PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | t. 18, z. 6, cz. 2 Firmy rodzinne - rozwój teorii i praktyki zarządzania | 97--117
Tytuł artykułu

Znaczenie partnerstwa strategicznego w procesach budowy konkurencyjności firm rodzinnych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Importance of Strategic Partnering in the Process of Family Businesses Competitiveness Creation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego opracowania będzie w związku z tym przedstawienie dojrzałości, wykorzystania w rożnych obszarach oraz znaczenia partnerstwa strategicznego dla procesów budowy konkurencyjności firm rodzinnych na przykładzie trzech celowo wybranych przedsiębiorstw: mikro (MMFR), małego (MFR) oraz średniej wielkości (SFR). Wyniki te zostaną odniesione do zachowań typowych dla badanych MSP oraz przedsiębiorstw o rożnych wielkościach (MM, M, S). Wydaje się, iż wnioski płynące z powyższych analiz mogą ułatwić wykorzystywanie relacji partnerskich dla celów profesjonalizacji zarządzania oraz podnoszenia konkurencyjności firm rodzinnych. (fragment tekstu)
EN
Theoretical part of the paper presents the basics of the development, construction and measurement of strategic partnership in enterprises. Empirical part of the paper presents, on examples of 3 family businesses, maturity, the use in various areas and the importance of the strategic partnering in process of family businesses competitiveness creation. The results were compared with behavior typical for SMEs. The conclusion of analysis is that strategic partnering can be used for professionalization of management and family businesses competitiveness development. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Politechnika Łódzka
Bibliografia
  • Adamik A. (2014), Przesuwanie granic wiedzy o organizacji poprzez kontekst partnerstwa [w:] A. Sopińska, S. Gregorczyk (red.), Granice strukturalnej złożoności organizacji, Oficyna Wydawnicza Szkoła Głowna Handlowa w Warszawie.
  • Adamik A. (2015), Partnerstwo strategiczne a konkurencyjność przedsiębiorstw. Perspektywa MSP, Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej Nr 1199, seria Rozprawy Naukowe Z. 484, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.
  • Adamik A. (2016), The mechanism of building competitiveness through strategic partnering [in:] Management, University of Zielona Gora, vol. 20, no. 1.
  • Austin J. E. (2000), The Collaboration Challenge. How Nonprofits and Businesses Succeed Through Strategic Alliances, A Drucker Foundation Leaderbook.
  • Blumberg B.F. (2001), Cooperation Contracts between Embedded Firms, "Organization Studies", vol. 22, no. 5.
  • Bratnicki M., Kozłowski R. (2000), Badanie kompetencji przedsiębiorstwa z uwzględnieniem nadzoru właścicielskiego [w:] R. Krupski (red.) Metody zarządzania strategicznego, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych.
  • Bryman A. (2006), Integrating Quantitative and Qualitative Research: How is it done?, "Qualitative Research", vol. 6.
  • Buloch S., Taylor M. (2010), Partnership working. Policy and practice, The Policy Press, University of Bristol.
  • Child J., Faulkner D. Tallman S. (2005), Cooperative Strategy. Managing Alliances, Networks and Joint Ventures, Oxford University Press, New York.
  • Deering A., Murphy A. (2003), The Partnering Imperative. Making Business Partnership Work, John Wiley&Sons Ltd.
  • Droli M. (2007), Partnering turistico. L'Impostazione, la Creazione, l'Organizzazione ed il Rinforzo Continuo di una Partnership Strategica di Successo, Forum, Universita degli Studi di Udine, Udine.
  • Dyer J.H. (1997), Effective Interfirm Cooperation: How firms Minimize Transaction Costs And Maximize Transaction Value, "Strategic Management Journal", Vol. 18, Iss.7.
  • Frishkoff P.A. (1995), Understanding Family Business, Austin Family Business Program, 15 April, za: Kowalewska A., Szut J., Sułkowski Ł., Marjański A. (2009), Definicja pojęcia firmy rodzinnej [w:] Kowalewska A. (red.), Firmy rodzinne w polskiej gospodarce - szanse i wyzwania, Warszawa, Wyd. Naukowe Technologii Eksploatacji - PIB.
  • Gummson E. (1991), Qualitative Methods in Management Research, Sage Newbury Park.
  • Lank E. (2006), Collaborative Advantage. How Organizations Win by Working Together, Palgrave, Macmillan.
  • Lavie D. (2006), The Competitive Advantage of Interconnected Firms: An Extention of the Resource-Based View, "Academy of Management Review", vol. 31, no. 3.
  • Lee L., Gongming Q. (2007), Partnership or Self-reliance: Prescriptions for Small and Medium-sized Enterprises, "The Journal of Business Strategy", Vol. 28.
  • Mitręga M. (2010), Zdolność sieciowa jako czynnik przewagi konkurencyjnej na rynku przedsiębiorstw, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice.
  • Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasiński B. (2012), Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, CH Beck, Warszawa.
  • Plawgo B., Zaremba W. (2005), Partnerskie współdziałanie w sektorze publicznym i prywatnym, Fundacja Współczesne Zarządzanie, Białystok.
  • Popczyk W. (2010), Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw rodzinnych nad ich odpowiednikami nierodzinnymi, "Problemy zarządzania", vol. 8, nr 4 (30).
  • Rigsbee E. (1994), The Art of Partnering, Kendall/Hunt.
  • Rusin A. (2016), Firmy rodzinne. Największe problemy, "Medical Maestro Magazine", Vol. 12.
  • Sułkowski Ł., Marjański A. (2010), Specyfika polskich małych i średnich przedsiębiorstw rodzinnych - wnioski z badań empirycznych, "Problemy Zarządzania", Vol. 8, nr 4 (30).
  • Trusting the Team, Bennett & Jayes, The Reading, Construction Forum, http://www.thomastelford.com.
  • Zawadka M. (red.) (2012), Firma w rodzinie czy rodzina w firmie - metodologia wsparcia firm rodzinnych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171512574

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.