PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | t. 18, z. 8, cz. 3 Region turystyczny - zarządzanie i rozwój : narzędzia, metody, szanse, wyzwania, perspektywy | 205--218
Tytuł artykułu

Dziedzictwo kulinarne i jego wpływ na tworzenie markowego produktu turystycznego na przykładzie Szlaku Kulinarnego Podkarpackie Smaki

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Culinary Heritage and its Influence on the Creation of a Tourism Product on the Example of Subcarpathian Flavours Culinary Trail
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niniejsza praca ma na celu przedstawienie uwarunkowań rozwoju turystyki kulinarnej na Podkarpaciu poprzez prezentację Szlaku Kulinarnego Podkarpackie Smaki. (fragment tekstu)
EN
Culinary tourism, seen as a new trend in the market of tourism services, means travelling to places of making or serving food products, dishes and regional alcoholic beverages. It is also travelling aimed at exploring culinary traditions of a region, participating in food fairs, workshops, festivals and travelling along culinary trails. A modern-day tourist-consumer is looking for good and original food products made from exceptional and unique ingredients and in line with culinary traditions cultivated for centuries. The contemporary Podkarpackie Voivodship was formerly a contact area of different nations, cultures and religions, which had a huge impact on the formation the cultural heritage which it has preserved to this day. This has also affected the cuisine of Podkarpacie region, which today represents a fusion of many cultures. The aim of the study is to present the determinants of development of a tourism product called Subcarpathian Flavours Culinary Trail which includes three routes, namely the Bieszczady Route, - the Beskids and Podgórzański Route and the North Route. In 2017 the trail was listed in the "7 wonders of Poland", in the contest organised by the magazine National Geographic Traveler. The article also includes the opinions of consumers on the regional cuisine in Podkarpacie Voivodship. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Rzeszowski
Bibliografia
  • Batyk I.M. (2011), Czy markowe produkty turystyczne mogą być szansą rozwoju obszarów wiejskich województwa warmińsko-mazurskiego?, "Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich", nr 1/2011, PAN, Oddział w Krakowie, Komisja Technicznej Infrastruktury Wsi.
  • Dubińska A. (2013), Kreowanie nowego produktu turystycznego na bazie szlaku tematycznego - Małopolska Ścieżka Winna, "Turystyka Kulturowa", nr 8/2013.
  • Durydiwka M. (2013), Turystyka kulinarna - nowy (?) trend w turystyce kulturowej, "Prace i Studia Geograficzne", t. 52.
  • Dyrda G., Dyrda-Maciałek S. (2013), Uwarunkowania kreacji lokalnych produktów turystycznych na Pogórzu Dynowskim [w:] J. Krupa (red.), Ochrona środowiska, krajobraz przyrodniczy i kulturowy Pogórza Dynowskiego a rozwój turystyki, Związek Gmin Turystycznych Pogórza Dynowskiego, Dynów.
  • Gębica P., Krupa J., Niemiec W. i in. (2014), Szlaki kulinarne jako produkt turystyczny - metody promocji [w:] J. Krupa (red.), Nowoczesne metody i narzędzia wsparcia w rozwoju małych destynacji turystycznych, Związek Gmin Turystycznych Pogórza Dynowskiego, Dynów.
  • Krupa J. (2014), Ludowe tradycje kulinarne jako atrakcja turystyczna Podkarpacia [w:] J. Krupa (red.), Zrównoważona turystyka szansą ochrony środowiska naturalnego, dziedzictwa kulturowego i rozwoju gospodarczego gmin Pogórza Dynowskiego, Związek Gmin Turystycznych Pogórza Dynowskiego, Dynów.
  • Krupa J. (2015), Żywnościowe produkty tradycyjne i regionalne w obszarach współpracy gospodarczej, społecznej i kulturowej [w:] J. Krupa (red.), Kreowanie przedsiębiorczości w turystyce na terenach wiejskich oraz ochrona środowiska i dziedzictwa kulturowego, Związek Gmin Turystycznych Pogórza Dynowskiego, Dynów.
  • Niemczyk A. (2014), Produkty systemowe na rynku turystycznym, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 805, "Ekonomiczne Problemy Turystyki" nr 1 (25), Podstawy funkcjonowania rynku turystycznego, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
  • Orłowski D., Woźniczko M. (2016), Turystyka kulinarna w Polsce - wstępne badania nad fenomenem zjawiska, "Turystyka Kulturowa", nr 5/2016.
  • Rocznik statystyczny województwa podkarpackiego (2016), Urząd Statystyczny w Rzeszowie, Rzeszów.
  • Sieczko A. (2009), Turystyka kulinarna a smak regionu [w:] J. Witek, E. Marszałek (red.), Turystyka szansą wypoczynku i rozwoju regionów, Wyd. Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie, Warszawa.
  • Stasiak A. (2015), Rozwój turystyki kulinarnej w Polsce [w:] B. Krakowiak, A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka - wokół wspólnego stołu, ROT Województwa Łódzkiego, Łódź.
  • Stasiak A. (2016), Turystyka kulinarna w gospodarce doświadczeń, "Turystyka Kulturowa", nr 5/2016.
  • Tomczak J. (2013), Szlak kulinarny jako przykład szlaku tematycznego, "Prace i Studia Geograficzne", t. 52.
  • Zieliński K. (2012), Kulinarne opowieści, czyli wędrówki po smakach województwa podkarpackiego, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego, Rzeszów.
  • Zieliński K. (2014), Jadło: przepisy kulinarne pogranicza polsko-słowackiego, Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Promocji Podkarpacia "Pro Carpatia", Krosno.
  • Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, [online] http://www.minrol.gov.pl, dostęp 14.10.2017.
  • PŁD - WSCH. Etnograficzna mapa Podkarpacia, [online] http://pld-wsch.blogspot.com, dostęp 7.10.2017.
  • Podkarpackie Smaki, [online] http://www.podkarpackiesmaki.pl, dostęp 6.10.2017.
  • SlowPoland. Portal dla smakoszy podróżowania, [online] http://slowpoland.pl, dostęp 7.10.2017.
  • Szlak Kulinarny Podkarpackie Smaki, [online] http://www.szlakpodkarpackiesmaki.pl, dostęp 7.10.2017.
  • World Food Travel Association, [online] https://www.worldfoodtravel.org, dostęp 3.10.2017.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171513486

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.