PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | t. 19, z. 7, cz. 2 Firmy rodzinne - zarządzanie, rozwój, przedsiębiorczość | 37--53
Tytuł artykułu

Złożoność otoczenia projektowego a budowanie relacji z interesariuszami - doświadczenia polskich przedsiębiorstw rodzinnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Building Relationships with Stakeholders in the Context of Project Environment Complexity - the Perspective of Polish Family Firms
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto problematykę interesariuszy i ich znaczenia w działalności projektowej prowadzonej przez przedsiębiorstwa rodzinne. Celem opracowania jest zbadanie, jak przedstawiciele badanych przedsiębiorstw rodzinnych postrzegają złożoność otoczenia w kontekście wyzwań, jakie tworzy ono dla budowania relacji z interesariuszami w realizowanych przez te podmioty projektach? Badaniem objęto 154 polskie przedsiębiorstwa rodzinne. Porównano podmioty, które w czasie realizowania badania zarządzały projektem oraz te, które takiej aktywności nie podejmowały. Takie zróżnicowanie badanej próby miało na celu zidentyfikowanie ewentualnych różnic występujących pomiędzy oboma grupami. (fragment tekstu)
EN
The objective of this paper is to examine how Polish family owned enterprises perceive the complexity of the environment in the context of building relationships with their stakeholders in projects they manage. The results indicate that the studied Polish family businesses which at the time of the survey managed projects perceived the complexity of the environment as of higher significance compared to those entities which did not employ project management practices. However, in the first group the factors related to family involvement did not have such an influence on project managing practices and building relationships with stakeholders as they had in the companies which did not manage projects. The findings pay attention to an interesting phenomenon that the factor of family involvement might be 'turned off' or weakened in the situation when the company employs professional standards or good practices in the area of project management. These results also urge owners and managers of Polish family enterprises to pay attention to the role of the complexity of the environment in building relationships with their stakeholders. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Ackoff R. (1981), Creating the corporate future - plan or be planned for, John Wiley & Sons, New York.
  • Ansoff I., Declerck R., Hayes R. (red.) (1976), From strategic planning to strategic management, John Wiley & Sons, London.
  • Apanowicz J. (2003), Metodologia nauk, Dom Organizatora TNOiK, Toruń.
  • Bańko M. (red.) (2004), Słownik wyrazów obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Bańko M. (red.) (2005), Słownik wyrazów bliskoznacznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Bańko M. (red.) (2007), Słownik języka polskiego, t. II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Chmielewski M., Próchniak J., Dryl W., i in. (2017), Identyfikacja interesariuszy w projektach infrastrukturalnych, [w:] H. Brandenburg, G. Tobor (red.), Projekty lokalne i regionalne - interesariusze projektu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • Clarkson M. (1995), A stakeholder framework for analysing and evaluating corporate social performance, "Academy of Management Review", no. 20.
  • Dubisz S. (red.) (2003), Uniwersalny słownik języka polskiego, t. I, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Ejsmont A. (2017), Przedsiębiorczość korporacyjna w świetle fuzji oraz przejęć firm rodzinnych w Polsce oraz pozostałych krajach Unii Europejskiej, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", t. XVIII, z. 12, cz. I.
  • Fisiak J. (red.) (2003), Nowy słownik Fundacji Kościuszkowskiej angielsko-polski, Dom Wydawniczy Uniwersitas, Kraków.
  • Freeman E. (1984), Strategic management- A stakeholder approach, Pitman, Boston.
  • Freeman E. (2010), Strategic management - A stakeholder approach, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Freeman E., Reed D. (1983), Stockholders and stakeholders: A new perspective on corporate governance, "California Management Review", no. 3.
  • Geraldi, J., Mayor H., Williams, T. (2011), Now, let's make it really complex (complicated): a systematic review of the complexities of projects, "International Journal of Operations Production Management", no. 3(9).
  • Gheribi E. (2017), Od małej firmy rodzinnej do sieci- Strategie rozwoju biznesu, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", t. XVIII, z. 6, SAN, Łódź.
  • Gossy G. (2008), Theories of Corporate Finance Decisions w: Gossy G. A Stakeholder Rationale for Risk Management - Implications for Corporate Finance Decisions, Gabler Edition Wissenschaft, Berlin.
  • Harrison J. S., Wicks, A. C. (2013), Stakeholder Theory, Value, and Firm Performance, "Business Ethics Quarterly", no. 23(1).
  • Hatch M., Cunliffe, A. L. (2013), Organization Theory. Modern, Symbolic, and Postmodern Perspectives, Oxford University Press, Oxford.
  • Instytut Badań Literackich (1968), Słownik polszczyzny XVI wieku, Polska Akademia Nauk, Wrocław - Warszawa - Kraków.
  • Niemczyk J. (2011), Metodologia nauk o zarządzaniu [w:] W. Czakon (red.), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Philips R. A. (2003), Stakeholder theory and ethics, Berett-Koehler Publishers, San Francisco.
  • Roberts R., Mahoney L. (2004), Stakeholder conceptions of the corporations: their meaning and influence in accounting research, "Business Ethics Quarterly", no. 14.
  • Sharma P. (2003). Stakeholder mapping technique: Toward the development of a family firm typology, Academy of Management - Annual Conference.
  • Szpitter A., Sadkowska J. (2016), Wykorzystanie macierzy VUCA do oceny ryzyka otoczenia projektowego, "Zarządzanie i Finanse", nr 14/2/1.
  • Trocki M. (2012), Środowisko projektowe [w:] M. Trocki (red.), Nowoczesne zarządzanie projektami, PWE, Warszawa.
  • Tagiuri R., Davis, J. (1996), Bivalent attributes of the family firm, "Family Business Review", nr 9(2).
  • Woźniak M. (2013), Problematyka powodzenia przedsięwzięć IT w organizacjach - rola i miejsce klienta, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów nr 125, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
  • Zellweger T. M., Nason, R. S. (2008), A stakeholder perspective on family firm performance, "Family Business Review", nr 21(3).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171515474

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.