PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 14 | nr 2 Social Entrepreneurship and Social Enterprise Phenomenon: Antecedents, Processes, Impact across Cultures and Contexts | 101--122
Tytuł artykułu

Social Initiatives in Food Consumption and Distribution as Part of Sustainable Consumption and Sharing Economy

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of this paper is to extract and describe recent social initiatives in food consumption and distribution in Poland and indicate their characteristics related to sustainable consumption, sharing economy and collaborative consumption and to indicate the processes, mechanisms and future development options. Food is among areas that seem to adapt to those ideas more easily which means that individual consumers seem to see value in behaving in a more responsible way. In Poland, social awareness is rather limited and responsible behavior happens on a minor scale for the moment, but more international research shows the great potential of sharing economy. Food is being wasted therefore it constitutes a good ground for changing consumption habits. The paper presents four chosen social initiatives in Poland that refer to a sustainable consumption philosophy and collaborative consumption. Those mini case studies are backed by a thorough analysis of relevant literature, theme contents on websites, and results of secondary research studies dedicated to the issues discussed in the paper. Due to the qualitative character of the study, it shall be followed by more quantitative research to allow for more general insights and conclusions. (original abstract)
Celem artykułu jest opisanie ostatnich inicjatyw społecznych w obszarze konsumpcji i dystrybucji żywności w Polsce i wskazanie ich cech związanych ze zrównoważoną konsumpcją, ekonomią współdzielenia oraz konsumpcją współpracującą. Dodatkowym celem jest także wskazanie procesów, mechanizmów i przyszłych ścieżek rozwoju dla tego typu inicjatyw. Żywność to obszar, w którym implementacja wyżej wymienionych zjawisk wydaje się łatwiejsza, gdyż konsumenci dostrzegają znaczenie swoich odpowiedzialnych wyborów. Jednak w Polsce, świadomość społeczna w tym zakresie jest raczej ograniczona, a zachowania odpowiedzialne występują na małą skalę. Natomiast badania międzynarodowe wskazują na duży potencjał gospodarki współdzielenia, także w obszarze żywności. Marnotrawstwo żywności jest dobrym punktem wyjścia do zmiany nawyków konsumpcyjnych. W artykule przedstawiono cztery wybrane inicjatywy społeczne z Polski, które realizują filozofię zrównoważonej i współpracującej konsumpcji. Z uwagi na jakościowy charakter studium, następnym etapem będą badania ilościowe pozwalające na wysunięcie bardziej generalnych wniosków. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Hult International Business School, San Francisco, USA
  • Warsaw School of Economics, Poland
Bibliografia
  • Anroinetti, P., & Maklan S. (2014). Feelings that make a difference: How guilt and pride convince consumers of the effectiveness of sustainable consumption choices. Journal of Business Ethics, 124, 117-134.
  • Bachnik, K. (2016). Sustainable consumption through the sharing economy. Research Papers of Wrocław University of Economics, 423, 35-44.
  • Bachnik, K. (2016). Zrównoważony rozwój a małe i średnie przedsiębiorstwa. In A. Skowronek-Mielczarek (Ed.), Zarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami w warunkach zrównoważonego rozwoju (pp. 41-65). Warsaw, Poland: Difin.
  • Bardhi, F., & Eckhardt, G. (2012). Access based consumption: The case of car sharing. Journal of Consumer Research, 39(4), 881.
  • Botsman, R. (2013). The sharing economy lacks a shared definition. Retrieved from http://www.collaborativeconsumption.com/2013/11/22/the-sharing-economy-lacks-a-shared-definition
  • Botsman, R., & Rogers, R. (2010). What's mine is yours: The rise of collaborative consumption. New York, NY: HarperCollins.
  • Braw, E. (2014, May). Free lunch, anyone? Foodsharing sites and apps stop leftovers going to waste. The Guardian. Retrieved from https://www. theguardian.com/sustainable-business/free-food-sharing-leftovers-surplus-local-popular
  • Brundtland Report (Our Common Future). (1987). United Nations World Commission on Environment and Development (WCED). Oxford, England: Oxford University Press.
  • Buczynski, B. (2013). Sharing is good. How to save money, time and resources through collaborative consumption. Gabriola Island, Canada: New Society Publishers.
  • Cafe Fińska. (2016). Retrieved from http://cafefinska.wix.com/cafefinska
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171513028

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.