PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | t. 19, z. 7, cz. 3 Firmy rodzinne - zarządzanie, rozwój, przedsiębiorczość | 45--57
Tytuł artykułu

Przedsiębiorczość rodzinna a intencje przedsiębiorcze studentów - wyniki badań

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Family Entrepreneurship and Student Entrepreneurial Intentions - Research Results
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest, na podstawie wyników badań własnych, ocena i porównanie potencjału przedsiębiorczego wśród studentów w rodzinie, których funkcjonuje biznes rodzinny oraz nie funkcjonuje firma rodzinna. Wnioskowanie opiera się o wyniki własnych badań ankietowych, przeprowadzonych w 2017 roku na grupie 238 studentów studiujących na Uczelni Wyższej na kierunkach ekonomicznych. W artykule wykorzystano metody statystyczne: statystyki opisowe oraz statystyki nieparametryczne, które pozwoliły na porównanie orientacji przedsiębiorczej w dwóch grupach studentów. (fragment tekstu)
EN
The aim of the article is to assess and compare the entrepreneurial potential of students in the aspect of family entrepreneurship based on the results of own research. The article uses descriptive statistics and nonparametric statistics, which allowed to compare the entrepreneurial orientation of students from families with operating family business and students who have no experience with family business. On the basis of the research conducted on a group of 238 students, it turned out that in both groups higher entrepreneurial intentions are shown by men, but in general respondents who do not have experience with family business more often want to set up their own company. In addition, research has shown that in the surveyed groups other characteristics that determine entrepreneurial intentions affect a greater willingness to start a business. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Banerski G., Gryzik A., Matusiak K.B., Mażewska M., Stawasz E. (2009), Przedsiębiorczość akademicka (rozwój firm spin-off, spin-out) - zapotrzebowanie na szkolenia służące jej rozwojowi. Raport z badań, PARP, Warszawa.
  • Berrone P., Cruz C., Gómez-Mejía L.R. (2012), Socioemotional wealth in family firms: Theoretical dimensions, assessment approaches, and agenda for future research, "Family Business Review", vol. 25, iss. 3, ss. 258-279.
  • Bratnicki M. (2001), Refleksje teoretyka nad przedsiębiorczością i przedsiębiorcami współczesnego biznesu, "Przegląd Organizacji", Nr 5 (736), ss. 8-11.
  • Brzeziński A. (2016), Przedsiębiorczość. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
  • Carrier C., Kyrö P. (2005), The dynamics of learning entrepreneurship in a cross-Cultural University context, University of Tampere, Research Centre for Vocational and Professional Education.
  • Chirico F., Nordqvist M. (2010), Dynamic capabilities and trans-generational value creation in family firms: The role of organizational culture, "International Small Business Journal", vol. 28, iss. 5, ss. 487-504.
  • Chrisman, J.J., Kellermanns F.W., Chan K.C., Liano K. (2010), Intellectual foundations of current research in family business: An identification and review of 25 influential articles, "Family Business Review", vol. 23, iss.1, ss. 9-26.
  • Cruz C., Nordqvist M. (2012), Entrepreneurial orientation in family firms: A generational perspective, "Small Business Economics", vol. 38, iss. 1, ss. 33-49.
  • Eider J., Stępień-Słodkowska M., Sieńko-Awierianów E. (2012), Postawy przedsiębiorcze studentów, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", Nr 725, Ekonomiczne Problemy Usług Nr 98, ss. 37-49.
  • Gartner W.B., Shaver K.G., Gatewood E., Katz J.A. (1994), Finding the entrepreneur in entrepreneurship, "Entrepreneurship Theory and Practice", vol. 18, iss. 3, ss. 5-9.
  • Hsu D. K., Wiklund J., Anderson S.E., Coffey B.S. (2016), Entrepreneurial exit intentions and the business-family interface, "Journal of Business Venturing", vol. 31, iss. 6, ss. 613-627.
  • Kallmuenzer A. (2016), The divergent transmission of entrepreneurial orientation in family business research, "International Journal of Entrepreneurial Venturing", vol. 8, iss. 4, ss. 378-399.
  • Kraśnicka T., Głód G., Ludvik L., Peterkova J. (2014), Uwarunkowania intencji przedsiębiorczych studentów uczelni ekonomicznych Polski i Czech, "Przedsiębiorczość - Edukacja", Nr 10, ss. 316-332.
