PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | t. 19, z. 7, cz. 2 Firmy rodzinne - zarządzanie, rozwój, przedsiębiorczość | 135--147
Tytuł artykułu

Problemy teorii agencji w firmach rodzinnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Problems of Agency Theory in Family Businesses
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Teoria agencji, której początki sięgają lat 60. i 70. XX wieku, ma interdyscyplinarny charakter. Z jednej strony, pomaga wyjaśniać i analizować istotne zagadnienia nauk ekonomicznych i dyscyplin pokrewnych, natomiast z drugiej - pozwala opisywać i rozwiązywać problemy, które pojawiły się podczas transformacji systemowej. Wielostronność ta dotyczy także relacji występujących pomiędzy ekonomią a zarządzaniem oraz jej związków z takimi dziedzinami jak: socjologia, prawo czy nauki polityczne. Teoria ta rozumiana jest jako analiza relacji występujących między dwiema stronami, w której pierwsza - pryncypał (właściciel firmy) zatrudnia agenta do zarządzania w jego imieniu swoją własnością. (fragment tekstu)
EN
Nowadays, family businesses are of great importance both in Poland and in the global economy. Based on the content analysis of literature and available data, it is estimated that there are approximately 2 million family businesses in Poland. In the European Union, these companies constitute about 60 percent of all companies. In connection with the above, interest in the issues of management in this type of organization is constantly growing [Kałuża 2009, p. 49]. The main goal of this paper is to present and analyze the problems of agency theory that may occur in family businesses in two situations: when the employed agent is related with principal and when there is no relationship between them. The article has a theoretical and analytical character. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Adamska A., Mesjasz Cz., Urbanek P. (2016), Teorie ładu korporacyjnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Arrow K.J. (1984), The economics of agency. Technical Report, nr 451, [online] http://www.dtic. mil/dtic/tr/fulltext/u2/a151436.pdf, dostęp: 10.01.2018.
  • Denis D.J., Denis D.K., Sarin A. (1999), Agency theory and the influence of equity ownership structure on corporate diversification strategies, "Strategic Management Journal", [online] http:// citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.460.4768&rep=rep1&type=pdf, dostęp: 9.01.2018.
  • Eisenhardt K.M. (1989), Agency theory: An assessment and review, "The Academy of Management Review", nr 14(1), ss. 57-74.
  • Galewski P., Zastosowanie teorii agencji w zarządzaniu, publikacja internetowa: [online] http:// www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2016/T1/t1_0299.pdf, dostęp: 8.01.2018.
  • Hatch M.J. (2002), Teoria organizacji, PWN, Warszawa.
  • Jensen M.C., Meckling W.H. (1976), Theory of the firm: Managerial behaviour, agency costs and ownership structure, "Journal of Financial Economics", wolumin 3, nr 4, [online] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0304405X7690026X, dostęp: 8.01.2018.
  • Kałuża H. (2009), Firmy rodzinne w XXI wieku - specyfika i sukcesja, EIOGZ, nr 75, Siedlce.
  • Majda A., Socha B. (2015), Relacja własność - zarządzanie i jej wpływ na wyniki finansowe polskich firm rodzinnych. Raport z badań własnych, "Przedsiębiorczość i Zarządzanie", t. XV, z. 7, cz. 2, SAN, Łódź, ss. 93-109.
  • Miroński J., Lipiec J. (2011), Struktura władzy w firmach rodzinnych, "International Journal of Management and Economics", nr 30, ss. 161-179.
  • Ruszkowski J. (2008), Zastosowanie teorii PAT do analizy wielopoziomowego zarządzania w UE, "Studia Europejskie/Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego", nr 4, ss. 119-141.
  • Sułkowski Ł. (2004), Organizacja a rodzina. Więzi rodzinne w życiu gospodarczym, Dom Organizatora, Toruń.
  • Szwedziak-Bork I. (2016), Zastosowanie teorii agencji w zarządzaniu [w:] K. Klincewicz (red.), Zarządzanie, organizacja i organizowanie. Przegląd perspektyw teoretycznych, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, ss. 253-261.
  • Urbanek P. (2005), Nadzór korporacyjny a wynagrodzenia menedżerów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Więcek-Janka E. (2016), Przegląd typologii przedsiębiorstw rodzinnych, "Marketing i Zarządzanie", 2 (43), ss. 167-181.
  • Wojtyna A. (red.) (2005), Instytucjonalne problemy transformacji gospodarki w świetle teorii agencji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171516090

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.