Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
A Child's Perception of the World - Cultural Gender Differences
Języki publikacji
Abstrakty
W tekście zwraca się uwagę na różnice w postrzeganiu świata przez dziewczynki i chłopców. Przedmiotem badań jakościowych uczyniono treść dziecięcych doświadczeń zróżnicowanych specyfiką płci. Celem podjętych badań było zidentyfikowanie doświadczeń dziewczynek oraz chłopców w szerokim kontekście społecznym i kulturowym. W badaniu uczestniczyły dzieci pięcio-sześcioletnie. Analizom poddano materiał pochodzący z symbolicznych form ich aktywności (język, rysunek). Analizy wskazują na różnice rodzajowe w postrzeganiu świata przez dziecko. Najbardziej zauważalne odnoszą się do stosowanych kategorii pojęciowych. Ponadto sytuowane są w obrębie relacji i zachowań społecznych. (abstrakt oryginalny)
The chapter highlights the differences in perceiving the world by girls and boys. The author's qualitative research addressed the content of gender-specific childhood experiences. The study, involving five- and six-year-old children, was supposed to capture the experiences of girls and boys in a broad social and cultural context by examining material derived from symbolic forms of children's activity (language, drawings). The discussion of the research findings brings out differences in children's perception of the world. The most conspicuous differences are found in the conceptual framework used and, importantly enough, relate to social relationships and activities. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
99--112
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Śląski w Katowicach
Bibliografia
- Brzezińska A., 2006, Wstęp, w: J. Bruner, Kultura edukacji, tłum. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, V-XX.
- Dolya G., 2007, Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka, Key to Learning Polska.
- Flick U., 2012, Projektowanie badania jakościowego, tłum. P. Tomanek, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., 2008, Program wychowania i kształcenia oraz wspomagania rozwoju sześciolatków w przedszkolach, w klasach zerowych i w placówkach integracyjnych z komentarzami psychologicznymi i metodycznymi, Warszawa: Nowa Era.
- Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.), 2003, Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, t. 3. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Kielar-Turska M., 1989, Mowa dziecka. Słowo i tekst, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Kowalik S., 2003, Rozwój społeczny, w: B. Harwas-Napierała, J. Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, t. 3, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 71-105.
- Lewicka M., 2012, Psychologia miejsca. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Samborska I., 2012a, Przestrzeń i miejsce w świecie dziecka, Wychowanie w Przedszkolu, nr 9: 16-20.
- Samborska I., 2012b, Świat życia dziecka - dylemat rzeczywistości i doświadczanych przestrzeni, w: J. Morbitzer, E. Musiał (red.), Człowiek-Media-Edukacja. Kraków: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytetu Pedagogicznego, 515-527.
- Samborska I., 2013, Wartości w świecie życia sześciolatka - konteksty edukacyjne, w: I. Adamek, Z. Szarota, E. Żmijewska (red.), Wartości w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 352-364.
- Samborska I., 2014a, Przestrzeń i miejsce jako wyznaczniki granic świata dziecka, w: I. Paszenda, R. Włodarczyk (red.), Transgresje w edukacji, t. 2. Kraków: Impuls, 271-278.
- Samborska I., 2014b, Społeczny wymiar doświadczeń dziecka w osobistej przestrzeni życia - konteksty edukacyjne, w: M. Magda-Adamowicz, A. Olczak (red.), Pedagogika przedszkolna: oblicza i poszukiwania, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 192-205.
- Tuan Y.F., 1987, Przestrzeń i miejsce, tłum. A. Morawińska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171516422