PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 28, t. 2 | 137--149
Tytuł artykułu

Nakłady na edukację na tle uzyskiwanych efektów kształcenia

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Expenditure on Education and Attained Educational Effects
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W większości krajów oświata jest finansowana w modelu mieszanym - ze środków publicznych i prywatnych, przy czym udział środków prywatnych zwiększa się wraz z przechodzeniem na wyższe szczeble edukacji. Celem pracy jest analiza poziomu nierówności edukacyjnej, w oparciu o dane liczbowe opisujące wydatki na cele oświato- we w wybranych krajach oraz poziom umiejętności uczniów, którzy ukończyli 15. rok życia. W analizie wykorzystano wyniki międzynarodowego badania koordynowanego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) - Programme for International Student Assessment (PISA). (abstrakt oryginalny)
EN
In most developed countries education is financed in the mixed-model, both form public and private funds, while a level of participation of private funds increases with transition to higher levels of education. The aim of this research is to analyse the level of inequality in education, based on the data describing spending on education in selected countries and the level of skills of students who have completed 15 year of life. The analysis employ the results of an international survey coordinated by the Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) - Programme for International Student Assessment (PISA). (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
137--149
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • 1. Białecki I., Haman J. (2003), Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów OECD/PISA. Wyniki polskie - raport z badań, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego UW, IFiS PAN, Warszawa.
  • 2. Herczyński J., Herbst M. (2002), Pierwsza odsłona. Społeczne i terytorialne zróżnicowanie wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych wiosną 2002 roku. Raport przygotowany na zlecenie Fundacji Klub Obywatelski, Fundacja Klub Obywatelski, Warszawa.
  • 3. https://www.igipz.pan.pl/tl_files/igipz/.../012_Sleszynski_MENIS_2004_12_03.pdf (dostęp: 05.08.2017).
  • 4. https://www.justice.gov/atr/horizontal-merger-guideline (dostęp: 05.08.2017).
  • 5. Jeżowski A. (2012), Ekonomika oświaty w zarządzaniu szkołą, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • 6. Kennedy B.P., Kawachi I., Glass R., Prothrow-Stith D. (1998), Income Distribution, Socioeconomic Status, and Self Rated Health in the United States: Multilevel Analysis, "BMJ", Vol. 317(7163), s. 917-921. DOI: 10.1136/bmj.317.7163.917
  • 7. Kurowska A. (2011), Dynamika nierówności dochodowych w Polsce na tle innych krajów - najważniejsze wnioski z badań i statystyk, Instytut Polityki Społecznej, Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, http://ips.uw.edu.pl/ pliki/analizyps/analizy_IPS-2_2011_pl.pdf (dostęp: 01.08.2017).
  • 8. Navarro V., Muntaner C., Borrell C., Benach J., Quiroga A., Rodriguez-Sanz M., Verges N., Pasarm M.I. (2006), Politics and Health Outcomes, "The Lancet", Vol. 368(9540), s. 1033-1037. DOI: 10.1016/S0140-6736(06)69341-0
  • 9. Nowak E. (1994), Zarys metod ekonometrii. Zbiór zadań, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 10. OECD (2016), Education at a Glance 2016: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris. DOI: 10.187/eag-2016-en
  • 11. PISA (2006-2015), Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów (PISA), http://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-miedzynarodowe/pisa (dostęp: 01.08.2017).
  • 12. Spitzer M. (2008), Jak się uczy mózg?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 13. Stec M. (2011), Uwarunkowania rozwojowe województw w Polsce - analiza statystyczno-ekonometryczna, "Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy", nr 20, s. 235-238.
  • 14. Szajt M. (2014), Przestrzeń w badaniach ekonomicznych, Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
  • 15. Śleszyński P. (2004), Ekonomiczne uwarunkowania wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych w latach 2002-2004, "Egzamin. Biuletyn Badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej", nr 2, s. 13-23.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171515648

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.