PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 1060 Efektywność - rozważania nad istotą i pomiarem | 332--342
Tytuł artykułu

Twórcza destrukcja jako uwarunkowanie efektywności przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
The Creative Destruction as a Condition of Efficiency
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest uzasadnienie tezy o istotności wpływu procesów twórczej destrukcji na kształtowanie się szeroko rozumianej efektywności przedsiębiorstwa. Zwracając uwagę na konieczność wieloaspektowego podejścia do problemu efektywności, powinno się podkreślić konieczność bycia efektywnym w wymiarze zarówno operacyjnym, jak i strategicznym. Następnie, przywołując wyniki badań prezentowanych w literaturze przedmiotu, należy wskazać na nieuchronność (w celu zachowania atrybutu efektywności) dokonywania zmian w modelach biznesowego działania przedsiębiorstwa. Zmiany te muszą być sprzężone procesami innowacji i destrukcji. Koncentracja na procesach twórczej destrukcji - czyli tej, która umożliwia wprowadzenie innowacji, tworzącej warunki do jej urzeczywistniania się - na procesach "oduczania się" przestarzałych metod działalności, stanowi dzisiaj warunek sukcesu firm na rynku i realizacji zadań przetrwania i rozwoju. (fragment tekstu)
EN
According to last results of research - the creative destruction is a very important factor of firm's success. Simultaneously it was confirmed that the market make the creative destruction more efficiently then individual firms. So if company which want to be competitive, must make an effort to both concentrate and learn of the creative destruction. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Bibliografia
  • Edvinsson L., Kapitał intelektualny, PWN, Warszawa 2001.
  • Foster R., Kaplan S., Twórcza destrukcja, Galaktyka, Łódź 2003.
  • Gorynia M., Konkurencyjność przedsiębiorstw - próby konceptualizacji i operacjonalizacji, [w:] Strategia przedsiębiorstw w warunkach konkurencji międzynarodowej, "Zeszyty Naukowe AE w Poznaniu", nr 266, AE, Poznań 1988.
  • Haffer M., Instrumenty konkurowania, [w:] Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa, Dom Organizatora TNOiK 1999.
  • Holstein-Beck M., Być albo nie być menedżerem, Infor Book, Warszawa 1997.
  • Kaplan R.S., Norton P.D., Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • Leśkiewicz Z., Racjonalność w ekonomii, USz., Szczecin 1994.
  • Martyniak Z., Efektywność organizacji, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2000 nr 11.
  • Penc J., Leksykon biznesu, Agencja Wydawnicza "Placet", Warszawa 1997.
  • Pochwała bankructw, "Zarządzanie na Świecie" 1996 nr 6.
  • Porter M.E., What is Strategy, "Harvard Business Review" 1996 nr 11-12.
  • Rogers P., Holland Т., Maas D., Lessons from Private Equity Masters, "Harvard Business Review" 2002 nr 6.
  • Schumpeter J.A., Business Cycles: A Theoretical, Historical and Statistical Analysis of the Capitalist Process, cyt. za: R. Foster, S. Kaplan, Twórcza destrukcja, Galaktyka, Łódź 2003.
  • Slywotzky A.J. i in., Sfera zysku. Strategiczne modele działalności, PWE, Warszawa 2000.
  • Sull D.N., Why Good Companies Go Bad, "Harvard Business Review" 1999 nr 4.
  • The World Competitiveness Report 1994, World Economic Forum, Lausanne 1994.
  • Twórcze niszczenie w koncernach USA, "Zarządzanie na Świecie" 1996 nr 6.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171512412

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.