PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 17 | nr 1 | 179--196
Tytuł artykułu

Profiling and Mapping the Contexts of the Case Study Research in Business, Management and Accounting

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Profilowanie i mapowanie kontekstów badawczych studiów przypadków w obszarze biznesu, zarządzania i rachunkowości
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Background. The increasing need for highly contextualized studies in the field of management results in the growing interest of researchers in qualitative methods, and case study methodology in particular. Case study analysis seems to be one of the most suitable research approaches to explore research problems in a given context. Due to the growing popularity of using case study analysis, there is a need to explore the body of knowledge and identify research fronts within.
Research aims. The aim of the paper is to profile and map the contexts of research related to case study methodology in Business, Management and Accounting. The analysis is oriented to answering the following study questions: (1) How is the research output in the field distributed among countries, institutions, source titles (journals etc.) and authors? (2) What are the core references referring to or using case study methodology? (3) What are the key topics in publications using case study methodology? (4) What are the key geographical and business area contexts, which the case study research is embedded in?
Methodology. The method of research profiling is applied to categorize the research output referring to and using case study analysis. Research profiling is categorized among bibliometric descriptive studies. The focus is given to general publication profiling (including profiling for countries, institutions, source titles and authors) and some components of topic profiling (i.e. identifying key research topics and research contexts with the technique of keywords analysis). Scopus is used as a source of data for bibliometric analysis.
Key findings. Among studied references two streams can be distinguished: methodology- oriented and empirical papers. The former analyzes the aspects of case study methodology in various contexts, the latter uses case study analysis as a research method to conduct inquiries in their respective topical areas. The key research topics where case study methodology is applied encompass: (1) innovation and information/ knowledge management; (2) sustainability and corporate social responsibility (CSR); (3) strategic management. In regard to the geographical context, case studies most often are focused on such countries as: China, Australia, the United States, India, the United Kingdom and Malaysia. In regard to the business area, case study methodology is most often used in various industrial sectors, but there are also some other highly represented areas such as: commerce, education, tourism and agriculture. (original abstract)
Tło badań. Rosnące zapotrzebowanie na badania naukowe w zakresie zarządzania, które są głęboko osadzone w analizowanym kontekście, determinuje wzrost zainteresowania metodami jakościowymi, w tym w szczególności metodą studium przypadku (case study ). Metoda studium przypadku wydaje się jednym z najbardziej odpowiednich podejść wykorzystywanych do analizowania problemów badawczych w konkretnym kontekście. Mając na uwadze rosnącą popularność wykorzystania metody studium przypadku w naukach o zarządzaniu, zidentyfikowano lukę w wiedzy oraz potrzebę dokonania eksploracji tego pola badawczego i identyfikacji występujących w jego obszarze frontów badawczych.
Cele badań. Celem artykułu jest profilowanie badawcze i mapowanie kontekstów badań wykorzystujących metodę studium przypadków w obszarze biznesu, zarządzania i rachunkowości (Business, Management and Accounting). Analiza ukierunkowana jest na uzyskanie odpowiedzi na następujące pytania badawcze: (1) Jaki jest rozkład badań w tym obszarze pod względem państw, instytucji badawczych, publikatorów oraz autorów? (2) Jakie są kluczowe publikacje odnoszące się do metody studium przypadków lub wykorzystujące ją w praktyce? (3) Jakie kluczowe tematy badawcze są podejmowane w publikacjach wykorzystujących metodę studium przypadków? (4) W jakich kontekstach geograficznych i sektorowych jest najczęściej wykorzystywana metoda studium przypadków?
Metodyka. Do realizacji celu badań zastosowano metodę profilowania badawczego (research profiling ), która jest zaliczana do bibliometrycznych metod opisowych (descriptive bibliometric studies ). W szczególności wykorzystano technikę ogólnego profilowania badawczego (general research profiling ), z uwzględnieniem profilowania pod kątem państw i instytucji, w których afiliowano badania, publikatorów (np. czasopism) oraz autorów. Zastosowano również wybrane elementy profilowania tematycznego (topic profiling ) poprzez identyfikację kluczowych tematów oraz kontekstów badawczych z wykorzystaniem techniki analizy słów kluczowych (key words analysis ). Analizy bibliometryczne przeprowadzono na podstawie danych pozyskanych z bazy Scopus.
