PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | t. 18, z. 8, cz. 3 Region turystyczny - zarządzanie i rozwój : narzędzia, metody, szanse, wyzwania, perspektywy | 249--263
Tytuł artykułu

Rola sportowych imprez masowych w rozwoju turystyki w Polsce w latach 2013-2016

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Role of Sports Mass Events in the Development of Tourism in Poland in 2013-2016
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest identyfikacja kluczowych przesłanek dla uznania sportowych imprez masowych za atrakcyjne produkty turystyczne w Polsce. Aby osiągnąć cel pracy, zastosowano metody obserwacji biernej oraz analizy statystycznej z wykorzystaniem źródeł wtórnych. W opracowaniu przedstawiono ogólny wpływ sportu na rozwój turystyki, a także dokonano charakterystyki sportowych imprez masowych w Polsce. W podsumowaniu sformułowano kluczowe przesłanki uznania sportowych imprez masowych za znaczący czynnik rozwoju turystyki w regionach. (fragment tekstu)
EN
The growing number of sports mass events in Poland for last few years, as well as the growing tourist traffic, has prompted the authors to identify key premises for the recognition of sports mass events as attractive products significantly affecting the development of tourism in Poland. To achieve the aim of the work, methods of passive observation and statistical analysis using secondary sources were used. Research indicates many factors that support mass sports events can significantly affect the development of tourism in the region where they take place. Research and inference focuses on the analysis of sports mass events in Poland compared to other events, the analysis of the number of participants and the number of tourists in Poland in 2013-2016. The article is a review and at the same time presents a certain concept of research on the development of tourism in the regions using mass sports events. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach
  • Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach
  • Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach
Bibliografia
  • Allen J., O'Toole W., McDonnell I., Harris R. (2002), Festival and Special Event Management, John Wiley & Sons Australia Ltd., Sydney.
  • Cieślikowski K. (2016), Event marketing. Podstawy teoretyczne i rozwiązania praktyczne, AWF, Katowice.
  • Gaworecki G.G. (2008), Turystyka sportowa [w:] W.W. Gaworecki (red.), Turystyka i sport dla wszystkich w promocji zdrowego stylu życia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku, Gdańsk.
  • Gaworecki W. (2000), Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Główny Urząd Statystyczny (2017), Sportowe imprezy masowe w 2016 roku, Warszawa.
  • Hadzik A., Tomik R. (2014), Znaczenie rekreacji we współczesnej turystyce uzdrowiskowej na przykładzie badań gości górnośląskich kurortów, "Ekonomiczne Problemy Turystyki", Nr 2 (26), Szczecin.
  • Izydorczyk A. (2003), Marketing w systemie kultury fizycznej, Polska Korporacja Menedżerów Sportu, Warszawa.
  • Janusz M., Sądecka D. (2004), Różne relacje i mechanizmy widowiska sportowego [w:] "Przegląd Naukowy Kultury Fizycznej Uniwersytetu Rzeszowskiego", nr 4-3/2004.
  • Krawczyk Z. (2006), Współczesne trendy w rozwoju turystki [w:] J. Kosiewicz, K. Obodyński (red.), Turystyka i rekreacja. Wymiary teoretyczne i praktyczne, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
  • Mała encyklopedia sportu (1987), Wyd. II. T. 2: L-Ż. Sport i Turystyka, Warszawa.
  • Mirek J. (2011), Sport i rekreacja jako czynnik podnoszenia atrakcyjności gmin uzdrowiskowych na przykładzie Krynicy-Zdroju, "Zeszyty Naukowe", nr 690; Sport i turystyka szansą rozwoju regionów, "Ekonomiczne Problemy Usług", nr 79, Szczecin.
  • Olearnik J. (2016), Współczesny marketing w turystyce i jego specyfika, "Problemy turystyczne".
  • Pilawska A., Pilawski A., Pertyński W. (2003), Zarys teorii i metodyki rekreacji ruchowej, GWSH w Katowicach, Katowice.
  • Piotrowski P. (2012), Determinanty skuteczności wydarzeń marketingowych w tworzeniu turystycznego wizerunku miasta, "Studia Ekonomiczne", nr 119, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
  • Przecławski K. (1996), Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, Wydawnictwo Albis, Kraków.
  • Rapacz A., Jaremen D.E. (2012), Usługi sportowo-rekreacyjne jako czynnik podnoszenia konkurencyjności obszaru recepcji turystycznej - przykład uzdrowiska Świeradów-Zdrój, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", r. 2012, t. XIII, nr 10.
  • Ryba B. (2004), Podstawy organizacji i zarządzania instytucjami sportowo-rekreacyjnymi, Polska Korporacja Menedżerów Sportu, Warszawa.
  • Sonelski W. (2013), Turystyka przygodowa jako forma turystyki aktywnej? [w:] R. Tomik, (red.), Turystyka aktywna w województwie śląskim. Wybrane zagadnienia, Akademia Wychowania Fizycznego Katowice, Katowice.
  • Stasiak A. (2014), Triada doświadczeń turystycznych i efekt "wow!" podstawą kreowania nowoczesnej oferty turystycznej, "Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie", nr 1/2014.
  • Sznajder A. (2007), Charakterystyka rynku sportu profesjonalnego, "Gospodarka Narodowa", nr 10/2016, Wydawnictwo SGH, Warszawa.
  • Sznajder A. (2015), Marketing sportowy, Wydawnictwo PWE, Warszawa.
  • Terminologia turystyczna. Zalecenia WTO (1995) ONZ -WTO, Warszawa.
  • Tomik R. (red.) (2013), Turystyka aktywna w województwie śląskim. Wybrane zagadnienia, Akademia Wychowania Fizycznego Katowice, Katowice.
  • Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych z dnia 20 marca 2009 r. (Dz.U. 2009 nr 62 poz. 504).
  • Ustawa o sporcie z dnia 24 czerwca 2010 (DZ. U. z 2010r. nr 127, poz. 857).
  • Waniowski P., Sobotkiewicz D., Daszkiewicz M. (2010), Marketing. Teoria i przykłady, Placet, Warszawa.
  • Żuk I. (2017), Badanie ruchu turystycznego w województwie małopolskim w 2016 roku. Raport końcowy, Ipsylon, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171513492

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.