PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 8 | nr 3 | 3--15
Tytuł artykułu

Cooperation of Higher Education Institutions with Environment : Selected Issues on Measurement of HEIs' Third Stream Activities

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Purpose: This article discusses cooperation of Polish higher education institutions (HEIs) with their environment and offers a way of measuring these activities. The concept and scope of the third stream are discussed and selected model and indicators of measuring HEIs' activities in this field are presented. The Author suggests Indicator of Cooperation with Environment (ICE) in order to measure levels of HEIs' interaction with the world around them.

Methodology: The article draws on relevant literature both from Poland and abroad. In order to verify the proposed ICE indicator empirically, a survey was carried out among 100 heads of Polish HEIs. The results of the survey were analysed by using tools of descriptive statistics, and presented according to HEI types.

Findings: The results show correlation between the ICE level and HEI type. The highest level of ICE is observed in public academic HEIs, which makes them stand out as a group as against the other types of HEIs. A significantly lower level of ICE is identified in the case of state vocational HEIs and private HEIs, which makes them a homogeneous group in terms of ICE.

Originality: As can be seen in the literature, the issue of how to measure HEIs' third stream is rarely raised at a conceptual level and, consequently, in empirical research. The ICE indicator proposed in this article is based on simple indicators which are easy to operationalise and which reflect activities involving teaching, research, academic entrepreneurship as well as HEI management. Validation has confirmed that ICE is effective in achieving the intended measurement goals. (original abstract)
Rocznik
Tom
8
Numer
Strony
3--15
Opis fizyczny
Twórcy
  • Kielce University of Technology, Poland
Bibliografia
  • Babbie, E. (2004), Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa.
  • Błażejowski, J. (2013), "Misja i posłannictwo polskich szkół wyższych na progu XXI wieku", in: Woźnicki, J. (Ed.), Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku, Wydawnictwo Instytutu Wiedzy i Fundacji Rektorów Polskich, Warszawa, pp. 21 - 24.
  • Buczek, J., Modrzyński, P. (2015), The third mission of Polish universities: Theory and practice, 2015 PRADEC Conference Proceedings, Vol. 3, No. 1, pp. 86 - 97.
  • Dyrtkowski, K., Popek, M. (2013), "Uwagi o przedsiębiorczości uczelni w modelu uniwersytetu III generacji", in: Burawski, D. (Ed.), Uniwersytet Trzeciej Generacji. Stan i perspektywy rozwoju, Poznań, pp. 181 - 190.
  • George, G., Jain, S., Maltarich, M.A. (2005), Academics or Entrepreneurs? Entrepreneurial Identity and Invention Disclosure Behavior of University Scientists, available at: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.799277 (accessed 27 April 2017).
  • European Union, Council conclusions on the modernisation of higher education, Official Journal of European Union, 2011/C 372/09.
  • Kożuch, B., Przygodzka, R. (2011), "Zmiany zachowań organizacyjnych pod wpływem oczekiwań interesariuszy uczelni akademickich", in: Wawak, T. (Ed.), Wyzwania zarządzania jakością w szkołach wyższych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, pp. 49 - 63.
  • Kwiek, M. (2015), Uniwersytet w dobie przemian, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kwiek, M. (2012), "The Growing Complexity of the Academic Enterprise in Europe: A Panoramic View", in: Kwiek M., Kurkiewicz A. (Eds.), The Modernisation of European Universities. Cross-National Academic Perspectives, Peter Lang, Frankfurt am Main, pp. 27 - 60.
  • Leja, K. (2013), Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania, WoltersKluwer, Warszawa.
  • Molas-Gallart, J., Salter, A., Patel, P., Scott, A., Duran, X. (2002), Measuring Third Stream Activities. Final Report to the Russell Group of Universities, SPRU, University of Sussex.
  • Piotrowska-Piątek, A., (2015), "Aktywność szkół wyższych na rzecz społeczności lokalnych - dyskusja wokół pojęcia trzeciej misji", Optimum. Studia Ekonomiczne, 6, pp. 99 - 109.
  • Sutz, J. (1997), "The New Role of the University in The Productive Sector" in: Etzkowitz, H., Leydesdorff, L. (Eds.), Universities and the Global Knowledge Economy. A Triple Helix of University - Industry-Government Relations, Pinter, London and Washington, pp. 11 - 20.
  • Zomer, A., Benneworth, P. (2011), "The Rise of the University`s Third Mission", in: Enders, J., de Boer, H., Westerheijden, D. (Eds.), Reform of Higher Education in Europe, Sense Publishers, Rotterdam - Boston-Taipei, pp. 81 - 102.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171514238

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.