Kluczowe wnioski. W obrębie próby badawczej można wskazać dwie kategorie publikacji: artykuły o charakterze metodycznym analizujące założenia i wykorzystanie metody studium przypadku w różnych kontekstach badawczych oraz publikacje przedstawiające wyniki badań za pomocą metody studium przypadku. Do kluczowych tematów badawczych, w których wykorzystywana jest metoda studium przypadku, należą: (1) innowacje i zarządzanie wiedzą/informacjami; (2) idea zrównoważonego rozwoju (sustainability ) i społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw (CSR); (3) zarządzanie strategiczne. Mając na uwadze kontekst geograficzny, badania wykorzystujące metodę studium przypadków najczęściej dotyczyły organizacji w takich krajach jak: Chiny, Australia, Stany Zjednoczone, Indie, Wielka Brytania i Malezja. W kontekście sektorowym studium przypadków najczęściej używane jest do prowadzenia badań w różnych sektorach przemysłowych, ale wśród innych często pojawiających się kontekstów można wymienić: handel, edukację, turystykę i rolnictwo. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
17
Numer
Strony
179--196
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Nicolaus Copernicus University in Toruń
Bibliografia
  • Adler, P.S., Goldoftas, B. & Levine, D.J. (1999). Flexibility versus efficiency? A case study of model changeovers in the Toyota production system. Organization Science , 10(1), 43-68.
  • Akcil, A. & Koldas, S. (2006). Acid mine drainage (AMD): Causes, treatment and case studies. Journal of Cleaner Production, 14(12-13), 1139-1145.
  • Callon, M., Courtial, J.P., & Laville, F. (1991). Co-word analysis as a tool for describing the network interactions between basic and technological research: The case of polymer chemistry. Scientometrics, 22(1), 155-205.
  • Culnan, M.J. (1987). Mapping the intellectual structure of MIS, 1980-1985: A co-citation analysis. Management Information Systems Quarterly, 11(3), 341-353.
  • Garfield, E. (1990). KeyWords Plus: ISI's breakthrough retrieval method. Part 1: Expanding your searching power on Current Contents on Diskette. Current Contents, 32, 5-9.
  • Geels, F.W. (2002). Technological transitions as evolutionary reconfiguration processes: A multi-level perspective and a case-study. Research Policy, 31(8-9), 1257-1274.
  • Gibbert, M., Ruigrok, W. & Wicki, B. (2008). What passes as a rigorous case study? Strategic Management Journal, 29(13), 1465-1474.
  • Griffin, R.W. (2008). Management. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Kaplan, B. & Duchon, D. (1988). Combining qualitative and quantitative methods in information systems research: A case study. MIS Quarterly: Management Information Systems, 14(4), 571-586.
  • Lee, A.S. (1989). A scientific methodology for MIS case studies. MIS Quarterly: Management Information Systems, 13(1), 33-50.
  • Lis, A. (2017). General research profiling for the concept of a 'learning organization'. In: A. Nalepka, A. Ujwary-Gil (eds.), Business and Non-Profit Organizations Facing Increased Competition and Growing Customers' Demands (Vol. 16, pp. 75-92). Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University.
  • Lis, A., Czerniachowicz, B., & Wieczorek-Szymańska, A. (2017). Leadership and corporate social responsibility: Topic research profiling. In: A. Nalepka, A. Ujwary-Gil (eds.), Business and Non-Profit Organizations Facing Increased Competition and Growing Customers' Demands (Vol. 16, pp. 59-74). Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis University.
  • Lis, A. & Cegliński, P. (2017). General research profiling for the role of leadership in corporate social responsibility. Marketing i Rynek, 11(CD), 321-332.
  • Martinez, H., Jaime, A., & Camacho, J. (2012). Relative absorptive capacity: A research profiling. Scientometrics, 92(3), 657-674.
  • McCutcheon, D.M. & Meredith, J.R. (1993). Conducting case study research in operations management. Journal of Operations Management, 11(3), 239-256.
  • Myers, M.D. (2010). Case study research. In: M. Frenz, K. Nielsen, & G. Walters (eds.), Research Methods in Management (pp. 227-248), London: Sage Publications.
  • Osareh, F. (1996). Bibliometrics, citation analysis and co-citation analysis: A review of literature I. Libri, 46, 149-158.
  • Pagell, M. & Wu, Z. (2009). Building a more complete theory of sustainable supply chain management using case studies of 10 exemplars. Journal of Supply Chain Management, 45(2), 37-56.
  • Porter, A.L., Kongthon, A., & Lu, J.-C. (2002). Research profiling: Improving the literature review. Scientometrics, 53(1), 351-370.
  • Porter, M. & Siggelkow, N. (2008). Contextuality within activity systems and sustainability of competitive advantage. Academy of Management Perspectives, 22(2), 34-56.
  • Siggelkow, N. (2007). Persuasion with case studies. Academy of Management Journal, 50(1), 20-24.
  • Von Krogh, G., Spaeth, S., & Lakhani, K.R. (2003). Community, joining, and specialization in open source innovation: A case study. Research Policy, 32(7), 1217-1241.
  • Yin, R.K. (2003). Case Study Research : Design and Methods, Thousand Oaks: Sage Publications.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171515842

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.