblioteki szkolne Polski na tle przeobrażeń oświatowych w latach 1918-1985, Wrocław 1987.
  • Szocki J., Książka w procesie współczesnej edukacji szkolnej, Wrocław 1990.
  • Trainar P., La nouvelle culture ou le livre en question, "Bulletin des Bibliothiques de France" 1982, t. 27, nr 3, s. 131-144.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171512209

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.