PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | t. 18, z. 6, cz. 3 Firmy rodzinne - rozwój teorii i praktyki zarządzania | 253--266
Tytuł artykułu

Kluczowe czynniki sukcesu przedsięwzięć kooperacyjnych z perspektywy małych przedsiębiorstw

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Key Success Factors of Cooperative Undertakings from the Perspective of Small Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
(...) warto zwrócić uwagę na czynniki sukcesu przedsięwzięć kooperacyjnych małych, rodzinnych przedsiębiorstw. Ich specyfika, duży udział w rozwoju gospodarczym, dynamiczny rozwój i elastyczność w podejściu do rynku z jednej strony oraz konieczność dostosowywania się do wymogów dominujących partnerów z drugiej, powodują, że istnieje potrzeba identyfikacji tych determinant, które w mniejszym lub większym stopniu decydują o powodzeniu wspólnych projektów. Realizując powyższy cel przeprowadzono w latach 2015-2016 badanie empiryczne na próbie 243 przedsiębiorstw, z czego w niniejszym opracowaniu prezentowane są wyniki dotyczące 104 podmiotów, klasyfikowanych do grupy małych, przede wszystkim rodzinnych przedsiębiorstw. (fragment tekstu)
EN
There are still very few studies about success factors of cooperative undertakings from the perspective of small enterprises. In practice, every company focuses on certain aspects which, from its point of view, are the most important. Such approach causes the identification and recognition of success factors to be tendentious and subjective. Accordingly, it can be pointed out that further study concerning the problem of success factors, is still needed. The purpose of this research is to present the main success factors of small-sized enterprises in cooperative undertakings. The study used both the scientific literature and empirical observations. The main results of the research indicated that the success of cooperative joint undertakings is dependent on: reliability, responsibility, relations, honesty, communication, reciprocity, risk, priorities, adaptation and production-technological aspects. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Colleman D. (2009), 42 Rules for successful collaboration, Superstar Press, Cupertino.
  • Chin K.S., Chan B.L., Lam P.K. (2008), Identifying and prioritizing critical success factors for coopetition strategy, "Industrial Management & Data Systems", z. 108, nr 4.
  • Cowling M. (2007), Early stage survival and growth, "The Life Cycle of Entrepreneurial Ventures", z. 3, nr 6.
  • Czupiał J. (2010), Nowe tendencje w zarządzaniu dużymi przedsiębiorstwami międzynarodowymi [w:] J. Lichtarski (red.), Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Dewi Citra E., Dhewanto W. (2012), Key success factors of Islamic Family Business, International Conference on Asia Pacific Business Innovation and Technology Management, "Social and Behavioral Sciences", z. 57.
  • Larson P.D., Kulchitsky J.D. (1999), Logistic improvement programs: the dynamic between people and performance, "International Journal of Physical Distribution & Logistic Management", z. 29, nr 2.
  • Lenz-Cesar F., Heshmati A. (2009), Determinants of Firms Cooperation in Innovation, "TEMEP Discussion Paper", nr 27.
  • Lewis K. (2008), Small firm owners in New Zeeland: in it for the "good life" Or growth?, "Small Enterprises Research", z. 16, nr 1.
  • Littler D., Leverick F., Wilson D. (1993), Collaboration in new technology - based product markets, "Technology Analysis and Strategic Management", z. 5, nr 3.
  • Marxt C., Link P. (2002), Success factors for cooperative ventures in innovation and production system, "Internal Journal of Production Economics", z. 77, nr 3.
  • Paige R., Littrell M. (2002), Craft retailers` criteria for success and associated business strategies, "Journal of Small Business Management", z. 40, nr 4.
  • Rosen E. (2007), The culture of collaboration, Red Ape Publishing, San Francisco.
  • Sakakibara M. (2001), Cooperative research and development: Who participates and in which industries do projects take place?, "Research Policy", z. 30, nr 9.
  • Toledo-Lopez A., Diaz-Pichardo R., Jimeenze-Castaneda J.C., Sanchez-Medina P.S. (2012), Defining success in subsistence businesses, "Journal of Businesses Research", z. 65.
  • Wehmeier S. (2000), Oxford Advanced learner`s dictionary, Oxford University Press, New York.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171517302

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.