  • Kraus S., Kallmuenzer A., Stieger D., Peters M., Calabrò A. (2017), Entrepreneurial paths to family firm performance, "Journal of Business Research", Available online, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.12.046, dostęp: 11.01.2018.
  • Krueger N.F. (2000), The cognitive infrastructure of opportunity emergence, "Entrepreneurship Theory & Practice", vol. 24, no. 3, pp. 5-23.
  • Krueger N.F. (2003), The cognitive psychology of entrepreneurship [w:] Handbook of entrepreneurship research, an interdisciplinary survey and introduction, Zoltan J. Acs (ed.), School of Public Policy, Georgia Mason University, Springer, Virginia, pp. 105-140.
  • Kurczewska A. (2010), Intencje przedsiębiorcze, czyli co decyduje o przedsiębiorczości człowieka, "Przegląd organizacji", vol. 10 (849), ss. 20-23.
  • Miller D., Le Breton-Miller I. (2011), Governance, social identity, and entrepreneurial orientation in closely held public companies, "Entrepreneurship: Theory and Practice", vol. 35, iss. 5, ss. 1051-1076.
  • Obschonka M., Silbereisen R.K., Schmitt-Rodermund E. (2010). Entrepreneurial intention as developmental outcome, "Journal of Vocational Behavior", vol. 77, iss. 1, ss. 63-72.
  • Okręglicka M., Haviernikova K., Mynarzova M., Lemańska-Majdzik A. (2017), Entrepreneurial Intention Creation of Students in Poland, Slovakia and Czechia, "Polish Journal of Management Studies", vol.15, no. 2, ss. 162-172.
  • Peterman N.E., Kennedy J. (2003), Enterprise Education: Influencing Students' Perceptions of Entrepreneurship, "Entrepreneurship: Theory and Practice", vol. 28, iss. 2, ss. 129-144.
  • Saeed S., Muffatto M., Yousafzai Sh.Y. (2014), Exploring intergenerational influence on entrepreneurial intention: the mediating role of perceived desirability and perceived feasibility, "International Journal of Entrepreneurship & Innovation Management", vol. 18, no. 2/3, ss. 134-153.
  • Safin K. (2007), Przedsiębiorstwa rodzinne - istota i zachowania strategiczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Safin K., Pluta J., Pabjan B. (2014), Strategie sukcesyjne polskich przedsiębiorstw rodzinnych, Difin, Warszawa.
  • Sánchez J.C. (2012), Entrepreneurial Intentions: The Role of the Cognitive Variables [w:] Entrepreneurship - Born, Made and Educated, T. Burger-Helmchen (red.), InTech, Rijeka, ss. 27-49.
  • Semrau T., Ambos T., Kraus S. (2016), Entrepreneurial orientation and SME performance across societal cultures: An international study, "Journal of Business Research", vol. 69, iss. 5, ss. 1928-1932.
  • Ślusarczyk B., Baryń M. (2016), Diagnosis of the situation of family business in Poland, "Modern Management Review", Vol. 21, Iss. 23, pp. 139-149.
  • Targalski J. Kosała M., Pichur A. (2007), Postawy przedsiębiorcze wśród studentów kierunku ekonomia Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Analiza wyników badań [w:] Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna, P. Wachowiak, M. Dąbrowski, B. Majewski (red.), Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa, ss. 90-99.
  • Tomski P. (2014), Entrepreneurship as a Career Choice. The Empirical Perspective, "Polish Journal of Management Studies", vol. 9, ss. 244-253.
  • Wach K. (2014), Edukacja dla przedsiębiorczości: pomiędzy przedsiębiorczą pedagogiką a edukacją ekonomiczną i biznesową, "Horyzonty Wychowania", vol. 13, Nr 28, ss. 11-32.
  • Wach K. (2015), Środowisko biznesu rodzinnego jako stymulanta intencji przedsiębiorczych młodzieży akademickiej, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", Tom XVI, Zeszyt 7, Część III, ss. 25-40.
  • Więcek-Janka E. (2013), Wiodące wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
  • Wu C., McMullen J.S., Neubert M., Yi X. (2008), The influence of leader regulatory focus on employee creativity, "Journal of Business Venturing", vol. 23, no. 5, pp. 587-602.
  • Xi J.M., Kraus S., Kellermanns F., Filser M. (2015), Mapping the field of family business research: Past trends and future directions, "International Entrepreneurship and Management Journal", vol. 11, iss. 1, ss. 113-132.
  • Zellweger T., Sieger P. (2012), Entrepreneurial orientation in long-lived family firms, "Small Business Economics", vol. 38, iss. 1, ss. 67-84.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171514686

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.